Skogshuggarn
Medlem
Jag tog bort pluskabeln för att se om generatorn laddar. Därefter så går inte bränslepumpen men den går om man tjuvkopplar reläet. Så jag får fram bränsle men ingen gnista vad kan vara fel tro? 
Mvh Stefan
								Mvh Stefan
Hejsan.Man behöver inte koppla bort generator för mäta laddning,detta gör man enklast att mäta över batteripolerna när bilen är igång
Kanske du inte hade tillgång till multimeter just då
Man kan sätta i en säkring i relä 215 för att köra pumpen,tändningen ska va på
Hur ser det ut i fördelardosan?
Har den bilen fungerat bra innan?
Ok kan ju vara 215 reläet,jag tror detta även har med tändningen att göra
Men prova sticka i en säkring i reläet utan att bygla nått,då ska pumpen starta och man
ska höra styrenheten/ecu typ låta lite,den sitter till höger underhandsfacket
Man kan även ta blink-felkoder med denna metod
Sen kom jag på en grejj till och det är om det kan va nån av givarna vid svänghjulet
sitter 2st den ena ger varvtal och den andra data till styrenhet/ecu
Dessa har likadan reservdelsnr men har olika funktioner,ser dessutom precis likadana ut
Om bilen har ett gammalt larm kan ju det spöka sig där,värt en koll
Japp en 2.0 5cylindrig k-jet.En fråga till ..det är väl en 5 cylindrig motor med k-jet?
Säkringen satt och har suttit i relä 215 hela tiden.Japp en 2.0 5cylindrig k-jet.
När jag stoppar i säkringen så låter det varken från bränslepumpen eller någon annanstans. När jag vrider på tändningen så är det bara startreläet som klickar.. Vad kan det vara då tro?
Jag hitta något nere vid svänghjulet/växellådan men är osäker på om det ska vara två eller tre stift på givaren. http://www.bilddump.se/bilder/20201021214659-84.216.157.13.jpgMan ska ha tändningen på och sen trycka i säkringen,då ska ska bränslepumpen starta
Hmm en grundlig koll på pluskabeln eller om du kom åt nånting annat runt om när tog av kabeln?
På min sitter det en sockel med säkringar för larmet,alldeles bredvid batteriet
Sen minns jag att jag läste nått om att tändningslåset bara kan lägga av och att bilen kommer vägra starta
Jag har tagit upp födelsen å tittat. Det var något smällt på rotorn men gjort rent. Jag förstår inte varför inte pumpen och tändni gen i te fungerar. Hur många fel kan det vara?Du har rätt,jag som har annat tändsystem(MC1 motor)
Du har nog även KE-jet om jag förstår rätt
Börja felsöka i fördelaren och tändspolen till att börja med
även kolla batterikabelskon eftersom problemet började efter du lossat den
till lite hjälp https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+avant/a100/1990-112/9/905-155000/
engine control unit; lambda probe; impulse sender Audi 100/Avant (A100) 1990 year Audi EUROPA 155030
engine control unit<br/>lambda probe<br/>impulse sender Audi 100/Avant (A100) 1990 year Audi EUROPA 155030 spare partsaudi.7zap.com
Jag tror en början är att jaga tag i rätt relä till pumpen eftersom inget händer där förutom om jag tar bort plasthöljet och trycker på reläet då går pumpen. Men har ni någon aning vad som styr pumpreläet innan så man kan felsöka.. vid pluskabeln så sitter det inga andra kablar så det verkar inte finnas något larm på den. Ja rotorn var skadad men inte så pass att det inte ska ge någon gnista och det var inge fukt eller dyligt allt såg bra ut. Det enda jag kan komma på är reläet och tändningslåset. Motorstyrningen är delvis inplastad och kontakten såg fin ut.. har ni nå fler förslag?Ok,men en del modeller startar inte pumpen förrän man kör starten,så är det på min iaf
För att då tex kolla om pumpen fungerar kör man i säkringen i 215 reläet med tändningen på,då ska den starta,men som sagt va vi har både olika tänd och insprutssystem
aha så rotorn var skadad typ?

Här testat med relä å röror men samma fel kvarstår pumpen går ej och ingen gnista. Hittade en kabel från startmotorn som har brunnit som går in i stora kabelstammen som mest troligt går vidare till säkringsboxen. Är det något som kan ha med felet att göra?Byt rotorn och reläet då till att börja med iaf,kostar inte mycket
Ljusdals veteranbildelar på Tradera har en hel delar,sen finns det ju nytt förståss
Slå reggnr på Trodo.se och luska runt lite
![]()
Relä, braänslepump MAXGEAR 50-0224
MAXGEAR Relä, braänslepump, modell - 50-0224. Beställ från Trodo endast 148.00 kr. Frakt med PostNord från 69 SEK! Tillverkad för: AUDI (100, 100 Avant, 200, 80, 80 Avant, 90, A2, A4, A4 Avant, A4 Convertible, A6, A6 Avant, A8, CABRIOLET, COUPE, QUATTRO), SKODA (SUPERB I), VW (PASSAT, PASSAT...www.trodo.se
![]()
Fördelararm JP GROUP 1191300700 - Trodo.se
Fördelararm 1191300700 från JP GROUP. Köp nu för endast 34.00 kr. Gratis kompatibilitetskontroll! Produkten passar till följande modeller: AUDI, OPEL, SEAT, SKODA, VW.www.trodo.se