FarbrorMelker
Ny medlem
Har en fråga angående spridare och högtryckspumpen på en Audi A6 3.0 Tdi Bit 313ps årsmodell 2014.
Fick felkod P0087 i samband med att symbolen för glödgning började blinka och även motorlampan efter ett tag.
Symptomen var att bilen gick mycket oroligt på tomgång men att det gick att köra när det blev lite högre varv.
Reagerade ibland på fullgas under körning men ibland hände knappt någonting alls. Ibland var jag tvungen att "smyga" på gasen för att få den att accelerera osv.
Bilen stannade sen när jag skulle iväg från ett rödljus då den innan stått oroligt på tomgång och "hoppat" lite.
Bogserade hem den och bytte bränslefilter samt alla glödstift. "Primade bränslepumpen i flera cykler efter bytet av filter"
Men startade fortfarande inte, men tyckte det lät som att den nästan"hydrolockade" när den kördes på starten
Misstänkte då spridare.
Tog då ut alla glödstift, kopplade ur kontakterna till alla spridare och körde på starten.
I ena glödstiftshålet/cylinder är det en fontän, så den spridaren är antagligen skrot.
Men tycker att det kommer lite lite "dimma" ur några av dom andra hålen/cylindrarna också.
Så mina funderingar är då följande.
1. Kan dessa symptom/felkod bero på att 1 spridare successivt sagt upp sig?
2. Trycker den igenom lite bränsle genom spridarna när man kör på starten. Trots att dom är urkopplade? Och därav att jag tycker mig se lite "dimma" från dessa hål/cylindrar. Eller är dessa spridare också påväg att bli skrot?
3. Finns det något enkelt sätt att kolla om högtryckspumpen gett upp? Har inte tillgång till att mäta bränsletryck där bilen står just nu, så tänker om det finns någon enklare lösning helt enkelt.
Samt att den inte startar.
Har inte hittat något spår av metall i bränslesystemet hittills där jag kollat.
Vilket är vanligt vid trasig högtryckspump på dessa motorer har jag läst mig till.
Vart bör jag i så fall fysiskt kolla efter metallspån?
Är inte så sugen på att byta/renovera spridarna för att dom sedan ska rasa igen om det nu är pumpen som håller på att ge upp.
Mycket tacksam för svar om någon har koll på detta.
Fick felkod P0087 i samband med att symbolen för glödgning började blinka och även motorlampan efter ett tag.
Symptomen var att bilen gick mycket oroligt på tomgång men att det gick att köra när det blev lite högre varv.
Reagerade ibland på fullgas under körning men ibland hände knappt någonting alls. Ibland var jag tvungen att "smyga" på gasen för att få den att accelerera osv.
Bilen stannade sen när jag skulle iväg från ett rödljus då den innan stått oroligt på tomgång och "hoppat" lite.
Bogserade hem den och bytte bränslefilter samt alla glödstift. "Primade bränslepumpen i flera cykler efter bytet av filter"
Men startade fortfarande inte, men tyckte det lät som att den nästan"hydrolockade" när den kördes på starten
Misstänkte då spridare.
Tog då ut alla glödstift, kopplade ur kontakterna till alla spridare och körde på starten.
I ena glödstiftshålet/cylinder är det en fontän, så den spridaren är antagligen skrot.
Men tycker att det kommer lite lite "dimma" ur några av dom andra hålen/cylindrarna också.
Så mina funderingar är då följande.
1. Kan dessa symptom/felkod bero på att 1 spridare successivt sagt upp sig?
2. Trycker den igenom lite bränsle genom spridarna när man kör på starten. Trots att dom är urkopplade? Och därav att jag tycker mig se lite "dimma" från dessa hål/cylindrar. Eller är dessa spridare också påväg att bli skrot?
3. Finns det något enkelt sätt att kolla om högtryckspumpen gett upp? Har inte tillgång till att mäta bränsletryck där bilen står just nu, så tänker om det finns någon enklare lösning helt enkelt.
Samt att den inte startar.
Har inte hittat något spår av metall i bränslesystemet hittills där jag kollat.
Vilket är vanligt vid trasig högtryckspump på dessa motorer har jag läst mig till.
Vart bör jag i så fall fysiskt kolla efter metallspån?
Är inte så sugen på att byta/renovera spridarna för att dom sedan ska rasa igen om det nu är pumpen som håller på att ge upp.
Mycket tacksam för svar om någon har koll på detta.