Audi 100 c3 årsm. 90 startar ej.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
Jag tog bort pluskabeln för att se om generatorn laddar. Därefter så går inte bränslepumpen men den går om man tjuvkopplar reläet. Så jag får fram bränsle men ingen gnista vad kan vara fel tro?

Mvh Stefan
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Man behöver inte koppla bort generator för mäta laddning,detta gör man enklast att mäta över batteripolerna när bilen är igång
Kanske du inte hade tillgång till multimeter just då

Man kan sätta i en säkring i relä 215 för att köra pumpen,tändningen ska va på

Hur ser det ut i fördelardosan?
Har den bilen fungerat bra innan?
 
Man behöver inte koppla bort generator för mäta laddning,detta gör man enklast att mäta över batteripolerna när bilen är igång
Kanske du inte hade tillgång till multimeter just då

Man kan sätta i en säkring i relä 215 för att köra pumpen,tändningen ska va på

Hur ser det ut i fördelardosan?
Har den bilen fungerat bra innan?
Hejsan.
Jag hade som du skrev inte tillgång till multimeter just då.
Jag tänkte prova byta reläer innan jag tar upp fördelardosan. Innan så spann den på bra trots sina 44k mil.
Bomba med förslag. Bränsle ha jag fram men ingen gnista och inge ström till bränslepumpen om jag inte byglar.
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ok kan ju vara 215 reläet,jag tror detta även har med tändningen att göra
Men prova sticka i en säkring i reläet utan att bygla nått,då ska pumpen starta och man
ska höra styrenheten/ecu typ låta lite,den sitter till höger underhandsfacket

Man kan även ta blink-felkoder med denna metod

Sen kom jag på en grejj till och det är om det kan va nån av givarna vid svänghjulet
sitter 2st den ena ger varvtal och den andra data till styrenhet/ecu

Dessa har likadan reservdelsnr men har olika funktioner,ser dessutom precis likadana ut

Om bilen har ett gammalt larm kan ju det spöka sig där,värt en koll
 
Senast ändrad:

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ok kan ju vara 215 reläet,jag tror detta även har med tändningen att göra
Men prova sticka i en säkring i reläet utan att bygla nått,då ska pumpen starta och man
ska höra styrenheten/ecu typ låta lite,den sitter till höger underhandsfacket

Man kan även ta blink-felkoder med denna metod

Sen kom jag på en grejj till och det är om det kan va nån av givarna vid svänghjulet
sitter 2st den ena ger varvtal och den andra data till styrenhet/ecu

Dessa har likadan reservdelsnr men har olika funktioner,ser dessutom precis likadana ut

Om bilen har ett gammalt larm kan ju det spöka sig där,värt en koll

En fråga till ..det är väl en 5 cylindrig motor med k-jet?
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Man ska ha tändningen på och sen trycka i säkringen,då ska ska bränslepumpen starta

Hmm en grundlig koll på pluskabeln eller om du kom åt nånting annat runt om när tog av kabeln?
På min sitter det en sockel med säkringar för larmet,alldeles bredvid batteriet

Sen minns jag att jag läste nått om att tändningslåset bara kan lägga av och att bilen kommer vägra starta
 
Japp en 2.0 5cylindrig k-jet.
När jag stoppar i säkringen så låter det varken från bränslepumpen eller någon annanstans. När jag vrider på tändningen så är det bara startreläet som klickar.. Vad kan det vara då tro?
Säkringen satt och har suttit i relä 215 hela tiden.
Man ska ha tändningen på och sen trycka i säkringen,då ska ska bränslepumpen starta

Hmm en grundlig koll på pluskabeln eller om du kom åt nånting annat runt om när tog av kabeln?
På min sitter det en sockel med säkringar för larmet,alldeles bredvid batteriet

Sen minns jag att jag läste nått om att tändningslåset bara kan lägga av och att bilen kommer vägra starta
Jag hitta något nere vid svänghjulet/växellådan men är osäker på om det ska vara två eller tre stift på givaren. http://www.bilddump.se/bilder/20201021214659-84.216.157.13.jpg
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Det ska inte sitta en säkring där till "vardags" utan endast när man ska tvångsköra k-jetten eller ta ut
blinkkoderna

Hmm det där är nog en kontakt för backljuset eller hastighetsmätarna

De här givarna sitter strax under "fönstret" där man kan se svänghjulet och markeringarna för
TDC,alltså på sprängkåpan kl 1400 typ
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Du har rätt,jag som har annat tändsystem(MC1 motor)

Du har nog även KE-jet om jag förstår rätt

Börja felsöka i fördelaren och tändspolen till att börja med
även kolla batterikabelskon eftersom problemet började efter du lossat den

till lite hjälp https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+avant/a100/1990-112/9/905-155000/
 
Senast ändrad:

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Om inte bränslepumpen låter när du vrider på tändningen så är det ju nåt fel där.
 
Du har rätt,jag som har annat tändsystem(MC1 motor)

Du har nog även KE-jet om jag förstår rätt

Börja felsöka i fördelaren och tändspolen till att börja med
även kolla batterikabelskon eftersom problemet började efter du lossat den

till lite hjälp https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+100+avant/a100/1990-112/9/905-155000/
Jag har tagit upp födelsen å tittat. Det var något smällt på rotorn men gjort rent. Jag förstår inte varför inte pumpen och tändni gen i te fungerar. Hur många fel kan det vara?
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Ok,men en del modeller startar inte pumpen förrän man kör starten,så är det på min iaf
För att då tex kolla om pumpen fungerar kör man i säkringen i 215 reläet med tändningen på,då ska den starta,men som sagt va vi har både olika tänd och insprutssystem



:unsure: aha så rotorn var skadad typ?
 
Ok,men en del modeller startar inte pumpen förrän man kör starten,så är det på min iaf
För att då tex kolla om pumpen fungerar kör man i säkringen i 215 reläet med tändningen på,då ska den starta,men som sagt va vi har både olika tänd och insprutssystem



:unsure: aha så rotorn var skadad typ?
Jag tror en början är att jaga tag i rätt relä till pumpen eftersom inget händer där förutom om jag tar bort plasthöljet och trycker på reläet då går pumpen. Men har ni någon aning vad som styr pumpreläet innan så man kan felsöka.. vid pluskabeln så sitter det inga andra kablar så det verkar inte finnas något larm på den. Ja rotorn var skadad men inte så pass att det inte ska ge någon gnista och det var inge fukt eller dyligt allt såg bra ut. Det enda jag kan komma på är reläet och tändningslåset. Motorstyrningen är delvis inplastad och kontakten såg fin ut.. har ni nå fler förslag?
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Byt rotorn och reläet då till att börja med iaf,kostar inte mycket

Ljusdals veteranbildelar på Tradera har en hel delar,sen finns det ju nytt förståss

Slå reggnr på Trodo.se och luska runt lite


 
Byt rotorn och reläet då till att börja med iaf,kostar inte mycket

Ljusdals veteranbildelar på Tradera har en hel delar,sen finns det ju nytt förståss

Slå reggnr på Trodo.se och luska runt lite


Här testat med relä å röror men samma fel kvarstår pumpen går ej och ingen gnista. Hittade en kabel från startmotorn som har brunnit som går in i stora kabelstammen som mest troligt går vidare till säkringsboxen. Är det något som kan ha med felet att göra?
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Kan ju vad den,om du menar typ styrenheten/ecu?

Tror vi måste backa bandet till början för att analysera mera och tänka utanför lådan..

Vad var det som gjorde att du ville kolla att bilen laddar ?
Tex seg att starta eller pulser i belysningen?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp