Dieselvärmare eller extravärmare/värmeackumulator, skillnad?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

js91

Ny medlem
Jag kollar på att köpa en A4 B9 2.0 TDI begagnad. En hel del bilar är listade med funktionen "utan värmeackumulator/extravärmare". Vad innebär detta? Det kan stå både på bilar med och utan fjärrstyrd dieselvärmare. Vad är skillnaden på den fjärrstyrda dieselvärmare och "extravärmaren"?

Normalt används väl samma dieselvärmare både för att hålla motor/kupe varma vid körning när motorns överskottsvärme inte räcker till, och vid fjärrstyrd värmning innan man startar? Om bilen har fjärrstyrd dieselvärmare men inte extravärmare, används dieselvärmaren för att hålla värmen vid körning då också?

Blir inte klok på detta, hittar ingen information alls om varför Audi skulle ha dubbla värmare med olika funktion.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Eftersom ingen har svarat så försöker jag med det lilla jag vet...
Kör inte diesel själv, men har förstått att spillvärmen från motorn inte räcker till för att värma kupén när det är kallt.
Efter vad jag har läst så finns det på vissa modeller en elektrisk tillsatsvärme, av vissa kallad för brödrosten, som värmer kupéluften så att dieselvärmaren inte behöver gå in och stötta. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag antar att det är denna som kallas för "extravärmare" eller liknande.
Förhoppningsvis så dyker det upp någon här som kan tala om hur det ligger till ?
/Hälsningar Claes
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
På bilar utan dieselvärmare/parkeringsvärmare så är det en elektrisk extravärmare (brödrost), på bilar med dieselvärmare/parkeringsvärmare så kan dieselvärmaren även hålla motorn i temp då du kör, dessa har ej brödrost värmare.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp