1.8t BFB svårtstartad går ojämnt 17700:004 / 16825:002

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

SajberLeif

Ny medlem
Hej,

A4 -06 1.8T BFB 25000mil, började gå ojämnt kändes som den ej tände på alla cylindrar.
Luktade obränd bensin/oljemotorlukt (svårt att beskriva) och vitaktiga avgaser kondens liknande.

Det lättade upp när jag gasade lite, stängde sedan av motor.
Försökte starta någon timme senare och den ville inte gå igång förrän efter att jag försökt en stund.
Den går då väldigt "svagt" och ojämnt, men lyckas köra hem från jobbet ca 3 mil.
Upplevde den orkeslös till en början och tomgång var ojämn, den högg också till emellanåt precis som om den misstände.
På slutet av resan så drog den på som vanligt, men hostade till någon enstaka gång.

Har hänt en gång tidigare men då drog den igång efter lite försök, kört 200mil efter det utan några direkta problem.

Kollade felkoder hemma de jag fick fram var 17700:004 Thermostat heater open circut och 16825:002 EVAP incorrect purge flow lower limit.

Någon som har nån ide?

Tänkte kanske att det kunde vara någon av tändspolarna, fortfarande original i bilen.
Men då borde väl felet inte komma och gå?
Har några beg i garaget jag kan byta runt med, men oklart skick på dom.

17700 kanske kan ge att den går med för fet blandning, att den surar bilen men då borde väl inte felet uppstå under körning som det gjorde denna gång?

EVAP vet jag inte om det kan påverka.

Även haft problem med oljeförbrukning, så gjorde ett komptest för ett tag sedan cyl var nåt å nåt samma. En som låg lite lägre men inom 10%.

Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp