läckande sensor till expansionstank

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

flya6

Medlem
har problem med att det läcker från expansionstanken.. lossade tanken idag och det går att dra sensorn 3-4 mm upp o ner.. ska den inte sitta fast ? hur lossar man en sådan, är det bara att dra.. den går bara runt runt.. man vill ju inte slita sönder något.. sensorn funkar för övrigt då lampan tänds efter ca 10-20 mil, då vätskenivån är för låg..
ville vara säker på att det inte är för högt tryck i tanken, så jag kollade trycket i cylindrarna och alla cylindrarna var över 10 bar.. (kass topplockspackning)
jag tror det är den rackarn på bild (se pil).. jag skulle kunna täta med lite epoxi.. någon som har något tips..



exp.sensor.jpg
 

flya6

Medlem
la lite epoxi på baksidan emellan, nu går sensorn ingenstans, men har spanat lite, det verkar ändå vara från locket vattnet kommer..

körde idag ca 21mil.. kollade sedan vattennivån, som hade flyttat sig från övre strecket till mitten av expansionskärlet.. då den dratt uppskattningsvis 3-4dl vatten..

hur är det med en dålig topplockspackning.. brukar det inte försämras ganska fort om en packning väl börjat läcka.. hur länge kan man köra med en topplockspackning som är trasig, innan man är tvungen och göra något åt det..
som det är nu behöver jag bara fylla på var annan vecka.. och den har aldrig gått varm.. har kört nu i ca 3 veckor sedan jag märkte problemet, och har bara fyllt på 2ggr under denna tid..

funderade o köpa en sån där käck provare med vätska som man ansluter till expansionskärlet, då vätskan ändrar färg om den känner av att det är avgaser i systemet..
men det i sig är väl bortkastade pengar menar jag om det är så att trycket ökar i systemet, inom närmaste dagarna.. då det bara kan vara topplockspaclningen..
sen har jag märkt att kylarvätskan är smutsig/grå, så till den grad att jag inte kunde se vilken nivå vattnet låg på i behållaren.. hade nere den för några dagar sedan och körde en borste i med rengöringsmedel, då det blev bättre.. men var är det för beläggning ? .. är det olja, eller är det avgaser ?
jag bytte motorolja förra veckan och märkte då när jag skruvat av oljefiltret att muttern innanför, tror det är 24mm som håller oljekylaren, att den var lös, jag kunde skruva loss den för hand.. vad kan det ge för konsekvenser när den är lös ? drog givetvis åt den..

För ca 7000mil sedan hade jag problem med att topplockspackningen gick.. då minns jag att det var rätt brutalt, det bubblade hej vilt i expansionstanken när motorn var varm..
det vara bara att byta packning då.. men den beteer sig inte så nu..

för det kan väl inte vara så enkelt att det är locket som det är något fel på, men det förklarar inte varför kylarvätskan blivit grå..

är det någon som har lite tips, tankar ?

IMG_1195.jpg


s-l1600.jpg
 

flya6

Medlem
det gråa i expansionstanken är mer svart nu.. hur funkar det ? om det läcker olja ut i kylsystemet, varhän är det då det sker ? kan det bara vara i oljekylaren ? om jag förstått det hela rätt så är oljetrycket högre än i kylsystemet..

Körde väldigt fort på motorvägen(för att utrycka mig milt), då jag ville få upp ett hejdundrans tryck för att skynda på en ev. havererande topplockspackning.. men det blir inte värre..
jag har kört i över 1 mån nu och det blir inte värre med trycket i expansionskärlet..

om man väl har fått läck via topplockspackningen, så borde det gå rätt fort, då det blir värre för varje dag man kör.. så är inte fallet.. sen har jag märkt att den drar lite olja, vilket borde vara en signal till att det är något läckage, inte från toppen utan via oljesystemet.. jag har inget vatten i oljan (kollar på oljestickan).. tänker jag rätt ?

Har inte fyllt på vatten på 3 veckor.. men det går ut litegranna ser jag under exp.tanken, så det finns ett tryck i tanken.. (och att kylvattnet är grå/svart)

/

oljekylare  068117021B.jpg
 
Senast ändrad:



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp