Ljudproblem Audi A5 – Volymen ökar plötsligt i vänster kanal efter uppgradering

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

PilotMouse

Ny medlem
Halloj, i november 2024 bestämde jag mig för att uppdatera ljudet och investerade närmare 40K i nya högtalare i alla dörrar, nya skrikare, delningsfilter, en 10"-bas samt dubbla slutsteg.

Allt köptes och installerades av en, erkänt, duktig firma och ljudet blev fantastiskt.

Jag har kvar originalstereon och lyssnar på vanlig radio, internet radio, Spotify och jag använder telefonen.

Allt, utom vanlig radio, går via Android Auto genom min Samsung S24.

Allt var frid och fröjd till för ca 2 månader sedan när plötsligt volymen började, först minska, men sedan ökade den dramatiskt i vänsterkanalen.

Ljudet var inte alls påverkat, bara effekten. Denna störning är intermittent men kommer och går konstant.

Vid några enstaka tillfällen sprakade det under volymspiken men, som sagt, detta har hänt väldigt sällan.

Störningarna var i början väldigt korta, bara någon sekund men har nu blivit mer ihållande och mer frekventa.

Jag kontaktade bilstereofirman och under den timmen det tog att köra dit upplevde jag dessa störningar 15-20 ggr.

Hade frun med mig som också hörde störningarna så jag har iaf inte fått en stroke. :)

Väl hos firman så har de bilen i drygt 2 timmar, dom var t.o.m. ute och körde flera mil med bilen...

...inte en enda störning!?

Dekan konstatera att det med största säkerhet inte är deras utrustning men passar på att koppla om kanalerna för att utesluta att det är kabelknas i den vänstra kanalen.

9 minuter efter jag begett mig hemåt börjar störningarna igen, denna gång på höger sida så det är ingetr fel på kablarna.

Firman säger att komponenterna kan inte orsaka effekt/volymspikar utan att det antagligen är själva stereon som är defekt.

Min fråga är, är det någon som upplevt detta eller kan ha en idé vad det kan vara.

Kan ge mig fullständigt tusan på att om jag åker in till Möller Bil kommer stereon, igen, uppföra sig exemplariskt.

BTW, mobiltelefonen fungerar för övrigt felfritt, när jag lyssnar på musik i trådbundna lurar eller trådlösa samt användet Bluetoothhögtalare så låter det helt felfritt.

Glömde, när ljudet är helt avstängt kan jag ibland höra ett väldigt svagt "elsurr" i den påverkade kanalen, varar i några sekunder och kan komma ensamt eller 2-3 ggr efter varandra.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp