la lite epoxi på baksidan emellan, nu går sensorn ingenstans, men har spanat lite, det verkar ändå vara från locket vattnet kommer..
körde idag ca 21mil.. kollade sedan vattennivån, som hade flyttat sig från övre strecket till mitten av expansionskärlet.. då den dratt uppskattningsvis 3-4dl vatten..
hur är det med en dålig topplockspackning.. brukar det inte försämras ganska fort om en packning väl börjat läcka.. hur länge kan man köra med en topplockspackning som är trasig, innan man är tvungen och göra något åt det..
som det är nu behöver jag bara fylla på var annan vecka.. och den har aldrig gått varm.. har kört nu i ca 3 veckor sedan jag märkte problemet, och har bara fyllt på 2ggr under denna tid..
funderade o köpa en sån där käck provare med vätska som man ansluter till expansionskärlet, då vätskan ändrar färg om den känner av att det är avgaser i systemet..
men det i sig är väl bortkastade pengar menar jag om det är så att trycket ökar i systemet, inom närmaste dagarna.. då det bara kan vara topplockspaclningen..
sen har jag märkt att kylarvätskan är smutsig/grå, så till den grad att jag inte kunde se vilken nivå vattnet låg på i behållaren.. hade nere den för några dagar sedan och körde en borste i med rengöringsmedel, då det blev bättre.. men var är det för beläggning ? .. är det olja, eller är det avgaser ?
jag bytte motorolja förra veckan och märkte då när jag skruvat av oljefiltret att muttern innanför, tror det är 24mm som håller oljekylaren, att den var lös, jag kunde skruva loss den för hand.. vad kan det ge för konsekvenser när den är lös ? drog givetvis åt den..
För ca 7000mil sedan hade jag problem med att topplockspackningen gick.. då minns jag att det var rätt brutalt, det bubblade hej vilt i expansionstanken när motorn var varm..
det vara bara att byta packning då.. men den beteer sig inte så nu..
för det kan väl inte vara så enkelt att det är locket som det är något fel på, men det förklarar inte varför kylarvätskan blivit grå..
är det någon som har lite tips, tankar ?