Filter - hjälp

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

flya6

Medlem
det sitter ett filter innan AC-elementet (se bild).. hittar inget oem-nummer när jag söker i katalogen på nätet men hittade en lapp på filtret som det står följande 032969R (ett ersättningsfilter.. se bild).. nån som har koll på vad filtret kallas.. är detta ett AC-luftfilter eller är detta kupefiltret ? vad har det för orginal OEM-nummer ?

när jag söker på kupefilter så är det inte samma mått, på det som sitter innan ac-elementet.. filtret har måtten 240/160/53mm.. kupefiltret ska ha måttet ca 343mm/213mm/20mm.. kommer man åt kupefiltret bakom handskfacket ?


Audi A6 2.6L -95 med AC

IMG_1249.JPG

filter 1.jpg
 

flya6

Medlem
hej claes.. jag tror att det filtret som du hänvisar till, är kupefiltret som man byter på det sätt som pdf-filen visar på modeller, utan AC..
kolla på denna länken hur det ser ut på min bil (med AC) !
i slutet av videon så ser man filtret i hålet..

https://flic.kr/p/2jGTjV3
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Aha, du tänkte på "det" luftfiltret. Då är jag med (y).
Instruktionen är om du har AC med kupéfilter, har den varianten på min S6.
Har köpt både kupé och bränslefilter på Biltema och det har funkat utmärkt.
Däremot hade dom inte luftfiltret, inte så konstigt kanske...
/Hälsningar Claes
 

flya6

Medlem
okey, men hur menar du ? du skriver "om man har AC med kupefilter" !.. kan man ha AC utan kupéfilter men istället ett sådant luftfilter som jag har o_O vad kallas det jag har då ? om man kollar på bilden ovan, på det nya filtret, så kallar dom det för ventilationsfilter ! vad skulle du Claes kalla det filtret jag har ? : ) varför får jag inga träffar på det.. jag mailade bildelaronline24.se, med hänvisning till ersättningsfiltret, men dom visste inte vad det var för filter.. måste ha OEM-numret..
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Då är det alltså inte filtret som sitter vid luftmassemätaren du menar?
Vet inte om det är någon skillnad om du har AC eller ECC, klimatanläggning.
Kan du få ut något av det här?

https://7zap.com/en/catalog/cars/Audi/brand/3/0/Audi A6/Audi A6 (1995 - 2021)/Audi/eS8zOVJkUGxlZXJScWswZEtDamtrUT09--/6bbffde8b5b8077d2d0a5796da6eea3c:480cfb9b5fc30dc9353f7cf7cd83d841/manufacturer/1/118133900::133090

/Hälsningar Claes
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Lyckas inte få med hela länken, sitter och pillar på telefonen...
Prova om du kan kopiera och klistra in, annars testa att gå in på 7zap.com.
/Hälsningar Claes
 

flya6

Medlem
pratade med audi nu.. han fick inte fram något filter som stämde överens med måtten på mitt filter.. han trodde att min ac kunde varit eftermonterad.. det förklarar väl varför jag inte hittar en enda bild eller förklaring på mitt filter på internet..
filtret är ganska robust, inget pappersfilter, typ något tjockare polyesterfilter/matta.. jag får helt enkelt rengöra det själv.. ta fram en gammal tandborste och gnugga med lite grönsopa : )
 

flya6

Medlem
vad jag förstår så har jag inte det klassiska kupefiltret där det ska vara på min bil med AC, utan detta filtret som jag rengjort fungerar som kupefilter/pollenfilter till klimatanläggningen..
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Sedär, då fanns det en förklaring till mysteriet :p.
Såg ut att vara välbehövligt med en(flera) tvättar i alla fall :eek:.
/Hälsningar Claes
 

flya6

Medlem
ja vilken skillnad.. de blev ju billigt.. passade på att beställa luftfilter och bränslefilter idag också.. passade även på att köpa ett nytt expansionskärls-lock, kostade bara 20spänn.. ijm att jag har haft lite läckage via locket.. lite långsökt att det skulle vara locket.. men men, 20 spänn kan man avvara..

snart 2 veckor nu då jag inte behövt fylla på vatten men jag ser att det är lite läck.. får avvakta, är det topplockspackningen kommer det deffenitivt att bli sämre inom kort..

/Robban
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Har råkat ut för att det har läckt vid givaren i botten på expansionskärlet, men det kanske du har kollat redan...
/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp