Byte av partikelfilter vid 15.000 mil – är det nödvändigt?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Audi@golf

Ny medlem
Hej, jag har fått en indikation (orange motormodul) som ev kan betyda att jag måsta byta partikelfilter. Min fråga till forumet är om det är troligt? Bilen är 6 år gammal och har gått 15.000 mil och körs vanligtvis på 1500-2000 varv (gubbkörning med hastighetshållare). Kostnaden kan bli runt 50.000 SEK inkl arbete. Har någon några synpunkter/kunskap om detta?
 

rolleslitz

Aktiv medlem
Hej, jag har fått en indikation (orange motormodul) som ev kan betyda att jag måsta byta partikelfilter. Min fråga till forumet är om det är troligt? Bilen är 6 år gammal och har gått 15.000 mil och körs vanligtvis på 1500-2000 varv (gubbkörning med hastighetshållare). Kostnaden kan bli runt 50.000 SEK inkl arbete. Har någon några synpunkter/kunskap om detta?
Gubbkörning är tyvärr sällan positivt för mer än bränsleförbrukning tyvärr.

Normalt bränns ett partikelfilter ur ibland, men det förutsätter att bilen är tillräckligt varm och körcykeln tillåter urbränning. Kör du bara korta sträckor kanske det inte hinns med.
 

viktorhul

Medlem
Det finns MYCKET annat du kan göra innan du väljer att lägga 50k + arbete för att byta DPF på en bil som gått 15k mil. Jag vet inte allt man ska göra men jag avråder dig starkt från att acceptera det verklighetsfrånvända förslaget från någon verkstad som första steg.

När du säger orange motormodul, pratar vi om den helt vanliga motorlampan? Den kan betyda allt möjligt och behöver inte alls bero på DPF. Vad har du för felkoder? Om du inte har något att läsa felkoder med så skaffa en. Det finns billiga som visar felkoder för några hundralappar och uppåt. Biltema har två felkodsläsare för VAG, jag har den dyrare för 1100 kr som utöver felkoder kan göra några enklare serviceingrepp som att nolla service, sätta handbromsen i service-läge, forcerad regenerering (som skulle kunna vara ett av stegen du borde testa innan du byter DPF).

Jag vill också avråda dig från att använda bilen i onödan tills du vet vad som är fel. Om motorlampan lyser så kan det betyda att den inte gör regenerering och då sätter DPF igen till slut. Du kan förmodligen fortfarande köra de viktigaste sträckorna men åk inte i onödan.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp