Audi A6 Allroad C7 2016 Växelådsproblem. Tacksam för hjälp!

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

ErikW

Ny medlem
Tjena! Ny medlem här och desperat på hjälp. Bilen stannar när motorn blir varm, typ 10-15min. Gearbox malfunktion och bilen går ner i nödläge. Motorn går men växelådan säger nej. Massa felkoder, började med att byta ECU men felet kvarstod så satte tillbaka orginalet. In på verkstad, ABS-styrenhet byttes då mätningar tydde på ev den. Felet kvarstod, meckatronic togs ur i lådan och skickades på koll i England. Den är på väg tillbaka och det var inte fel på den. Börjar bli vädligt dyrt på verkstaden och dom vet inte hur dom ska gå vidare, därför undrar jag om nån vänlig själ här har nå ideer?
Har nån nå tips så är jag jävligt tacksam. Tacksam för återkoppling! Trevlig kväll på er!

rolleslitz

Aktiv medlem
Läs ur felkoder ur växellådans styrbox, skriv upp dessa här....

Nolla felkoder. Kör och när felet uppstår kolla igen, vilka har kommit tillbaka. Där har du troligen vägen till felet.

PINNEN

Medlem
Inte helt ovanligt med Kylvätskeläckage internt i kablaget från en magnetventil som sitter ovanför växellådan som sedan letar sig runt i kablaget och detta brukar man se om man lossar på multikontakten på växellådan då kontakten blir oxiderad och det sker överledningar i kontakthuset.
Åtgärd är att reparera kablaget om nu kontakten i mekatronicen är ok och byta magnetventilen för kylarvätskan.
Har det pågått en längre tid så kan det finnas kylarvätska ända upp och in i motorstyrdonet men detta borde ju din verkstad ha uppmärksammat när de lossade kontakten men det kan ju vara så att de inte har tittat ordentligt

ErikW

Ny medlem
Hej. Tack för svar rolleslitz o PINNEN!
Tänkte mata upp dom felkoder som finns nu..
Kylvätskeläckage var känt hos verkstaden så det ska vara kollat. Kablagen har sett bra ut.

Hade bilen till en större märkesverkstad och dom felsökte, dom mätte strömmen i kontakten som går in i växelådan och den var ok så dom sa att mekatroniken måste bytas ut. 65k för det kalaset, och det känns inte superlockande när mekatroniken ska vara ok efter koll.

Sen antar jag att dom mätt värdena när bilen slagit ifrån och inte när den fungerar, får anta att det är sjävklart.

Bilen var samtdigt inne för en uppdatering av mjukvara i lådan, begärt av Audi. Hämtade bilen och felkoden kom 5s efter jag startade, bogsering. Tog av minus polen i 30min, efter det körde jag bilen i 20 min utan problem. Parkerade och testade 3h senare och då kom felet upp efter 500m.

Här kommer felkoderna:

01 Motor Elektronik
U010100
Förlorad kommunikation med tcm

02 Transmission elektronik
P070000
Transmissionskontrollsystem fel

03 Bromselektronik
U111100
Funktionsbegränsning på grund av saknat meddelande
U111300
Funktionsbegränsning på grund av mottaget funktionsfel
U111200
Funktionsbegränsning på grund av osannolikt meddelande

05 Åtkomst/startauktorisering
01330
Komfortsystem central styrnmodul

09 Elektronisk central elektrisk
01315
TCM

19 obd gränssnitt för databuss
U010100
Förlorad kommunikation med tcm

3B sensor elektronik
U112100
Meddelande saknas i databas

46 Komfortsystem central kontrollmodul
02615
Låsning av bränsletanklock

02616
Låsa upp bränsletanklock

01315
TCM

52 Parkeringsbroms
U111100
Funktionsbegränsning på grund av saknat meddelande

Hojta gärna om nån har ni ide. Tack

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp