Audi A4 -96 knarrande ljud

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

gren83

Ny medlem
Hej!

Tänkte kolla om någon vet vad det är för fel här. Det är på höger fram på min Audi A4 -96, när man trycker ner på stötdämparen (se film på Google Photos-länken) så är det en "knarr-ljud". När man kör så uppstår knarr-ljudet nästan hela tiden men mest när man bromsar och svänger. Det låter rätt så högt så är lite orolig att Polisen ska ta mig :)

Har själv försökt att höra och lista ut varifrån ljudet kommer och kan avgöra så mycket som att det är ungefär där hjulet sitter. Har testat att byta hjulet också, hjälpte inte, så det hade inget med det att göra. Har smörjt allting jag kom åt där inne utan resultat.

Tog en bild med blixt in där också, och såg en sak som KANSKE är fel, men jag är inte så bra på sådant här, men det ser ut som att det är något glapp i en bussning (kolla bilden på Google Photos-länken, jag har gjort en röd pil där) ska det se ut så med det glappet och att man ser metallen där? Eller är det detta som gör att det knarrar? Om det kommit in typ grus. Och i så fall, vad är det som ska bytas? Drivaxel? Drivaxelknut? Eller bussningen bara?

Hoppas att någon kan avgöra detta baserat på den här informationen, kanske inte så lätt iofs :) Tack på förhand!

Google Photos-länken:
 

gren83

Ny medlem
Fast nu kollade jag på bildelsbasen efter drivaxlar och det ser ut som att det ska vara det där glappet där tycker jag. Så det kanske är något annat fel istället? :)
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Det är nåt stag i framvagnen som ljudet kommer från. Var std fel på äldre a4 a6 passat att de började gneka samt glappa i framvagn. Har inget med drivaxeln att göra.
 
  • Like
Reactions: Per

gren83

Ny medlem
Det är nåt stag i framvagnen som ljudet kommer från. Var std fel på äldre a4 a6 passat att de började gneka samt glappa i framvagn. Har inget med drivaxeln att göra.
Hej Kurtti och tack för att du tog dig tid att svara! Så om jag köper den här länkarmssatsen: https://www.biltema.se/bil-reservdelar/fhl269/category/Framvagn och bakvagn/all--2000034475 och skuvar dit allt det i den satsen så borde jag bli av med oljudet eller vad tror du? :)
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Jo det borde funka, hade en a6a engång i tiden som knarrade som en gammal tältsäng, for in på en audi verkstad då det fortfarande var garanti kvar på bilen, dom tog en kanyl å sprutade in olja i alla bälgar på stagen och då vart den tyst ett tag .
 

gren83

Ny medlem
Jo det borde funka, hade en a6a engång i tiden som knarrade som en gammal tältsäng, for in på en audi verkstad då det fortfarande var garanti kvar på bilen, dom tog en kanyl å sprutade in olja i alla bälgar på stagen och då vart den tyst ett tag .
Ditt tips där hjälpte! Det var bara det att det inte gick att få tag på någon kanyl. Så kan tipsa om idén som jag fick. Köpte en marineringsspruta på biltema och moddade den lite, sög upp motorolja och injicerade i alla bussningar jag kunde se. Det tog sedan ett par dagar av körning innan knarrandet gick bort men sedan försvann det helt.

Men sedan gick det förstås åt skogen på Besiktningen så jag har en till fråga.

På besiktningsprotokollet så står det exakt såhär:
  • Spindelled fram vänster övre bakre glapp
  • Spindelled fram höger övre bakre glapp
  • Spindelled fram höger övre främre glapp
  • Spindelled fram höger undre främre glapp
Är inte människa till att förstå om de är med i Biltemas länkarmssats (https://rb.gy/17fpsu). Någon som vet vad de håller på med kanske snabbt kan säga detta?

Tack på förhand!

Mvh
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Ja det är med..det är dom översta stagen på bilden...tänk på att dra åt dom när bilen står på hjulen annars håller de inte länge...kan vara trixigt att komma åt men det går
 
N

Namn?

Gäst
Ja det är med..det är dom översta stagen på bilden...tänk på att dra åt dom när bilen står på hjulen annars håller de inte länge...kan vara trixigt att komma åt men det går
Tackar! Enligt bilverkstaden i stan här så skulle det vara riktigt omständligt att fixa till. De beräknade 3,5 timmars jobb, plus delarna då, och då skulle det hamna på 9 800 kr vilket känns ganska uteslutet för den gamla bilen. Har ingen aning om hur man fixar sådant här men får lov att försöka ändå eftersom att jag inte har 9 800 kr. Ditt svar är ju till stor hjälp så tackar för detta! Kan man komma undan med 2 000 kr så hade det ju varit fint.
 

gren83

Ny medlem
Jag skrev visst det som gäst men det var jag som skrev det ovan. Admin kan ju ändra om det är så.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Bytte komplett framvagn på min audi a8 för nån månad sen inkl dämpare/bromsar m.m gjorde bägge sidorna på 1dag inkl dämparna bak så inte är det så invecklat.

Det främre övre staget var mest krångligt gick lossa innerskärmen för att få ut/in staget.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp