Bilen kokar och det kommer bara värme ibland i kupen.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Testmann

Ny medlem
Nu börjar jag bli galen på denna bilen.
Jag har bytt vattenpumpen, termostaten, extra vattenpumpen o massa annat.
Förra veckan när jag körde ca 20 mil så va den uppe i max 73 grader. Idag när jag skulle köra en sväng så börjar den koka.
Vet inte mer vad jag ska göra eller hur jag ska felsöka. Har luftat systemet o hittar ingen läcka någonstans.

Bilen är en 2013 Q7:a med 3,0 tdi.

rolleslitz

Aktiv medlem
Nu börjar jag bli galen på denna bilen.
Jag har bytt vattenpumpen, termostaten, extra vattenpumpen o massa annat.
Förra veckan när jag körde ca 20 mil så va den uppe i max 73 grader. Idag när jag skulle köra en sväng så börjar den koka.
Vet inte mer vad jag ska göra eller hur jag ska felsöka. Har luftat systemet o hittar ingen läcka någonstans.

Bilen är en 2013 Q7:a med 3,0 tdi.
Tja, kolla kylvätska för avgasinnehåll, du kan ju ha en spricka...

Felkoder och funktionskontroll på kylarfläkt

George

Aktiv medlem
Varför byter du saker som är fullt fungerande? Nu har du 2 fullt fungerande vattenpumpar, 2 termostater och säkert en hel drös med andra perfekta reservdelar. Förstår du inte att du måste felsöka innan du byter delar i din bil?
Om det bara kommer värme ibland i kupén så har du garanterat en luftficka i kylsystemet. En sådan kan vara svår att få bort och jag är inte kunnig på det området. Rolleslitz kanske vet?

Testmann

Ny medlem
Varför byter du saker som är fullt fungerande? Nu har du 2 fullt fungerande vattenpumpar, 2 termostater och säkert en hel drös med andra perfekta reservdelar. Förstår du inte att du måste felsöka innan du byter delar i din bil?
Om det bara kommer värme ibland i kupén så har du garanterat en luftficka i kylsystemet. En sådan kan vara svår att få bort och jag är inte kunnig på det området. Rolleslitz kanske vet?
Termostaten va dålig. Vatten pumpen läckte det ur så därför bytte jag den. Sen regleringsventilen va dålig med. Vakuum klockan va inte den bästa. Sen har jag byt en fläns som va trasig. Extra pumpen hade jag kanske inte behövt o byta. Men bilen har gått 40 000 mil så ja.
Har kopplat in vakuumpump på kylarsystemet när jag fyllt och luftat. Men kanske helt enkelt får pröva lite mer o lufta ännu mer. 🤷🏻‍♂️

rolleslitz

Aktiv medlem
Inga felkoder o kylarfläkten funkar bra.

Borde det inte försvinna kylarvätska om jag har en spricka?
I längden, men en microspricka i tex topplockspackningen kan ge förbränningsgaser in i kylsystemet.

Innebär luftficka, högre tryck. Läcker det bara vid korta tider kommer det bli svårt att se om det försvinner kylvätska.

Vissa bilar ska ju luftas, en del audi har att man drar bak en av anslutningarna in mot värmepaket så öppnas ett litet hål och luft åker ur. Men vet inte vilka årsmodeller, motorer, modeller detta gäller.

Och du har inte hällt i fel glykol och blandat? Du ska väl från början ha G12+ eller G13, men har någon snål eller okunnig ägare hällt i gammal traditionell blå eller grön glykol blir det klumpar som sätter igen.

Oavsett, då du skrev 40 tusen mil kanske en ursköljning av hela kyl- och värmesystemet är en bra ide. Finns de som stoppar i en diskmaskinstablett och låter gå runt en halvtimme men aldrig gjort det själv.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp