Audi A3 2009 som ej startar, canbus?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Ynnor

Ny medlem
Ny här
har en Audi a3 tfsi 1,4 2009 som orsakar huvudbry.
motorn går runt på startmotorn.
startar inte.
när jag släpper startnyckeln åker inte nyckeln tillbaka själv, måste vridas tillbaka för att få stopp på startmotorn.
får sporadiskt larm på kamaxelsensorn när jag drar runt motorn.
har kompression i cylindrarna.

canbusen visar 800 ohm till kaross.
jämna 2,5 volt på hög och låg.
finns inget språk på canbusen utan tyst 2,5 v Enligt mitt oscilloskop.

kan det vara tyst och samtidigt visa värden i vcds? Kina variantski.

på vcds ser jag glapp i bränslegivarna ibland ger siffror ibland saknas.
övriga givare verkar ok från motorn.
hör att bränslepump startar bak när jag vrider nyckel.

konstaterat trasiga kablar i gångjärnet på förardörren men det är inte felet.
har kört lite fast och tar tacksamt emot idéer!

Killawife

Aktiv medlem
Om jag vore du hade jag börjat med att testa med ett annat tändningslås. Tändningslåset styr nämligen en hel drös olika komponenter och när du då har ett fel i det så är det inte omöjligt att du har fler. Du behöver inte montera det för att kunna testa men din nyckel måste kunna läsa av din transponder så det är lite mek för att få det att funka.

Ynnor

Ny medlem
Om jag vore du hade jag börjat med att testa med ett annat tändningslås. Tändningslåset styr nämligen en hel drös olika komponenter och när du då har ett fel i det så är det inte omöjligt att du har fler. Du behöver inte montera det för att kunna testa men din nyckel måste kunna läsa av din transponder så det är lite mek för att få det att funka.
bra tanke med tändningslåset. Jag har sett någonstans att om tändningslåset strular och inte skickar signal så får inte canbusen startsignal att kommunicera.
men canbusen blir 2,5 v när man vrider nyckeln ett steg.
tack för tips och ska sätta mig in i tändningslåset.
ngn som vet om man kan läsa tändningslåset med vcds för att säkerställa funktion?

att man kan gissar jag men gäller att hitta dörren…

rolleslitz

Aktiv medlem
bra tanke med tändningslåset. Jag har sett någonstans att om tändningslåset strular och inte skickar signal så får inte canbusen startsignal att kommunicera.
men canbusen blir 2,5 v när man vrider nyckeln ett steg.
tack för tips och ska sätta mig in i tändningslåset.
ngn som vet om man kan läsa tändningslåset med vcds för att säkerställa funktion?

att man kan gissar jag men gäller att hitta dörren…
Du skriver i ditt första inlägg

"motorn går runt på startmotorn.
startar inte.
när jag släpper startnyckeln åker inte nyckeln tillbaka själv, måste vridas tillbaka för att få stopp på startmotorn. "

Du ska inte behöva vrida tillbaka, startläget är fjäderbelastat och ska automatiskt återgå till vanligt tändningsläge och inte startläge.

Du har fel här, ingen ide att ägna timmar och pengar på mer felsökning när du hittar fel. Åtgärda dessa först.

Felsökning är sällan att ringa in det exakta felet, utan att ta bort alla övriga möjliga felkällor. När det är gjort så fungerar det antingen eller så finns det bara en del kvar...

Ynnor

Ny medlem
Du skriver i ditt första inlägg

"motorn går runt på startmotorn.
startar inte.
när jag släpper startnyckeln åker inte nyckeln tillbaka själv, måste vridas tillbaka för att få stopp på startmotorn. "

Du ska inte behöva vrida tillbaka, startläget är fjäderbelastat och ska automatiskt återgå till vanligt tändningsläge och inte startläge.

Du har fel här, ingen ide att ägna timmar och pengar på mer felsökning när du hittar fel. Åtgärda dessa först.

Felsökning är sällan att ringa in det exakta felet, utan att ta bort alla övriga möjliga felkällor. När det är gjort så fungerar det antingen eller så finns det bara en del kvar...
men att den inte åker tillbaka är detta avgörande för funktionen?
tänker att det inte är så.

i detta fall vill jag försöka ringa in felet…
Om man kan, tack

rolleslitz

Aktiv medlem
men att den inte åker tillbaka är detta avgörande för funktionen?
tänker att det inte är så.

i detta fall vill jag försöka ringa in felet…
Om man kan, tack
Då får du väl mäta på tändningslåsets olika plintar, och se att det kommer spänning på rätt plint när nyckeln är i rätt läge etc.

Men med ett direkt och tydligt mekaniskt ? fel skulle jag lösa det felet först.

Ponera hela huset för elektronikkontakten spruckit, och detta förhindrar återfjädringen. Då kanske inte alla plintar får korrekt anslutning vid rätt tillfälle.

Men det är inte min bil eller tid, men när du har uppenbara fel men du vill ringa in något annat fel kommer det nog ta tid. Blir ändå intressant att höra vad felen (flera) är i slutänden.

Ynnor

Ny medlem
Då får du väl mäta på tändningslåsets olika plintar, och se att det kommer spänning på rätt plint när nyckeln är i rätt läge etc.

Men med ett direkt och tydligt mekaniskt ? fel skulle jag lösa det felet först.

Ponera hela huset för elektronikkontakten spruckit, och detta förhindrar återfjädringen. Då kanske inte alla plintar får korrekt anslutning vid rätt tillfälle.

Men det är inte min bil eller tid, men när du har uppenbara fel men du vill ringa in något annat fel kommer det nog ta tid. Blir ändå intressant att höra vad felen (flera) är i slutänden.
kommer kolla elektronikkontakten Verkar vara ngt konkret.
rapporterar när den är bytt.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp