Audi a3 tfsi - startar inte.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

bulajd

Ny medlem
Hejsan

har en audi a3 tfsi 2008, har stått stilla nu i 2 veckor för jag vet inte vad som är fel på den.

Det hela började med att när jag startat bilen så startar den inte direkt, men den kommer igång efter 2 sekunder ungefär. när jag kör så tar bilen inte gasen som den ska, detta funkar i ungefär 3 dagar, sista dagen så kör jag till jobbet, parkerar bilen. när jag sen ska köra hemåt så startar inte bilen. vi använder startkablar till hjälp men hjälper inte. Har kopplat ISO dator för att kolla vilka felkoder som dyker upp och den visade insugsgrenrör. Beställer en ny från ebay men den passar inte men efter att vi tagit av den gamla och satt på den igen så visar inte ISO datorn någon fel kod i motorn längre. Vi har kollat tändstiften de funkar, motorn får bränsle. så någon som har en aning vad det kan vara ?
 

Swizz

Aktiv medlem
Du får läsa av felkoden och skriva exakt vad som står i händelseminnet typ "P040300 Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit High"
 
B

Bulent

Gäst
Du får läsa av felkoden och skriva exakt vad som står i händelseminnet typ "P040300 Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit High"
Det visar ingen felkod längre som sagt, har fått höra att det kan vara kedjan som hoppat av men den är kvar. Insprutarna har jag fått höra med, har inte kollat dem dock.
 

Swizz

Aktiv medlem
Ja det sitter en kedja i bakkant på kamaxlarna (mot växellådan), dock brukar motorn rasslar ordentligt när den är sliten.
En annan grej som är vanlig är att högtryckspumpen till bränslesystemet går sönder och då startar inte bilen överhuvudtaget.
 

Kamosonic

Ny medlem
Hade en a4 med 2.0 tfsi motor som gjorde likadant. Trodde först att det var kamaxelgivare eller vevaxelgivaren. Efter mycket om och men kom vi fram till att kamaxel och vevaxel inte är synkade då främre vevaxelkedjad blivit för lång och bilen klarade inte av längre att kompensera skillnaden. Rev fronten på bilen och motorn. Byte kedjan som går mellan vevaxel och kamaxel och nu går bilen utan minsta bekymmer.
Fick veta av en bekant som jobbar som på Toveks bil att Tfsi motorer är känsliga med sina kedjor och det är tydligen ett vanligt fel.
Hoppas att det hjälper.

Mvh Robban
 
  • Like
Reactions: Per



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp