Hur funkar Audis dieselvärmare?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

ferlin

Medlem
Nybliven ägare till en Q7 2016, första Audin efter ett antal BMW genom åren! Bilen har dieselvärmare och jag funderar på hur den funkar, säljaren sa att den prioriterar att värma kupén men även värmer motorn. Vad innebär detta?

Jag bor i Norrbotten och vi har som bekant rejält kallt på vintrarna, jag vill inte ha en varm kupé men iskall motor när det är -25...
 

Perols

Ny medlem
Min Allroad 2014 har dieselvärmare från fabrik och den värmer kupén till den har uppnått den på värmereglaget inställda temperaturen, därefter öppnar en ventil som släpper in det varma kylvattnet till motorn. Kupén är således prio1 och motorn prio 2.
Detta kan enkelt ändras genom att koppla ifrån ventilen som hindrar kylvattnet till motorn, då värms motorn samtidigt med kupén vilket jag har gjort.
 
  • Like
Reactions: Per

ferlin

Medlem
Min Allroad 2014 har dieselvärmare från fabrik och den värmer kupén till den har uppnått den på värmereglaget inställda temperaturen, därefter öppnar en ventil som släpper in det varma kylvattnet till motorn. Kupén är således prio1 och motorn prio 2.
Detta kan enkelt ändras genom att koppla ifrån ventilen som hindrar kylvattnet till motorn, då värms motorn samtidigt med kupén vilket jag har gjort.
Intressant! Finns det nån beskrivning på hur man gör den manövern?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Rätta mig om jag har fel men visst gick det att göra med obdeleven ?? Dvs med kodning.
 

Perols

Ny medlem
Intressant! Finns det nån beskrivning på hur man gör den manövern?
På min motor som heter CLAA som fanns t.o.m 2014 sitter det i motorrummet en kontakt till givaren som styr ventilen. Jag fick tips via nu nedlagda forumet NordicAudi att dra ur kontakten som sitter på höger sida, under luftintaget till luftfiltret. Efter det kunde jag konstatera att kylrören i motorrummet blir varma efter någon minuts körning av värmaren vilket de inte blev tidigare.
Troligen går det också att koda med VCDS eller liknande, kolla med AUDI verkstan.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Men alltså motorn blir ju varm, har då bara kört dieselvärmare i min allroad under de 3åren jag ägde den, bor i gällivare så vi har rätt kalla vintrar.
 

uuno_san

Ny medlem
Jag har för mig att jag läste nån liknande tråd i gamla Nordicaudi, ingen som kommer ihåg hur man gör för att välja att värma motorn istället? Finns det nån inställning i bilen eller är det OBD-läsare som gäller?
 

Magnolia

Ny medlem
Har haft Standheizung (parkeringsvärmare) original på alla mina senaste Audi. Bekvämt men drar mkt soppa och framförallt batteri, och som du säger, mer varm kupé än varm motor.
Kan man eftermontera en gammal Defa insticksvärmare på en modern Audi?
De är mycket effektivare för motorn tror jag.
Varje kallstart på en Diesel i -25 lär motsvara flera hundra mils körslitage, kanske 1000...
 

Swizz

Aktiv medlem
Har haft Standheizung (parkeringsvärmare) original på alla mina senaste Audi. Bekvämt men drar mkt soppa och framförallt batteri, och som du säger, mer varm kupé än varm motor.
Kan man eftermontera en gammal Defa insticksvärmare på en modern Audi?
De är mycket effektivare för motorn tror jag.
Varje kallstart på en Diesel i -25 lär motsvara flera hundra mils körslitage, kanske 1000...
ja det går, men dieselvärmaren är mer effektiv om jag ska vara helt ärlig. Framförallt så är watt-antalet högre på värmaren.
 

cubaxx

Ny medlem
Använd dig av VCDS så blir det korrekta ändringar.
På exempelvis en Q7 07- går man in i
modul 18-Extra/p-värmare och ändrar SW-koden från -000101 till -000001.

Har även ändrat SW-koden på ett antal A6or på samma sätt.
Vad som händer är att en stängd ventil öppnas så att hela systemet inkl, motor värms.
 

ferlin

Medlem
Kan återkoppla här, köpte en OBD Eleven och fick svar i en Facebook-grupp hur man gjorde, var in och ändrade på nåt värde under långkodning. Funkar bra! Kupén blir inte bastuvarm men ljummen och det märks att motorn blir varm.
 

Magnus82

Medlem
Kul att frågan tagits upp då jag har sökt efter information om just dieselvärmaren hur den fungerar då jag också upplev att motorn knappt fått någon värme men kupén är varm. Men då är det alltså så att man kan programmera om den så motorn får värme direkt vid start, måste undersökas.

Men igår så fick jag ett tråkigare problem som jag hoppas någon kan ha en lösning på. Påvägen till jobbet märkte jag att motorn inte kom upp i arbetstemperatur och va lite svalt i kupén.
Tänkte inte så mkt mer på det utan satte värmaren på avresetid men kommer ut till en iskall bil.

Prövade att starta den manuellt men står bara aktiv i några sekunder och sen kommer status INTE AKTIV upp.
prövade igen hemma i garaget medans jag stod utanför bilen och då hör man nåt svagt ljud från värmaren samt några klick från bränslepumpen för att sedan så blir allt tyst och stängs ner.

Vad kan vara fel på detta? Har kopplat in min dator hemma men får inga felkoder, har laddat batteriet hela natten men samma resultat imorse. :(
Kan det vara bränslepumpen trots att den klickar eller vad tror ni?

Bilen är en 2015 A6 Allroad 17500 mil.
 

ludlob

Medlem
Kan återkoppla här, köpte en OBD Eleven och fick svar i en Facebook-grupp hur man gjorde, var in och ändrade på nåt värde under långkodning. Funkar bra! Kupén blir inte bastuvarm men ljummen och det märks att motorn blir varm.
Äh vafan. Som tidigare volovägare så blev ju motorn varm och kupén, värdelöst att det bara är kupén som värms. Använder den ju för att slippa kallstarta mortorn.

Ferlin, bor du i Stockholm och vill programmera min allroad -18 mot en slant? :D
 

ferlin

Medlem
Äh vafan. Som tidigare volovägare så blev ju motorn varm och kupén, värdelöst att det bara är kupén som värms. Använder den ju för att slippa kallstarta mortorn.

Ferlin, bor du i Stockholm och vill programmera min allroad -18 mot en slant? :D
Ja det är en knepig konstruktion! Jag bor tyvärr väldigt långt från Stockholm, annars hade jag kunnat hjälpa dig.
 

kronholm

Ny medlem
hej jag har en audi a4 2013 och undrade om någon hade en bild vars den där ventilen som är till dieselvärmaren sitter så man kan få en varm motor
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp