Kupefläkt bak funkar inte

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Tobbe76

Ny medlem
Hej, har en A5 SB 2014 där fläkten som sitter i mittkonsolen som ska kontrollera klimatet i baksätet har slutat fungera. Varken värme eller kyla funkar. Kupefläkten fungerar i övrigt klanderfritt. Är det någon som haft samma problem som har idéer hur jag ska gå vidare?
 
Senast ändrad:

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Utan att veta hur det ser ut i din bil så skulle jag börja med att plocka isär så du kommer åt fläkten.
Nästa steg är att mäta om det finns spänning fram till fläktmotorn. Om det finns spänning där så har nog fläktmotorn tackat för sig.
Om det inte finns spänning så måste du nog försöka få fram ett elschema för att se var matningen kommer ifrån.
Men som sagt, börja med det enklaste ;).
Kan ju även vara så att det är samma fläkt både fram och bak och att luften styrs av ett "spjäll".
/Hälsningar Claes
 

Tobbe76

Ny medlem
Utan att veta hur det ser ut i din bil så skulle jag börja med att plocka isär så du kommer åt fläkten.
Nästa steg är att mäta om det finns spänning fram till fläktmotorn. Om det finns spänning där så har nog fläktmotorn tackat för sig.
Om det inte finns spänning så måste du nog försöka få fram ett elschema för att se var matningen kommer ifrån.
Men som sagt, börja med det enklaste ;).
Kan ju även vara så att det är samma fläkt både fram och bak och att luften styrs av ett "spjäll".
/Hälsningar Claes
Hej Claes, tack för din snabba återkoppling. Ja, det blir till att kavla upp ärmarna och börja detektivarbetet;)
Mvh Tobias
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp