läckande sensor till expansionstank

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

flya6

Medlem
så läckte det igen : (
den korta slangen som sitter lite krångligt till på oljekylaren droppade det ifrån, visade sig att den spruckit av ålder..
nu är det super tätt igen : )

slang 1.jpg
slang 3.jpg
slang 2.jpg
 

Swizz

Aktiv medlem
Tänk på att använda slangar som inte är av petroleumbaserad form eller tål petroleum baserade vätskor för den delen. Brukar vara den vanligaste anledningen till att de sväller (dvs läcker olja på slangarna).
 

flya6

Medlem
investerade i ett par snabbkopplingar till batteriet.. att jag inte gjort det innan.. går på 4 sek att lossa.. bara fram med bågfilen.. ägaren innan, måste haft någon kortis, nu är det fräsht igen..

batteripol.jpg
batteripol kabel.jpg
batteripol snabb.jpg
 

flya6

Medlem
lite uppdatering..
varför bilen var svårstartat när den var varm och att den blöddrade när den var kall, berodde på att kabeln till kontaktstycket till tempsensorn (G62) var av, fick hela kontaktstycket i näven när jag skulle flytta undan kontakten..
när jag bytte topplockspackningen så borde jag kommit åt kontakten på något sätt.. det var efter jag hade bytt topplockspackningen som felet uppstod..
nu går bilen bra..
temp sensor 3.jpg
temp sensor 8.jpg
temp sensor 9.jpg
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Bra jobbat ?. Då får vi hoppas att den fortsätter att gå bra, fast det brukar alltid dyka upp något nytt på de gamla kärrorna (ja, jag vet att jag kan vara en glädjedödare ;)).
/Hälsningar Claes
 

flya6

Medlem
ha ha, jo så är det.. idag fick jag fylla på lite kylarvätska för den har börjat läcka igen.. jag blir galen : )
får hoppas det är någon slang och inte packningen..
 

flya6

Medlem
pust.. igår kväll rök det rejält från motorhuven, när jag parkerade bilen..
det skvätte kylarvatten, och det lät som ett lager skurit.. tänkte först att det var ett måndagexemplar av vattenpumpen som jag beställde och monterade ny för 5 veckor sedan..
se o lyssna på eländet:

https://flic.kr/p/2krASuF
jag plockade ner kamremmen idag o kikade och kände på vattenpumps-hjulet.. men det var så där härligt trögt som dom är när dom är nya.. kände vidare på generator hjulet, lite glapp men inte så farligt.. sen kände jag på servopumpshjulet, och där verkar det vara mer glapp.. se o hör eländet : )

https://flic.kr/p/2krUoqY
vidare i felsökningen, när jag konstaterat att det inte var vattenpumpen.. då kollade jag kylslangen som jag har haft problem med tidigare, den inre som går från oljekylaren till kylröret, och den låg mot multiremmen.. remmen/hjulet hade slipat ner gummit och gjort ett hål.. se bild nedan:

13jan02.jpg

Slangen som jag monterat är lite för stor invändigt(18mm) och även bygger mycket även på totala bredden.. jag tog cykeln bort till skroten idag och hittade en slangbit som passar mycket bättre, lite tajtare, och inte lika bred..
Varför den gått emot tror jag beror på 2 saker..
1./ det är lite ont om utrymme, och slangen går normalt rätt nära multiremmen, och därför är det viktigt att man har en slang som inte är för grov som bygger för mycket..
2./ ang. ersättnings-oljekylaren, så är den mycket känsligare än orginalet när man ska dra åt.. dra man åt för hårt läcker den olja, så man får lossa litegranna.. jag fick göra om det 3ggr innan jag fick det rätt, och då sitter det inte hårt, men tätt.. detta kan också leda till att kylaren kan vrida sig.. med nackdelen att den för slangen närmare multiremmen..

Jag tog och trycktestade min gamla orginal-oljekylare, och den verkar vara tät, så jag monterade den idag, och drog åt rätt hårt, och det har inte läckt idag.. ska kolla imorgon..

Så för att sammanfatta glykolskvättandet, så började det att läcka från slangen som skvätte glykol på multiremmen, som i sin tur drog runt det så det skvätte hej vilt !
men nu är det tätt (till nästa gång : )

13jan.jpg
13jan01.jpg
 

flya6

Medlem
ja, men jag kan inte säga att jag har haft så mycket problem med den då jag har ägt den i 17år.. men men..
åker man bort till skroten så står det finare bilar där än vad man själv har.. det säger väl lite i sig, just vad det kostar om man ska lämna in en bil idag.. tex byte av topplockspackning.. vet inte om det stämmer, men vad jag har hört så plockar Audi ut hela motorn när dom byter topplockspackningen (v6)..

sitter o finular på om man ska slå till på en renoveringssats till servopumpen.. lagret behöver iallafall bytas.. jag har inte haft nere pumpen men jag tror jag har org.nr 048145155F, den ersattes senare med FX på slutet.. har hittat en ren.sats med C på slutet.. hittar information att man kan ersätta en FX med C, så då borde väl den passa min pump också.. vet inte direkt vad slutbokstaven står för..

får spana lite
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Det är ju så, man vill liksom inte ge upp! Man vet vad man har men inte vad man får när det är dags för byte av bil. C4 är för övrigt, enligt mitt tycke, en av de bättre modellerna som Audi har producerat, åtminstone med 5 cylindriga maskinerna.
Att du har ett X på slutet i reservdelsnummret betyder att det är en renoverad del, åtminstone enligt en reservdelsgubbe som jag pratade med för några år sedan.
Det som tydligen är svårt med dessa pumpar är att få det tätt i krysspluggarna, har läst om flera som har brottats med just det. Åtminstone på min S6 så är trycket uppåt 130 bar, vet inte riktigt hur det ser ut på din.
/Hälsningar Claes
 
  • Like
Reactions: Per

flya6

Medlem
hej Clabbe, har inte varit inloggad på ett tag.. därav min sena replik..
ja de e ju som du säger, om man nu ska beställa hem en renoveringssats, så är det lite chansning man tar..
jag kollade runt lite och hittade en helt ny servopump som var så pass billig så kostnaden mellan packningssatsen(+lager) och vad pumpen kostade, var minimal.. jag la helt enkelt en beställning.. har fått hem den, men det är så vansinnigt kallt ute just nu, så jag väntar tills det blivit någon plusgrad.. : )
beställde även 2L hydraulolja G002000.. Haynes-boken säger att det är 1.1L..

IMG_1725.JPG
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag har aldrig tömt hydraulsystemet helt, men har svårt att tro att det rymmer mer än ungefär en liter.
Men då har du ju olja i reserv ;).
/Hälsningar Claes
 

flya6

Medlem
jo, men jag får inte ihop det.. inkluderar det påfyllningsbehållaren också, isåfall är det bara ca 1/2L i systemet.. låter väldigt lite.. ja ja, men 2L borde iallafall räcka.. de e bra o ha en skvätt liggande..
ser att det finns lite olika sätt att tömma systemet.. såg en som pallade upp framvagnen, och utan att ha motorn på, svänga fram o tillbaka, ut o fylla på nytt.. in i bilen, svänga fram o tillbaka, ut o fylla på nytt.. tills den nya oljan kommer i returen/burken.. låter ju käckt om man slipper att ha på motorn.. kanske kör den varianten..
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
När jag bytte min servopump så nöp jag ihop högtrycksslangarna till pumpen. Det blev inte alls mycket spill. Men du kanske vill passa på att byta ut all olja när du ändå är igång.
/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp