Mått på 1.8T motor och växellåda för SAAB Sonett 3 swap?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Hassman

Ny medlem
Ny på forumet, jag funderar på att sätta motor och växellåda från en A3 i en SAAB Sonett 3 och undrar därför om någon har möjlighet att ge mig måtten på motor/låda? Bredd och höjd.

Jag har ingen bil att mäta på själv, kompisen hade en men den sålde han precis innan jul. :(

parjohan

Aktiv medlem
Åk till en skrot och mät på plats. Det är nog enklast. Då kan du ju välja vilken motor och låda du vill mäta.

rolleslitz

Aktiv medlem
Ny på forumet, jag funderar på att sätta motor och växellåda från en A3 i en SAAB Sonett 3 och undrar därför om någon har möjlighet att ge mig måtten på motor/låda? Bredd och höjd.

Jag har ingen bil att mäta på själv, kompisen hade en men den sålde han precis innan jul. :(
Det skiljer ju lite om du väljer tvärmonterad från tex A3, TT, vw golf, skoda oktavia eller längsmonterad från vw passat, Audi A4, A6 etc

Men de flesta bilmotorer på 1800-2000cm3 är ungefär lika stora... Det är insug, avgas, kringaggregat etc som skiljer sig åt.

Ta reda på hur du tänkt montera motorn (tvären eller längden) och kolla sedan hur stort motorrum du har, sedan skrot eller bättre begagnad bil och kolla om du tror du kan få det att passa med de ändringar du klarar av att göra

Hassman

Ny medlem
Det skiljer ju lite om du väljer tvärmonterad från tex A3, TT, vw golf, skoda oktavia eller längsmonterad från vw passat, Audi A4, A6 etc

Men de flesta bilmotorer på 1800-2000cm3 är ungefär lika stora... Det är insug, avgas, kringaggregat etc som skiljer sig åt.

Ta reda på hur du tänkt montera motorn (tvären eller längden) och kolla sedan hur stort motorrum du har, sedan skrot eller bättre begagnad bil och kolla om du tror du kan få det att passa med de ändringar du klarar av att göra
Ska erkänna att jag inte visste att samma motorer satt både på längden och tvären.. men nu vet jag! Ska kolla efter lite skrotar och kika lite. Det blir rejält med sågande i Sonetten i vilket fall som helst, får nog bredda den också för den är löjligt smal.

rolleslitz

Aktiv medlem
Ska erkänna att jag inte visste att samma motorer satt både på längden och tvären.. men nu vet jag! Ska kolla efter lite skrotar och kika lite. Det blir rejält med sågande i Sonetten i vilket fall som helst, får nog bredda den också för den är löjligt smal.
Det är ju inte SAMMA motor, sitter den på längden, har en viss effekt och gjord ett visst årtal heter den tex ABS ?

Sitter den på tvären, likadan effekt och årtal heter den andra bokstäver.

Det som tex skiljer är oljetråg, insug, avgas.

Gissar att du tänkt besikta som ombyggt fordon sedan, har du räknat ut hur mycket effekt du får ha?

1.8t finns ju med 150, 180, 220 ? och 225 hästar i alla fall.

Hassman

Ny medlem
Det är ju inte SAMMA motor, sitter den på längden, har en viss effekt och gjord ett visst årtal heter den tex ABS ?

Sitter den på tvären, likadan effekt och årtal heter den andra bokstäver.

Det som tex skiljer är oljetråg, insug, avgas.

Gissar att du tänkt besikta som ombyggt fordon sedan, har du räknat ut hur mycket effekt du får ha?

1.8t finns ju med 150, 180, 220 ? och 225 hästar i alla fall.
Ja, det blir besiktigat som ombyggt, siktar på en 150 hästars motor, det klarar jag utan problem, 180 blir på gränsen, man kan ju alltid byta efter besiktning....

Jag har noll koll (det har kanske märkts) på Audi drivlinor, jag behöver något hyfsat kompakt och tänkte då på A3 modellens drivlina, den är ju kort men bred, A4:ans växellåda verkar för lång så den kommer för långt in i kupen. Jag får ge mig ut i snön och mäta bilar på skroten.

En lite radikal ide hade varit att montera paketet bak så Sonetten blir bakhjulsdriven, iden finns där men måste kolla på mått innan så det får plats framåt.

Jag tackar för infon jag fått!
Hasse

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp