Det är även väldigt mycket svårt jobb. På äldre bilar var detta sällan särskilt problematiskt, man bara bytte lådorna och körde men på nyare bilar så har man databus linor som skickar en massa info hela tiden och denna måste stämma för att bilen ska funka. Resultatet man brukar få är att bilen går inte att starta utan att man lurar den att tro att en automatlåda är installerade med programmering av växellådans ECU, något inte vem som helst kan göra. Om man lyckas programmera om lådan så får man ändå problem med en massa felkoder som bilen spottar ur sig då den tror att det ska sitta en automatlåda i bilen.
Det finns ett alternativ men det är fan inte roligt. Låt säga att du har en automatbil med trasig låda men hel motor och så köper du en manuell bil med trasig motor så kan du i princip ta hela kabelhärvan från den manuella bilen och transplantera i automatbilen och få det att funka utan problem. Det är en del grejer man får flytta med dock men river man ändå ur en kabelhärva så är det ett mindre problem.
Det är sällan värt att göra detta så länge det inte är typ en s4 eller nåt då värdet på bilarna inte väger upp för allt det jobbet man får lägga ner.
Tack för ett bra svar. Jag har nu mest letat efter begagnade automatlådor som passar min bil, men det är svårt. Enligt typskylten är det en växellåda av typ DMX, (se bifogad bild) men jag har inte hittat växellådsnumret som ska vara stansat på växellådan.
Jag har en likadan Audi 1,9 tdi med dålig motor men frisk växellåda och relativt nybytt koppling, så alternativet att transplantera enligt Ditt förslag kanske kan vara aktuellt. Jag är pensionär och har tid, men behöver nog hjälp med att göra rätt med det elektriska.
Bilen med den dåliga växellådan har inte gått 20000 mil och är i mycket gott skick i övrigt.
Är det mycket krångel och kostnader med registreringsbesiktningen?
Nej registreringsbesiktningen är en relativt enkel sak iom att denna bilen sålts med båda dessa växellådstyper och motorer i sverige. Man brukar behöva reg-bevisen för båda bilarna och sen ska det inte vara nåt problem. Det bästa är att kontakta bilprovningen före och förklara sitt ärende så går allt mycket enklare. Man får då veta vad man behöver göra.
Hej!
Efter en hel del grävande under huven lyckades jag hitta det instansade växellådsnumret. Det var 01N 321 105, möjligen avslutat med bokstaven L.
Vad ger detta för möjlighet att hitta en som passar? Vad behöver vara lika och vad är individuellt för denna växellåda?
Find many great new & used options and get the best deals for DMX CAMBIO AUT AUDI A6 (4B2 - C5) 1.9 TDI 8V AUT KW81 - 110CV (2002) 5P at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!
Find many great new & used options and get the best deals for Automatikgetriebe 4-Gang DMX Audi A4 Avant 1.9 TDI 1896 CCM 81 KW at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!