Led ramp på A6 c6 med bi xenon

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Ulrikmalmoe

Ny medlem
Hej!
Jag har köpt en billig ledramp och kabelsats för att jag absolut inte är nöjd med helljuset på min bil.
Nu ska jag då installera rampen, men på diverse forum pratar folk om cambus och annat. Finns det folk härinne som själv har installerat ledramp/extraljus?
Jag är tacksam för tips!
 

JanneT

Ny medlem
Hej!
Jag har köpt en billig ledramp och kabelsats för att jag absolut inte är nöjd med helljuset på min bil.
Nu ska jag då installera rampen, men på diverse forum pratar folk om cambus och annat. Finns det folk härinne som själv har installerat ledramp/extraljus?
Jag är tacksam för tips!
Verkar inte vara någon på Audiforum som vet hur man gör detta. Har själv frågat på Audiverkstan och fått svaret att det "går inte".... Det finns ju olika intelligenta mekaniker naturligvis ;-) Det enklaste är nog en XBB light switch för en dryg 1000:- lapp. (finns bl.a. hos lyson.se) Problemet med bi-Xenon är att på vissa modeller finns ingen 12V signal att styra ett "vanligt" relä med, utan en 5V signal för att fälla upp "skärmen" i lamphuset. Vad jag har läst mig till är det nog senare modeller som har denna variant. Har själv en ramp som jag tänkte montera på en Q3-18 men har inte heller hittat någon enklare lösning. Det borde finnas någon 12V signal någonstans kan man tycka när helljuset är tänt?
 
G

Gäst

Gäst
Hej!
Jag har köpt en billig ledramp och kabelsats för att jag absolut inte är nöjd med helljuset på min bil.
Nu ska jag då installera rampen, men på diverse forum pratar folk om cambus och annat. Finns det folk härinne som själv har installerat ledramp/extraljus?
Jag är tacksam för tips!
Hej.
Det går.. Har en A6 Allroad -10 med både ramp och extraljus, kan kolla när jag får tid vart styrströmmen till reläna är tagen ifrån.
 

kihltech

Ny medlem
Jag är också intresserad av att veta detta. (A6 C6 2011)
Vet inte heller var det är lämpligt att sno matningsspänning heller, tips på det mottages tacksamt.

Lyckades mäta mig fram till det på min förra bil (46 C6 2006) och där fanns det en plats vid plus-polen om jag minns rätt, men känner inte riktigt igen hur det ser ut på den här bilen.
 

kihltech

Ny medlem
Nu har jag lyckats reda ut det här och jag skriver av mig lite för att hjäpa andra. Nedan gäller Audi A6, 2006-2011 (C6).

Matning:
Tas förslagsvis på höger sida nedanför rutan. Har sett vissa som borrat och gängat ett hål i plinten för laddkablar/hjälpstart. Minus går att skruva i den negativa polen intill den pluspolen. Ett annat alternativ är att ta sig till kopplingsplinten som sitter innanför några lock:
- Ta bort plast-sjoket som går runt spolarvätskepåfyllningen och bromsvätskebehållaren.
- Ta bort torkararmarna
- Ta bort plast-sjoket under rutan (2st T25), går att trixa ut bakåt eller framåt utan att ta bort motorhuven.
- Lossa plastkåpan på högersidan (5st T30). En av skruvarna är svår att se, bakåt mitten. Lyft i framkant och dra ut.
- Det finns ytterligare ett plastlock närmast skärmen som täcker en kopplingsplint som man kan skruva in sig i.
I detta utrymme går det även att ta sig in i kupén. (Min motorvärmarkabel gick in från motorrummet igenom locket och ifrån lådan in i kupén)

Signalkabel till relä:
Jag kopplade mitt relä direkt till styrningen av xenon-skärmen och jag tog signalen ifrån vänster framlykta med hjälp av en strömtjuv.
Om du tar bort fronten för att dra kablar till extraljusen så passa på att lossa vänster lykthus för att enklare komma åt att koppla in strömtjuven. Det är en lila/grå eller lila/grön kabel och i kontakten har den nummer 11. Det går att komma åt den ifrån motorrummet utan att ta bort fronten om man har små händer och ett knippe tålamod. Jag gjorde det men var nära att ge upp och skruva bort fronten.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Hade då ledramp på min gamla c6..är ju bara dra styrströmmen till relät från bilens helljus.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Nu har jag lyckats reda ut det här och jag skriver av mig lite för att hjäpa andra. Nedan gäller Audi A6, 2006-2011 (C6).

Matning:
Tas förslagsvis på höger sida nedanför rutan. Har sett vissa som borrat och gängat ett hål i plinten för laddkablar/hjälpstart. Minus går att skruva i den negativa polen intill den pluspolen. Ett annat alternativ är att ta sig till kopplingsplinten som sitter innanför några lock:
- Ta bort plast-sjoket som går runt spolarvätskepåfyllningen och bromsvätskebehållaren.
- Ta bort torkararmarna
- Ta bort plast-sjoket under rutan (2st T25), går att trixa ut bakåt eller framåt utan att ta bort motorhuven.
- Lossa plastkåpan på högersidan (5st T30). En av skruvarna är svår att se, bakåt mitten. Lyft i framkant och dra ut.
- Det finns ytterligare ett plastlock närmast skärmen som täcker en kopplingsplint som man kan skruva in sig i.
I detta utrymme går det även att ta sig in i kupén. (Min motorvärmarkabel gick in från motorrummet igenom locket och ifrån lådan in i kupén)

Signalkabel till relä:
Jag kopplade mitt relä direkt till styrningen av xenon-skärmen och jag tog signalen ifrån vänster framlykta med hjälp av en strömtjuv.
Om du tar bort fronten för att dra kablar till extraljusen så passa på att lossa vänster lykthus för att enklare komma åt att koppla in strömtjuven. Det är en lila/grå eller lila/grön kabel och i kontakten har den nummer 11. Det går att komma åt den ifrån motorrummet utan att ta bort fronten om man har små händer och ett knippe tålamod. Jag gjorde det men var nära att ge upp och skruva bort fronten.
Tack för en bra guide!
Precis den typen av inlägg som passar i ett forum och kan hjälpa andra som har funderingar.
/Hälsningar Claes
 
A

AndersMotormästare

Gäst
Skönt att det löste sig. För er som behöver införskaffa en riktigt sjysst LED-ramp, eller har en fråga angående montering av ramp så kan jag tips er om att kontakta Ledstars. De killarna vet vad de sysslar med!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp