Luktar hypoid olja!

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Micke3.0

Medlem
Hej Just skaffat en audi a6 allroad c7 2014!
Undrar om någon annan har eller har haft detta problem, när bilen är varm och man stannar till 30sek typ så kommer en ganska stark lukt av transmissions olja! Kan tillägga att den läcker inte en droppe nånstans..
 

Micke3.0

Medlem
Hur vet du att det inte läcker? Behöver inte rinna ut under ...
Nja helt hundra är jag ju inte men antar det då jag vart under den och tagit lös all plast o kollat.. Lukten kommer bara när man står still med drive eller back i, slår man i N eller P försvinner det fort. Hade en tanke om att lamellerna står o slirar men dom ska väll friläggas om man står still med foten på bromsen? Sen ligger väll inte lammerna i hypoid utan atf olja?
Kanske missade det i första inlägget men det är den 7 stegade s tronic lådan i den.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Min allroad började lukta efter de gjorde oljeservice i lådan, backade man med släp så stank det inne i bilen, före oljebytet var det aldrig sådär.
 

JohnnyJ

Aktiv medlem
Min allroad började lukta efter de gjorde oljeservice i lådan, backade man med släp så stank det inne i bilen, före oljebytet var det aldrig sådär.
Det låter ju som om de fyllt på för mycket olja. Det borde synas runt lådan.
Tala med verkstan och be dem kolla oljenivån, det ska finnas en nivåplugg har jag läst någonstans.
(Min RS5 är servad med oljebyte i automatlådan och där funkar allt som det ska).
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Det låter ju som om de fyllt på för mycket olja. Det borde synas runt lådan.
Tala med verkstan och be dem kolla oljenivån, det ska finnas en nivåplugg har jag läst någonstans.
(Min RS5 är servad med oljebyte i automatlådan och där funkar allt som det ska).
ja säkert, jag har inte kvar den bilen utan bytte in den,, men känns ju som att de gjorde något fel vid oljebytet.
 

Micke3.0

Medlem
Kan avsluta tråden! Jag bytte olja och filter i lådan och vipps lukten försvan och har inte kommit tillbaka sen dess! Nollade även lådan med dator och efter några mils körning då kalibrering var klar så växlar den som helt ny! 🥰 Innan detta var det som att den inte riktigt frila koppling helt vid stillastående..
 

niberg

Ny medlem
Intressant, jag har själv samma problem med lukt. Olja byttes vid 12000 mil enligt serviceboken (ej i min ägo) och har nu gått snart 16000 mil.
Hade in den på verkstaden och dom hittade inget läckage.
Kanske ska kosta på oljebyte fast den borde klara sig 2000 mil egentligen.
 

Micke3.0

Medlem
Intressant, jag har själv samma problem med lukt. Olja byttes vid 12000 mil enligt serviceboken (ej i min ägo) och har nu gått snart 16000 mil.
Hade in den på verkstaden och dom hittade inget läckage.
Kanske ska kosta på oljebyte fast den borde klara sig 2000 mil egentligen.
Jag tror det som gjort grejen var nog nollning av lådan med dator efter byte av olja och filter, man resetar en hel del så lådan får lära sig ny grepp punkt och tryck osv på lameller, innan var det som att stog man still i ett rödljus tex så frila den inte helt utan stog och drog på lamellarna vilket nog blir bra hett och lukten av oljan kommer... Tänk på om det luktar bara när du står still med växel i och foten på bromsen?
 

niberg

Ny medlem
Jag tror det som gjort grejen var nog nollning av lådan med dator efter byte av olja och filter, man resetar en hel del så lådan får lära sig ny grepp punkt och tryck osv på lameller, innan var det som att stog man still i ett rödljus tex så frila den inte helt utan stog och drog på lamellarna vilket nog blir bra hett och lukten av oljan kommer... Tänk på om det luktar bara när du står still med växel i och foten på bromsen?

Jo det är samma symptom. Stilla på broms med växel i D eller R.
Jag har nollat lådan tidigare men det har inte hjälpt.
Ändå märkligt att oljedoft ska komma utan synligt läckage. Eller så är det så litet att det inte syns innan det ångas bort?
Man kanske ska prova blanda i nån tätningsmedel i oljan samtidigt som bytet, typ Omega 917?
Sjukt irriterande iaf.
 

Micke3.0

Medlem
Jo det är samma symptom. Stilla på broms med växel i D eller R.
Jag har nollat lådan tidigare men det har inte hjälpt.
Ändå märkligt att oljedoft ska komma utan synligt läckage. Eller så är det så litet att det inte syns innan det ångas bort?
Man kanske ska prova blanda i nån tätningsmedel i oljan samtidigt som bytet, typ Omega 917?
Sjukt irriterande iaf.
Ah okej ja det verkar vara flera med detta symptom.. Du har ju en ventilation på ovansidan lådan för het olja expandera och bildar gas osv.. Därav lukten mest troligen när lamellerna ligger an vid stillastående, blir hett 🤷‍♂️ nollades alla steg då? Min låda vart som ny efter och mjukare samt låg inte an alls vid stopp. Nu har den dock börjat små dragit igen. Googlat detta förr och Verkar vara en grej man får göra var 2000 mil ungefär. Om inte audi har nån mjukvaru update som man missat 🤔
 

niberg

Ny medlem
Ah okej ja det verkar vara flera med detta symptom.. Du har ju en ventilation på ovansidan lådan för het olja expandera och bildar gas osv.. Därav lukten mest troligen när lamellerna ligger an vid stillastående, blir hett 🤷‍♂️ nollades alla steg då? Min låda vart som ny efter och mjukare samt låg inte an alls vid stopp. Nu har den dock börjat små dragit igen. Googlat detta förr och Verkar vara en grej man får göra var 2000 mil ungefär. Om inte audi har nån mjukvaru update som man missat 🤔
Jaha då förstår jag att den kan lukta.
Kanske provar med nollning först innan oljebytet som första check
 

niberg

Ny medlem
Jaha då förstår jag att den kan lukta.
Kanske provar med nollning först innan oljebytet som första check
Nollat lådan idag och provkört lådan i lite backar för att få lite belastning. Än så länge ingen doft.
Blir intressant att se om det kommer tillbaka igen. Sen kanske ett oljebyte med fräsch olja gör att det inte luktar lika mycket. Jämfört med det som är i nu även om den bara gått ca 4000 mil.
Hur många mil har du sedan bytet och luktar det fortfarande inget?
 

Henka

Ny medlem
Nollat lådan idag och provkört lådan i lite backar för att få lite belastning. Än så länge ingen doft.
Blir intressant att se om det kommer tillbaka igen. Sen kanske ett oljebyte med fräsch olja gör att det inte luktar lika mycket. Jämfört med det som är i nu även om den bara gått ca 4000 mil.
Hur många mil har du sedan bytet och luktar det fortfarande inget?
Nollat lådan idag och provkört lådan i lite backar för att få lite belastning. Än så länge ingen doft.
Blir intressant att se om det kommer tillbaka igen. Sen kanske ett oljebyte med fräsch olja gör att det inte luktar lika mycket. Jämfört med det som är i nu även om den bara gått ca 4000 mil.
Hur många mil har du sedan bytet och luktar det fortfarande inget?
Halloj, har köpt mig en A6 med exakt samma oljeluktsproblem. Hur gick det för dig kom lukten tillbaka?
 

niberg

Ny medlem
Halloj, har köpt mig en A6 med exakt samma oljeluktsproblem. Hur gick det för dig kom lukten tillbaka?
Hej
Sorry sent svar. Lukten kom dessvärre tillbaka efter en stunds körning. Jag lokaliserade ventilationen på lådan. Det är bara en som verkstaden kunde hitta på ritningarna. Den slangen förlängda jag utan framgån på lukten. Hittade sen den andra via ett utländskt forum. Den sitter på ovansidan lådan mot förarsidan. Man kan se den som en svart plashatt om man öppnar huven och tittar ner mellan motor och torpedvägg. Kopplade på en slang och förlängde den och vips så kom inte lukten in i kupén. Utanför luktar den efter hårdare körning trots ny olja. Min låda ville ibland växla lite hårt vid nedväxlingar till 2an och 1an.
Det tråkiga nu är att jag just fått systemfel på lådan och den går inte köra. Så har du fler symtom än lukt och hård växling finns det risk att det är nått mer fel. Förhoppningsvis är det bara byte av mechatronik för mig?
 

Henka

Ny medlem
Hej
Sorry sent svar. Lukten kom dessvärre tillbaka efter en stunds körning. Jag lokaliserade ventilationen på lådan. Det är bara en som verkstaden kunde hitta på ritningarna. Den slangen förlängda jag utan framgån på lukten. Hittade sen den andra via ett utländskt forum. Den sitter på ovansidan lådan mot förarsidan. Man kan se den som en svart plashatt om man öppnar huven och tittar ner mellan motor och torpedvägg. Kopplade på en slang och förlängde den och vips så kom inte lukten in i kupén. Utanför luktar den efter hårdare körning trots ny olja. Min låda ville ibland växla lite hårt vid nedväxlingar till 2an och 1an.
Det tråkiga nu är att jag just fått systemfel på lådan och den går inte köra. Så har du fler symtom än lukt och hård växling finns det risk att det är nått mer fel. Förhoppningsvis är det bara byte av mechatronik för mig?
Aj då, det låter som det kan bli en kostsam historia. Tycker inte min låda växlar nåt konstigt så det kanske är vad som händer härnäst. Har förstått att lådan kan bli väldigt konstig vid strulande Mecatronic. Tala gärna om hur det går för dig. Lycka till!
 

niberg

Ny medlem
Efter att pratat med en mekaniker som repar vxllådor är mitt råd följande till alla som får problem med lukten av bränd olja från vxllådan. I kombination med att nån växel börjar hugga.
Lämna omgående in den till en firma som monterar renoveringskit till mechatronicen.
Det som händer är att när den blir sliten, solenoiden/ventilen, så kommer koppling nr 2 att ligga och slira vilket skapar denna lukt. Tyvärr verkar varken min audi verkstad eller meca känna till detta fenomen.
Resultatet är att kör du vidare kommer ena kopplingen nötas ner och till slut skapa felmeddelande såsom växeldon fastnat, koppling 1 2 för högt tryck, ventil 3 i vxllådan del 2 mekanisk fel osv. Allt orsakat av i grunden sliten mechatronic. Det mekaniska slitaget skapar inga felkoder, dom kommer när det är för sent.

Det hjälper nu inte att renovera bara mechatronicen utan även kopplingen/arna. Kostnader ca repkit 4-5000+oljebyte 4-5000+filtersats 2000. Ta ner vxllåda för lameller osv 15000+lameller 5-7000. Säg runt 40 000kr
Slusats, luktar det bränt och hugger=sluta köra. Hoppas det kan hjälpa nån innan det går för långt.
Lös inte symptomen, lös problemet
Luktar det bara ”ren” olja och den växlar normalt kan det vara den dåliga placeringen av ventilationen. Lägg ur växeln så fort du står still.
 
Senast ändrad:

Henka

Ny medlem
Efter att pratat med en mekaniker som repar vxllådor är mitt råd följande till alla som får problem med lukten av bränd olja från vxllådan.
Lämna omgående in den till en firma som monterar renoveringskit till mechatronicen.
Det som händer är att när den blir sliten, solenoiden/ventilen, så kommer koppling nr 2 att ligga och slira vilket skapar denna lukt. Tyvärr verkar varken min audi verkstad eller meca känna till detta fenomen.
Resultatet är att kör du vidare kommer ena kopplingen nötas ner och till slut skapa felmeddelande såsom växeldon fastnat, koppling 1 2 för högt tryck, ventil 3 i vxllådan del 2 mekanisk fel osv. Allt orsakat av i grunden sliten mechatronic.
Det hjälper nu inte att renovera bara mechatronicen utan även kopplingen/arna. Kostnader ca repkit 4-5000+oljebyte 4-5000+filtersats 2000. Ta ner vxllåda för lameller osv 15000+lameller 5-7000. Säg runt 40 000kr
Slusats, luktar det=sluta köra. Hoppas det kan hjälpa nån innan det går för långt.
Lös inte symptomen, lös problemet
Det låter som en vettig förklaring, den meken du talade med är det han som kommer laga din låda?
Vilken del i landet bor du i ? Har själv inga vettiga kontakter inom växellådsvärlden. Håll oss informerade hur det går för dig.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp