Hög förbrukning

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
N

Norrlänningen

Gäst
Köpte nyss en A6 Avant Quattro S-tronic 2.0 tdi 2018 som gått 1300 mil. Första Audin för mig. Bara bara haft den två veckor men tycker den är ”törstig”. Första tanken var medelförbrukningen 1,18 l/mil (mestadels stadstrafik, men 20 mil långkörning). Körde iof ganska mkt parkeringsvärmare (kanske totalt 8h) då det var ca -10 större delen av den veckan. Nu har jag på nästa tank helt undvikit att köra p-värmaren, men det är fortfarande svårt att få den under litern. Är inte det mycket? Sen knackar det väldigt högt när motorn är kall (låter nästan som att något är löst). Det försvinner dock så fort den blivit varm. Audi säger att det är så på 2.0 motorn. Någon annan som haft liknande symptom?
 

Fresch

Ny medlem
Kan bara hålla med att bränsleförbrukningen är hög. Har inte inte haft den motorn du har men jag har aldrig tankat över litern på någon av mina Audibilar. Har en A6 Allroad 3.0 TDI -14 och har haft en A6 2.0 TFSI -07.

Det är dock svårt att avgöra en bränsleförbrukning baserad på stadskörning. Tanka fullt när du ska åka en längre sträcka på landsväg, och tanka igen när du kommer tillbaka. Jag hamnar på 0,6 - 0,66 när jag åker landsväg med Allroaden, och du borde ju rimligen kunna hamna ännu bättre pga mindre motor.

/F
 
M

Miro

Gäst
Min Audi A6-2018 s-Tronic utan quattro tycker jag blev inkörd runt ca 3000 mil. Den var rätt törstig innan.
Den snittar alltid under 5,2L per tank nu.
Att få den att dra 4,0 på landsväg är ingen svårighet.
 
N

Norrlänningen

Gäst
Kan bara hålla med att bränsleförbrukningen är hög. Har inte inte haft den motorn du har men jag har aldrig tankat över litern på någon av mina Audibilar. Har en A6 Allroad 3.0 TDI -14 och har haft en A6 2.0 TFSI -07.

Det är dock svårt att avgöra en bränsleförbrukning baserad på stadskörning. Tanka fullt när du ska åka en längre sträcka på landsväg, och tanka igen när du kommer tillbaka. Jag hamnar på 0,6 - 0,66 när jag åker landsväg med Allroaden, och du borde ju rimligen kunna hamna ännu bättre pga mindre motor.

/F
Har kört lite mer nu och 1,18 var nog en tillfällighet. Däremot har jag oerhört svåt att komma under 0,9. Nu gör jag allt för att få ner förbrukningen, men det är i princip hopplöst att komma under 0,9 blandad körning (mycket är förvisso kortare sträckor och inte sällan kallstarter). Kommer just under 0,8 på motorväg (farthållaren på 105 km/h). Lämnade in på Audiverkstad och de ”hittar inget fel” och påstår att de får 0,69 när de kör. Det är ju rimligt, men vete fasen hur de lyckas med det.
 
N

Norrlänningen

Gäst
Min Audi A6-2018 s-Tronic utan quattro tycker jag blev inkörd runt ca 3000 mil. Den var rätt törstig innan.
Den snittar alltid under 5,2L per tank nu.
Att få den att dra 4,0 på landsväg är ingen svårighet.
Jag får hålla tummarna att det är så då :). I nuläget får jag den knappt under 0,8 på landsväg även om jag ligger 100-110. Jag har ju inte köpt bilen för att den ska vara supersnål, men ville kolla med andra om det verkligen stämmer med så pass mycket över angiven förbrukning. Läste ett test i Teknikens Värld där de kom fram till ca 50% högre förbrukning än NEDC i våra svenska förhållanden (jag bor ju dessutom i norr, så mkt kallstarter).
 

Dexmex

Ny medlem
Har också en 2,0 tdi stronic sen tre månader tillbaka . Dock utan quattro. Har nu rullat 4100 mil. Kör på 19" vinterdäck.
Upplever precis som trådstartaren att bilen är törstig. Har aldrig använt värmare, fortfarande höst och 6-7 plusgrader här i söder.
Ligger på 0.72l/mil mätt vid pumpen.
Rätt jämn körcykel. Kallstart, 2 mil motorväg och 2 km stadskörning till jobbet. Samma väg hem. Totalt drygt 4,5-5 mil per dag.
Kör med farthållare på 110 km/h. Allt annat än aggressiv körstil.
Jämför med en 520d jag hade tidigare. Den va inga problem att köra under 0,6 med samma körmönster.
Blir orolig när jag läser att Miro aldrig ligger över 0,52l/mil.
Miro, är det mätt vid pumpen eller enligt färddator?
 

Miro

Ny medlem

Bilagor

Senast ändrad:

Dexmex

Ny medlem
Sanslöst låg förbrukning. Mycket bra.
Visst att jag kör på 19" men som sagt, får den inte under 0,7l/mil vid pumpen. Stor skillnad mot Miros siffror. Och då anstränger jag mig att köra snålt, planera körningen etc.
Vet knappt i vilken ände man skall påbörja en felsökning av bilen.
 
N

Norrlänningen

Gäst
Sanslöst låg förbrukning. Mycket bra.
Visst att jag kör på 19" men som sagt, får den inte under 0,7l/mil vid pumpen. Stor skillnad mot Miros siffror. Och då anstränger jag mig att köra snålt, planera körningen etc.
Vet knappt i vilken ände man skall påbörja en felsökning av bilen.
Har haft in min A6 2,0tDi Qattro (18”) hos märkesverkstad nu då de också tyckte att det var något hög förbrukning (litern vid pump blandad körning, något mer stadskörning och en hel del kallstarter). De var väldigt trevliga och hjälpsamma och skulle minsann gå till botten med vad som är fel. ”Hittar vi inte själva kontaktar vi fabriken”. När jag sedan hämtade bilen sa de bara att inget är fel. De hade då provkört bilen 10 mil på E4 i 70 km/h och fick då 0,72 vid pump (0,59 på dator). Det var bara att köpa läget och se glad ut. (Frågade om det finns någon körskola hur,an ska köra Audi så snålt?).

Körde däremot en långkörning 60 mil (80-100 km/h) i helgen och då gick den ner på 0,68 i alla fall. Förbrukningen vid kallstarter och i stan verkar vara det stora ”problemet”. Bilen är förvisso lite törstigare än jag väntat mig, men i övrigt är jag jättenöjd.
 

Miro

Ny medlem
Har haft in min A6 2,0tDi Qattro (18”) hos märkesverkstad nu då de också tyckte att det var något hög förbrukning (litern vid pump blandad körning, något mer stadskörning och en hel del kallstarter). De var väldigt trevliga och hjälpsamma och skulle minsann gå till botten med vad som är fel. ”Hittar vi inte själva kontaktar vi fabriken”. När jag sedan hämtade bilen sa de bara att inget är fel. De hade då provkört bilen 10 mil på E4 i 70 km/h och fick då 0,72 vid pump (0,59 på dator). Det var bara att köpa läget och se glad ut. (Frågade om det finns någon körskola hur,an ska köra Audi så snålt?).

Körde däremot en långkörning 60 mil (80-100 km/h) i helgen och då gick den ner på 0,68 i alla fall. Förbrukningen vid kallstarter och i stan verkar vara det stora ”problemet”. Bilen är förvisso lite törstigare än jag väntat mig, men i övrigt är jag jättenöjd.
Jag tror att Quattron stjäl ca 1dl extra milen med all vikt och friktion. Tar du bort 0,1L milen så börjar du hamna på 0,58 där jag ligger med en framhjulsdriven.
Förbrukningen kommer gå ner ytterligare när bilen blivit riktigt inkörd.

Misstänker att 2,0L dieseln är i minsta laget för att släpa runt på Quattro systemet då man når liknande förbrukning med 3,0 dieslarna.
 

Merkava

Medlem
Skärmklipp från sommarsemester.. fullpackad bil 2 vuxna + 3 barn samt takbox.
Kört med farthållarn på och följt skyltarna.
A6 allroad 3.0tdi -2015
(218hk men med bsr 328hk/691nm)
Är på väg att införskaffa ett BSR trim till Allroad 3.0tdi 2017 218hk och undrar hur det upplevs i verkligheten. Är det så som testföraren på BSR hemsida beskriver det?
 

Nimo

Aktiv medlem
Är på väg att införskaffa ett BSR trim till Allroad 3.0tdi 2017 218hk och undrar hur det upplevs i verkligheten. Är det så som testföraren på BSR hemsida beskriver det?
Ja bilen blir helt fantastisk efteråt. Rejält snabb om du vill det men oerhört mjuk och fin om du vill köra försiktig. Förbrukningen blir något lägre än innan vid jämförbar körning. I ärlighetens namn är det svårt att gasa några längre stunder. På mindre än 10 sekunder är ju körkortet i riskzonen oavsett hastighetsbegränsning.
 

Miro

Ny medlem
Åkte Göteborg-Stockholm via E20 tur och retur denna vecka.
Passade på att testa extrem ecodrive utan att störa någon i trafiken.
Hastigheten var för det mesta mellan 80-100 km/h.
snittförbrukningen totalt var 3,8l/milen Varav 3,7 är det lägsta jag kunde nå.
Kul med en räckvidd på 176mil på en tank.


C4FB6B90-BA3E-4E39-9AF8-A67D06573BD2.jpeg
 

uuno_san

Ny medlem
Jag har en A6 -18 2.0 TDI quattro som hämtades hem från Sthlm förra veckan, snittade 0.68 under hemresa på 35 mil varav 25 mil motorväg med 19" sommardäck.
Bytte till 17" vinterdäck och under en kort tripp på 6 mil fick jag ner förbrukningen till 0.53 på 80-väg, helt överkomligt. Ska bli intressant att se vad vi landar på när husvagnen kopplas på till sommaren.
Hade en Passat -17 1.5 TSI bensinare på 150hk innan som dragbil, inte optimalt nånstans :)
 

jannee

Ny medlem
0,46 i snitt på styvt 18 000 mil med en Ultra (140 kW).
Kortkörningar (under en mil) kan färdatorn visa styvt 0,55.
Riktig GUBBKÖRNING perfekt väderlek varit nere i 0,34 på en 10 mila tripp.
Cippad på GDM, ingen märkbar bränsleförändring.
Kört 10 mil med en boggie husvagn efter, blev en virvel i tanken, snitt enligt färddatorn runt 1,3 liter/mil.
 

Christian.bo

Ny medlem
Köpte nyss en A6 Avant Quattro S-tronic 2.0 tdi 2018 som gått 1300 mil. Första Audin för mig. Bara bara haft den två veckor men tycker den är ”törstig”. Första tanken var medelförbrukningen 1,18 l/mil (mestadels stadstrafik, men 20 mil långkörning). Körde iof ganska mkt parkeringsvärmare (kanske totalt 8h) då det var ca -10 större delen av den veckan. Nu har jag på nästa tank helt undvikit att köra p-värmaren, men det är fortfarande svårt att få den under litern. Är inte det mycket? Sen knackar det väldigt högt när motorn är kall (låter nästan som att något är löst). Det försvinner dock så fort den blivit varm. Audi säger att det är så på 2.0 motorn. Någon annan som haft liknande symptom?
Hej,jag har en a6 2.0tdi quattro-17, den här har också ett konstigt knackande ljud när den är lite kall,var in på verkstan för det,dom jämförde den med en likadan som dom hade inne,och den lät likadant,så jag antar att det är normalt:)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp