Hög förbrukning

N

Norrlänningen

Guest
Köpte nyss en A6 Avant Quattro S-tronic 2.0 tdi 2018 som gått 1300 mil. Första Audin för mig. Bara bara haft den två veckor men tycker den är ”törstig”. Första tanken var medelförbrukningen 1,18 l/mil (mestadels stadstrafik, men 20 mil långkörning). Körde iof ganska mkt parkeringsvärmare (kanske totalt 8h) då det var ca -10 större delen av den veckan. Nu har jag på nästa tank helt undvikit att köra p-värmaren, men det är fortfarande svårt att få den under litern. Är inte det mycket? Sen knackar det väldigt högt när motorn är kall (låter nästan som att något är löst). Det försvinner dock så fort den blivit varm. Audi säger att det är så på 2.0 motorn. Någon annan som haft liknande symptom?

Fresch

Ny medlem
Kan bara hålla med att bränsleförbrukningen är hög. Har inte inte haft den motorn du har men jag har aldrig tankat över litern på någon av mina Audibilar. Har en A6 Allroad 3.0 TDI -14 och har haft en A6 2.0 TFSI -07.

Det är dock svårt att avgöra en bränsleförbrukning baserad på stadskörning. Tanka fullt när du ska åka en längre sträcka på landsväg, och tanka igen när du kommer tillbaka. Jag hamnar på 0,6 - 0,66 när jag åker landsväg med Allroaden, och du borde ju rimligen kunna hamna ännu bättre pga mindre motor.

/F

M

Miro

Guest
Min Audi A6-2018 s-Tronic utan quattro tycker jag blev inkörd runt ca 3000 mil. Den var rätt törstig innan.
Den snittar alltid under 5,2L per tank nu.
Att få den att dra 4,0 på landsväg är ingen svårighet.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp