Justera wastegate

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Nmd

Ny medlem
Hej

Jag undrar ifall någon har justerat wastegate på en Audi B6 1.8 Quattro -04 Turbon är en k03s. Är turbon sitter på plats???
 

Nmd

Ny medlem
P0299 - Underboost


Så jag har haft en ganska ojämn turboverkan pga en taskig n75. Efter jag bytt den så fick jag underboost och ja.. man märker att det saknas lite turbotryck.... Bilen har ju dock gått 27000 så det känns som det är dagas att justera wastegaten i första hand.... nästa steg är ju en billig k04-015 kina turbo.

Men när jag kollar på turbon så ser man ju att wategaten är vriden in emot blocket och under grenröret. dvs det är ganska svårt att komma åt.. Därför så undrar jag om det går utan att plocka bort turbon ...
 

Killawife

Aktiv medlem
Ok. Det är nog lönlöst att justera den då den bara öppnar mer eller mindre och resultatet blir det samma. Den styrs ju av vaccumet från magnetventilen.
Men som svar på din fråga så sitter den skruvad på turbon med ett par 10mm skruvar. Om du lossar dessa så kan du nog vika upp den så du kan justera den. Det är dock väldigt pilligt att komma åt. Jag har aldrig gjort det själv utan att lossa turbon.
 

Nmd

Ny medlem
Alternativet kanske är att skruva på magnetventilen och se om man kan få den att stänga wategaten lite mer.... för jag får ju känslan av att wastegaten inte stänger tillräcklig för att få upp trycket!
 

Killawife

Aktiv medlem
Du kan testa wastegatens funktion enkelt genom att strypa slangen till den som går från magnetventilen. Antingen med en klämma eller bara lossa den och plugga. Om du får en jävla massa laddtryck så fungerar wastegaten. Du kan inte skruva på magnetventilen, den har inga justeringar. Du kan sätta dit en pysventil eller en dawes device och justera laddtrycket med. Jag har gjort det på flera bilar och det funkar bra. Du bör dock vara medveten om att man ställer överladdsskyddet ur spel med det och motorn kan gå sönder om man laddar för mycket med otillräckligt bränsle.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp