läckande sensor till expansionstank

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

flya6

Medlem
jag har aldrig bytt servooljan på 17 år, o dess förinnan i Tyskland så kanske det inte heller har blivit gjort.. mao oljan kan ha varit där sedan fabrik, en 25 år gammal hydraulolja.. tror att en ny helsyntetisk olja kommer att göra ett bättre jobb och vara skonsammare mot packningarna på den nya pumpen än den smutsiga oljan som är i systemet nu..
Jag köpte Swag 99906161.. den är helsyntetisk och kompatibel med :

G 002 000

G 002 500

G 004 000 M2


1612818841330.png
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Ok, då kan det vara lika bra att tömma systemet. Vet inte om du har servotronic på din eller om det bara satt på S modellerna. Hur som helst så sade min husmekaniker, som jag hade för många år sedan, att jag alltid skulle använda orginaloljan, den som är märkt på behållaren.
Enligt honom så var det risk för läckage i styrväxeln om jag använde något annat. Men det gällde som sagt för servotronic.
/Hälsningar Claes
 

flya6

Medlem
ja det står med särskild text på behållaren "use only mineral hydraulic fluid"
Den jag har köpt är helsyntetisk..
jag vet inte vad det fanns för produkter för 25 år sedan, och vad man ansåg vara rätt olja.. men enligt spec. på "SWAG 99906161" så står det att den är kompatibel med tidigare olja.. där de uppger specifikt "G 00 2000"
jag återkommer om det skulle bli problem : )
 

flya6

Medlem
funkade fint att byta servopumpen.. nu läcker det inte från slangarna längre..
de var lätt att få ut den gamla oljan.. bara starta motorn, därefter ut till motorrummet och konstatera att all bromsvätska hade åkt ut i 2-liters-flaskan via returslangen.. ca 1L bromsvätska.. tillbaka in i bilen och stängde av tändningen, behövde inte vrida på ratten något.. sedan i med ny olja och starta bilen.. inget gnisslande ljud utan tyst o fint.. smärtfritt..

hade lite problem med att få loss servohjulet, var tvungen att kapa 2st insexbultar som gått runt..


servopump1.jpgservopump2.jpgservopump3.jpgservopump4.jpg
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp