Diverse frågor/köpråd A6 C7/4G

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

MattiasG

Ny medlem
Hallå!

Efter att endast ägt Volvo tidigare så känner jag nu att det har blivit dags att testa på något annat!
Är inne på en A6 mellan 2015 - 2017.
Undrar lite först och främst över displayen som fälls upp i mittkonsollen, finns den i olika storlekar? Tycker när man tittar på blocket att vissa ser ut att ha en lite större skärm än de flesta. Och om fallet är så, är det något mer som skiljer i navigationen/systemet eller är det endast storleken på skärmen?
Nästa sak är om det finns någon mobilapp till dessa bilar motsvarande Volvos on call app? Alltså att man kan låsa, låsa upp bilen, se lite info osv och framförallt starta bränslevärmaren från mobilen?
Annars får ni gärna ge lite feedback om dessa bilar, både positivt och negativt, något som brukar strula? Något man ska undvika eller kolla extra på vid köp? Bara ösa på med alla möjliga tips och info!

Tack på förhand!
/Mattias
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Bilar med navigation har större skärm.
För att kunna starta tex bränslevärmaren via telefon så måste bilen vara utrustad med audi connect tyvärr inte alltför vanligt.
Har själv en A6 allroad -15 och det är absolut bästa bilen jag nånsin ägt och kört, 11.700 mil hittills och inte ett enda fel än sålänge.
 
T

Tony R

Gäst
Har en -16 A6 allroad 3,0 tdi 218 hk/500 Nm.
Den har nu gått 9380 mil utan problem och har servats enligt longlife rekommendationen sedan den var ny. Jag använder Castrol oljorna som Audi rekommenderar och stänger alltid av start/stopp automatiken. Jag tror att den funktionen sliter hårt på kamdrivningen. Har tidigare ägt BMW och Mercedes bilar, detta är min första Audi. Då det gäller köregenskaperna vintertid är Audi quattro systemet bättre än de övrigas system, enligt min åsikt. Audin är stabilare i kurvorna och lätt att balansera i halkan. Som husvagnsdragare är den exceptionellt bra. Jag bor i Skellefteå så bilens vinteregenskaper är viktiga för mig. Ser i dagsläget inget som får mig att byta bilmärke vid nästa bilbyte...möjligen priset på nya A6 Allroad. Det är smärtsamt högt...så det lär nog bli en lätt begagnad A6 Allroad med diesel sexa vid kommande bilbyte.
 

Swizz

Aktiv medlem
Det du kan tänka på är att lilla diesel 3.0 TDI V6:an på 218hk har problem med kedjespännaren.
lilla 2.0 TDI har väl inga nämnvärda större problem förutom EGR på ett fåtal, VW är nog värre på den fronten.
Hjullager är även standard på dessa bilar, brukar höras ganska tydligt, ett högt brummande ljud som ökar med hastigheten.
 

Jägarn90

Ny medlem
Är det samma problem med alla V6 motorer? Jag är lite intresserad av att veta. Finns ju fler av minsta motorn, har för mig 207hk 211hk och 217hk...
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Haft min a6 allroad -2015 218hk i snart 2år utan ett enda fel. Hade gått 9000mil när jag köpte och slår strax över på 12000mil. Bsr optimerade den nästan direkt när jag köpte och skillnaden blev ENORM (328hk//691nm). Underbar bil att köra och motorn är grym.
 

Swizz

Aktiv medlem
3.0 V6 TDI Engine Problems and Reliability
The technically sophisticated 3.0 TDI requires a lot of effort and money for any repair. Based on consumer reports, unfortunately, the 3.0 TDI V6 is almost unable to pass 200,000 miles without an overhaul. Often serious problems begin to appear after only 100,000 miles. The timing chain tensioner is the weak point of this engine. Its breakage causes grinding when the engine starts. The first 3.0 TDI was equipped with piezoelectric injectors, which quickly went out of order. They provided a shortage of fuel supplied to the cylinders. As a result, a reduced fuel mixture led to an increase in temperature and a pistons burnout.
 

Bear Karlsson

Ny medlem
3.0 V6 TDI Engine Problems and Reliability
The technically sophisticated 3.0 TDI requires a lot of effort and money for any repair. Based on consumer reports, unfortunately, the 3.0 TDI V6 is almost unable to pass 200,000 miles without an overhaul. Often serious problems begin to appear after only 100,000 miles. The timing chain tensioner is the weak point of this engine. Its breakage causes grinding when the engine starts. The first 3.0 TDI was equipped with piezoelectric injectors, which quickly went out of order. They provided a shortage of fuel supplied to the cylinders. As a result, a reduced fuel mixture led to an increase in temperature and a pistons burnout.
Vilka årsmodeller och hästkrafter (motorkoder) gäller det enligt källan? Är 204/218 hkr en annan motor än 245 hkr? Den har man ju hört mest gott om men det kanske är samma skit med den?

Vilka är "the first 3.0 tdi"? syftar man på 2006- då eller? de hade väl dessutom kamrem och en helt annan motor än att kunna dras med alla 3.0 tdi över en kam ;)

Om nu kamkedjan är en svag punkt kan inte den bytas vid 16000 mil då istället för att oundvikligt haverera enligt ovan, eller menar de att motorn ändå behöver renoveras av andra skäl efter dessa mil ovan.

Tänkte söka info på Nordic Audi men den ligger nere utan att sparat gamla inlägg.
Finns det ingen som är villig att lägga upp databasen som "död" nånstans, borde inte krävas så mycket jobb att kunna söka i den iaf?

Eller vart kan man hitta info (kunniga eldsjälar) om Audi idag tro? tips?
 

Swizz

Aktiv medlem
Vilka årsmodeller och hästkrafter (motorkoder) gäller det enligt källan? Är 204/218 hkr en annan motor än 245 hkr? Den har man ju hört mest gott om men det kanske är samma skit med den?

Vilka är "the first 3.0 tdi"? syftar man på 2006- då eller? de hade väl dessutom kamrem och en helt annan motor än att kunna dras med alla 3.0 tdi över en kam ;)

Om nu kamkedjan är en svag punkt kan inte den bytas vid 16000 mil då istället för att oundvikligt haverera enligt ovan, eller menar de att motorn ändå behöver renoveras av andra skäl efter dessa mil ovan.

Tänkte söka info på Nordic Audi men den ligger nere utan att sparat gamla inlägg.
Finns det ingen som är villig att lägga upp databasen som "död" nånstans, borde inte krävas så mycket jobb att kunna söka i den iaf?

Eller vart kan man hitta info (kunniga eldsjälar) om Audi idag tro? tips?
Gäller väl i princip alla 3.0 TDI motorer som tillhör Gen 3 (kom 2014) förutom CVUB motorn (326hk).
Det är inte kamkedjan som är en "svag punkt" utan det är sträckaren som är felkonstruerad, Audi har dock numera åtgärdat felet. Bilar som har bytt sträckare kan ses som "botade".
 

Octaviafuzz

Ny medlem
Gäller väl i princip alla 3.0 TDI motorer som tillhör Gen 3 (kom 2014) förutom CVUB motorn (326hk).
Det är inte kamkedjan som är en "svag punkt" utan det är sträckaren som är felkonstruerad, Audi har dock numera åtgärdat felet. Bilar som har bytt sträckare kan ses som "botade".
Är det skillnad på CVUB motorn och den vanliga förutom Biturbo när det gäller fel. Är lite intresserad av en Competition därav frågan.
 

Daffy

Ny medlem
Lyfter denna tråd igen då jag själv är sugen på en A6 allroad men bangat då allt för många v6or drabbats av haveri/problem med sträckaren.

Det är alltså 2011-2013 man ska satsa på om man inte vill slanta upp för en biturbo?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp