Audi A6 3.0Tdi Bit 313ps med felkod P0087.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

FarbrorMelker

Ny medlem
Har en fråga angående spridare och högtryckspumpen på en Audi A6 3.0 Tdi Bit 313ps årsmodell 2014.

Fick felkod P0087 i samband med att symbolen för glödgning började blinka och även motorlampan efter ett tag.
Symptomen var att bilen gick mycket oroligt på tomgång men att det gick att köra när det blev lite högre varv.
Reagerade ibland på fullgas under körning men ibland hände knappt någonting alls. Ibland var jag tvungen att "smyga" på gasen för att få den att accelerera osv.
Bilen stannade sen när jag skulle iväg från ett rödljus då den innan stått oroligt på tomgång och "hoppat" lite.

Bogserade hem den och bytte bränslefilter samt alla glödstift. "Primade bränslepumpen i flera cykler efter bytet av filter"
Men startade fortfarande inte, men tyckte det lät som att den nästan"hydrolockade" när den kördes på starten
Misstänkte då spridare.
Tog då ut alla glödstift, kopplade ur kontakterna till alla spridare och körde på starten.
I ena glödstiftshålet/cylinder är det en fontän, så den spridaren är antagligen skrot.
Men tycker att det kommer lite lite "dimma" ur några av dom andra hålen/cylindrarna också.

Så mina funderingar är då följande.
1. Kan dessa symptom/felkod bero på att 1 spridare successivt sagt upp sig?

2. Trycker den igenom lite bränsle genom spridarna när man kör på starten. Trots att dom är urkopplade? Och därav att jag tycker mig se lite "dimma" från dessa hål/cylindrar. Eller är dessa spridare också påväg att bli skrot?

3. Finns det något enkelt sätt att kolla om högtryckspumpen gett upp? Har inte tillgång till att mäta bränsletryck där bilen står just nu, så tänker om det finns någon enklare lösning helt enkelt.
Samt att den inte startar.
Har inte hittat något spår av metall i bränslesystemet hittills där jag kollat.
Vilket är vanligt vid trasig högtryckspump på dessa motorer har jag läst mig till.
Vart bör jag i så fall fysiskt kolla efter metallspån?

Är inte så sugen på att byta/renovera spridarna för att dom sedan ska rasa igen om det nu är pumpen som håller på att ge upp.

Mycket tacksam för svar om någon har koll på detta.
 

PINNEN

Medlem
Eftersom du inte har skrivit vad P0087 betyder så gjorde jag en snabb googling
" Felkoden P0087 indikerar att trycket i bränslesystemet är för lågt. Felkoden utlöses av bilens ECU när trycket i spridarbryggan är 250 Pa lägre än standardvärdet och stannar på den nivån i mer än 2 sekunder."

Men jag skulle nog säga att du är inne på rätt spår, det man gör för att kontrollera spridarna är att man mäter mängden bränsle som returen lämnar oftast under tomgångkörning och jämför detta värde med vad verkstadshandboken rekommenderar, man jämför även skillnaden på mängden mellan spridarna då detta värde bör vara ganska lika, detta gör man via mätglas för alla cylindrar samtidigt för att kunna göra en korrekt bedömning.

I ditt fall startar inte bilen längre och då är det svårt att utföra denna mätning, men om det står som en kvast med bränsle ur ett glödstiftshål på en cylinder och inte de andra så hade jag börjat med att ersätta just den spridaren då trycket troligen sjunker då bränslet bara flödar rätt igenom och fyller cylindern oreglerat (glöm inte att alla spridare är specifikt inkodade till varje cylinder med en speciell kod som finns just på den spridaren så motorstyrdonet kan reglera korrekt).
När väl motorn går på tomgång så fortsätter man kontrollen med returmängden för att se om övriga spridare är slitna/defekta och byter ut de som krävs.

Har du möjlighet så kan du även läsa av mätvärdet för högtrycks railen för att se om högtrycks pumpen orkar få upp ett bra tryck, uppnås inte ett korrekt minsta börtryck så kommer inte bilen tillåtas att starta.

Men, ett för lågt bränsletryck kan sättas på många olika sätt, fel på givare, fel på matarpump, dålig mjukvara (chippad), lösa spridare,läckage, fel på spridare, smuts i systemet, kabelskador osv. så detta ovan är inte en förklaring till felkoden P0087 utan en rimlig felorsak med tanke på trådskaparen undersökningar
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp