audi a 6 -98 startar ej ordentligt efter körning

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

outside79

Medlem
hej, jag har en audi a6 -98, den har på senare tid börjat bete sig lite märkligt, och då jag inte riktigt vet vad jag ska söka efter i forumet så gör jag frågan i en ny tråd. När bilen stått över natten, så startar den som den ska utan problem, ligger fint och jämt i varvtal. sedan om man glider in på ikea , matvarubutik eller liknande och kommer ut och ska starta, så startar den inte som den ska, varvtalet kommer liksom inte igång, dock om man gasar lite, så återfår den normalt varvtal och fungerar som den ska.

saker som är utfört:
byte av tändstift
byte av luftfilter
byte av batteri
standardservice
allt för ca 500 mil sedan.

någon som har en idé om vad det skulle kunna vara för fel? bilen flyter annars i körning utan det är bara start efter att bilen har körts som det här problemet uppstår.

mvh
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Gör Diagnos/scanna efter felkoder till att börja med:cool:

Kankse en eller flera injektorer som läcker igenom och surar stiften?
 

Killawife

Aktiv medlem
Det finns en specifik startkrets som ska sköta startandet av bilen, tomgång och liknande. Detta består av en del rör och givare och annat skit som blir rötet efter ett tag. Får man en vacuumläcka här så brukar det bete sig som du beskriver. Jag beskriver här 1.8t men andra motorer har liknande system. Du får helt enkelt kolla de slangar och rör som ligger under insuget och kolla efter läckor.
 

outside79

Medlem
Tack för alla svar. Får ta ett i taget. Ok läcker igenom. Saknar felkodsläsare. Eller jag kanske har, men jag har aldrig lyckats få den att fungera. Tips på billig fungerande?

Kamaxelgivare. Ger det följande symptom? Isåfall hur felsöker jag?

Hmm. Vilket I sug pratar vi om här för att leda? Är drt en härva eller bör det vara tämligen lätt att finna? Bilen är en 1.8 turbo så det kan stämma.
 

outside79

Medlem
Det finns en specifik startkrets som ska sköta startandet av bilen, tomgång och liknande. Detta består av en del rör och givare och annat skit som blir rötet efter ett tag. Får man en vacuumläcka här så brukar det bete sig som du beskriver. Jag beskriver här 1.8t men andra motorer har liknande system. Du får helt enkelt kolla de slangar och rör som ligger under insuget och kolla efter läckor.
Det här skulle jag vilja kolla närmare på nu, när det är varmt nog att skruva. Vilket insufg syftar du på, och vart sitter denna startkrets? finns det någon typ av sprängskiss att titta på exempelvis? Bilen är 1,8 t motor så det låter ju rimligt.
 

outside79

Medlem
Det finns en specifik startkrets som ska sköta startandet av bilen, tomgång och liknande. Detta består av en del rör och givare och annat skit som blir rötet efter ett tag. Får man en vacuumläcka här så brukar det bete sig som du beskriver. Jag beskriver här 1.8t men andra motorer har liknande system. Du får helt enkelt kolla de slangar och rör som ligger under insuget och kolla efter läckor.
skulle det kunna vara något som detta?
 

outside79

Medlem
Slänger upp den igen. Gått igenom det mesta inga bra svar, men bilen tappar efter ca timmen på motorväg. För ca 1 månad sedan fick vi clean injectors, vilken ordning och hur kan detta vara relevant? Känns som mellantroligt problem?
 

outside79

Medlem
Gör Diagnos/scanna efter felkoder till att börja med:cool:

Kankse en eller flera injektorer som läcker igenom och surar stiften?
JAg har fått backtracka lite men det kanske är något som du är inne på som kan stämma överens med detta. Beteendet uppstår bara i hög hastighet på motorväg efter ca en timmes körning, så för en månad sedan fick vi upp clean injectors, vilket jag toclkar som någon form av insprutning, vi har kört injector celaner, i tre fulla tankar i rad, den går jämnare, men det händer fortfarande. kan det vara att man behöver byta någon av dessa? och i så fall hur vet jag vilken och hur?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp