Hur funkar Audis dieselvärmare?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

ferlin

Ny medlem
Nybliven ägare till en Q7 2016, första Audin efter ett antal BMW genom åren! Bilen har dieselvärmare och jag funderar på hur den funkar, säljaren sa att den prioriterar att värma kupén men även värmer motorn. Vad innebär detta?

Jag bor i Norrbotten och vi har som bekant rejält kallt på vintrarna, jag vill inte ha en varm kupé men iskall motor när det är -25...

Perols

Ny medlem
Min Allroad 2014 har dieselvärmare från fabrik och den värmer kupén till den har uppnått den på värmereglaget inställda temperaturen, därefter öppnar en ventil som släpper in det varma kylvattnet till motorn. Kupén är således prio1 och motorn prio 2.
Detta kan enkelt ändras genom att koppla ifrån ventilen som hindrar kylvattnet till motorn, då värms motorn samtidigt med kupén vilket jag har gjort.

ferlin

Ny medlem
Min Allroad 2014 har dieselvärmare från fabrik och den värmer kupén till den har uppnått den på värmereglaget inställda temperaturen, därefter öppnar en ventil som släpper in det varma kylvattnet till motorn. Kupén är således prio1 och motorn prio 2.
Detta kan enkelt ändras genom att koppla ifrån ventilen som hindrar kylvattnet till motorn, då värms motorn samtidigt med kupén vilket jag har gjort.
Intressant! Finns det nån beskrivning på hur man gör den manövern?

Perols

Ny medlem
Intressant! Finns det nån beskrivning på hur man gör den manövern?
På min motor som heter CLAA som fanns t.o.m 2014 sitter det i motorrummet en kontakt till givaren som styr ventilen. Jag fick tips via nu nedlagda forumet NordicAudi att dra ur kontakten som sitter på höger sida, under luftintaget till luftfiltret. Efter det kunde jag konstatera att kylrören i motorrummet blir varma efter någon minuts körning av värmaren vilket de inte blev tidigare.
Troligen går det också att koda med VCDS eller liknande, kolla med AUDI verkstan.

Kurtti

Aktiv medlem
Men alltså motorn blir ju varm, har då bara kört dieselvärmare i min allroad under de 3åren jag ägde den, bor i gällivare så vi har rätt kalla vintrar.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp