Kamrem som flyttar sig.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Mickey Mouse

Ny medlem
Hej!
Jag har en Audi 80 från -94:a med 5 cylindrig 2.3 NG motor. Här om dagen blev jag stående. Motorn gick runt, men väldigt lätt och hade inget komp överhuvudtaget på någon cylinder. Jag tänkte direkt att kamremmen gått av. Men den satt där den skulle. Till slut såg jag att remmen kuggat över ganska många kuggar och trodde att det berodde på att spännrullen gick riktigt tungt att snurra. Jag satte tillbaka en ny rem och spännrulle och motorn startade och gick fint på tomgång. Men så fort jag varvade upp motorn lite la den av och remmen hade kuggat över igen. Vad kan orsaken vara till att det blir så? Kan själva spännaren som spännrullen sitter på vara dålig och hur kan se eller avgöra det i så fall?

Tacksam för svar och hjälp.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Hej!
Jag har en Audi 80 från -94:a med 5 cylindrig 2.3 NG motor. Här om dagen blev jag stående. Motorn gick runt, men väldigt lätt och hade inget komp överhuvudtaget på någon cylinder. Jag tänkte direkt att kamremmen gått av. Men den satt där den skulle. Till slut såg jag att remmen kuggat över ganska många kuggar och trodde att det berodde på att spännrullen gick riktigt tungt att snurra. Jag satte tillbaka en ny rem och spännrulle och motorn startade och gick fint på tomgång. Men så fort jag varvade upp motorn lite la den av och remmen hade kuggat över igen. Vad kan orsaken vara till att det blir så? Kan själva spännaren som spännrullen sitter på vara dålig och hur kan se eller avgöra det i så fall?

Tacksam för svar och hjälp.
Om spännrullen känns ok så skulle jag nog tippa på att kilen i något av kamdreven har gett sig, alternativt sprucket kamdrev.
Tror att åtminstone det nedre drevet är i gjutgods, har själv bytt det till ett ståldrev i förebyggande syfte.
Detta gäller en aan motor, men det är ju i grunden samma konstruktion. /Hälsningar Claes
 

Mickey Mouse

Ny medlem
Om spännrullen känns ok så skulle jag nog tippa på att kilen i något av kamdreven har gett sig, alternativt sprucket kamdrev.
Tror att åtminstone det nedre drevet är i gjutgods, har själv bytt det till ett ståldrev i förebyggande syfte.
Detta gäller en aan motor, men det är ju i grunden samma konstruktion. /Hälsningar Claes
Jo, alltså spännrullen snurrar fint nu sedan jag bytte den. Jag får plocka undan kamdreven och se efter hur kilarna ser ut. Nedre drevet är gjutet.
Hur är det med den här motorn, är det risk att ventilerna slår i kolvarna när kamremmen går av, eller som nu att något flyttar sig så att ventiltiderna blir fel?
Tack för hjälpen.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jo, alltså spännrullen snurrar fint nu sedan jag bytte den. Jag får plocka undan kamdreven och se efter hur kilarna ser ut. Nedre drevet är gjutet.
Hur är det med den här motorn, är det risk att ventilerna slår i kolvarna när kamremmen går av, eller som nu att något flyttar sig så att ventiltiderna blir fel?
Tack för hjälpen.
På aan-motorn, sitter i S4 och S6, vet jag i alla fall att kolvar och ventiler krockar vid ett kamremshaveri.
Nu är det i och för sig 20 ventiler på den, men jag tvivlar på att 10 ventilaren klarar sig, verkar vara ett fåtal motorer i dag som gör det. Ska vara någon gammal Volvomaskin möjligtvis...
Förhoppningsvis så har du klarat dig, man kan ju ha tur också ? /Hälsningar Claes
 

Mickey Mouse

Ny medlem
På aan-motorn, sitter i S4 och S6, vet jag i alla fall att kolvar och ventiler krockar vid ett kamremshaveri.
Nu är det i och för sig 20 ventiler på den, men jag tvivlar på att 10 ventilaren klarar sig, verkar vara ett fåtal motorer i dag som gör det. Ska vara någon gammal Volvomaskin möjligtvis...
Förhoppningsvis så har du klarat dig, man kan ju ha tur också ? /Hälsningar Claes
Jodå, mycket riktigt. Kilen på nedre kamdrevet är borta, inte undra på att det flyttat på sig. Får försöka få tag på ett drev, göra komptest och se hur det verkar.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Ja då håller jag tummarna för att toppen har klarat sig. Frågan är bara hur kilspåret i veven ser ut om kilen kanske har legat och glappat innan den trillade bort, eller om du har sån "tur" att det är drevet som har gett sig.
Det lär väl synas när du får bort grejorna. / Hälsningar Claes
 

Mickey Mouse

Ny medlem
Ja då håller jag tummarna för att toppen har klarat sig. Frågan är bara hur kilspåret i veven ser ut om kilen kanske har legat och glappat innan den trillade bort, eller om du har sån "tur" att det är drevet som har gett sig.
Det lär väl synas när du får bort grejorna. / Hälsningar Claes
Ja då håller jag tummarna för att toppen har klarat sig. Frågan är bara hur kilspåret i veven ser ut om kilen kanske har legat och glappat innan den trillade bort, eller om du har sån "tur" att det är drevet som har gett sig.
Det lär väl synas när du får bort grejorna. / Hälsningar Claes
Jag får kolla på kilspåret i veven och se hur det ser ut. Är det utmattning av materialet och åldern som gör att kilen separeras från drevet eller vad kan det bero på?
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Jag får kolla på kilspåret i veven och se hur det ser ut. Är det utmattning av materialet och åldern som gör att kilen separeras från drevet eller vad kan det bero på?
Törs inte svara på varför det blir så, men vad jag har förstått så är det drevet som brukar ge upp eftersom det är i mjukare material än veven.
I synnerhet när trimnissarna håller på och skrämmer upp effekten på turbomotorerna så brukar det nedre drevet spricka till slut.
Nu är väl inte läget så för dig, men förhoppningsvis så är det drevet i ditt fall. /Hälsningar Claes
 

Mickey Mouse

Ny medlem
Törs inte svara på varför det blir så, men vad jag har förstått så är det drevet som brukar ge upp eftersom det är i mjukare material än veven.
I synnerhet när trimnissarna håller på och skrämmer upp effekten på turbomotorerna så brukar det nedre drevet spricka till slut.
Nu är väl inte läget så för dig, men förhoppningsvis så är det drevet i ditt fall. /Hälsningar Claes
Nej, det var ingen trimning på gång för min del. Har haft bilen som bruksbil och tycker att den har varit bra för att vara så pass gammal. Men nu verkar det kört med den motorn åtminstone, kilspåret är ganska uppnött på veven. Så det är ingen mening med att sätta ett nytt drev på den. Vet inte, men det känns som om det blir en hel del jobb med att försöka få rätsida på det här med mindre än att man river motorn.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Nej, det var ingen trimning på gång för min del. Har haft bilen som bruksbil och tycker att den har varit bra för att vara så pass gammal. Men nu verkar det kört med den motorn åtminstone, kilspåret är ganska uppnött på veven. Så det är ingen mening med att sätta ett nytt drev på den. Vet inte, men det känns som om det blir en hel del jobb med att försöka få rätsida på det här med mindre än att man river motorn.
Det var ju mindre kul...
Vet inte hur det ser ut med NG-motorer på skroten, C4 modellen börjar få några år på nacken så det är nog inte helt enkelt att hitta någon bil/motor.
Nu vet du kanske inte hur toppen har klarat sig, men ett sista försök skulle kunna vara att försöka få fast drevet med någon typ av loctite.
Jag är inte så hemma på vilka varianter det finns och om det ens är genomförbart, men det finns det säkert någon annan som kan svara på. /Hälsningar Claes
 

Mickey Mouse

Ny medlem
Det var ju mindre kul...
Vet inte hur det ser ut med NG-motorer på skroten, C4 modellen börjar få några år på nacken så det är nog inte helt enkelt att hitta någon bil/motor.
Nu vet du kanske inte hur toppen har klarat sig, men ett sista försök skulle kunna vara att försöka få fast drevet med någon typ av loctite.
Jag är inte så hemma på vilka varianter det finns och om det ens är genomförbart, men det finns det säkert någon annan som kan svara på. /Hälsningar Claes
Nej, det var inte så skoj. Jag har också funderat på om det går att limma fast drevet, men får undersöka det mer när helgdagarna är över och det går att ringa någon som säljer.
Här finns ju en del som verkar lovande och som borde kunna funka, någon som använt någon av produkterna till något liknande?
https://ehandel.lantmannenmaskin.se/e-SalesImages/document/11734.pdf

Sen vet man ju inte som sagt hur toppen klarat sig förrän man testat kompet eller lättat på toppen.
Tycker det verkar vara rätt tunt med dom här bilarna/motorerna över lag numera. Finns 4 st NG motorer i hela landet om man söker på bildelsbasen.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Nej, det var inte så skoj. Jag har också funderat på om det går att limma fast drevet, men får undersöka det mer när helgdagarna är över och det går att ringa någon som säljer.
Här finns ju en del som verkar lovande och som borde kunna funka, någon som använt någon av produkterna till något liknande?
https://ehandel.lantmannenmaskin.se/e-SalesImages/document/11734.pdf

Sen vet man ju inte som sagt hur toppen klarat sig förrän man testat kompet eller lättat på toppen.
Tycker det verkar vara rätt tunt med dom här bilarna/motorerna över lag numera. Finns 4 st NG motorer i hela landet om man söker på bildelsbasen.
I Tyskland finns av naturliga skäl mer att välja på: https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeigen/deutschland/audi-ng-motoren/c0-l0

Finns tydligen både NG1 och NG2, vet inte skillnaden på dom.
Vad frakten kan gå på har jag ingen aning om, men det brukar inte vara några problem att skriva på engelska och fråga.
Hur som helst är det tråkigt när det händer och frågan är ju hur mycket jobb det är värt att lägga ner... /Hälsningar Claes
 

Mickey Mouse

Ny medlem
I Tyskland finns av naturliga skäl mer att välja på: https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeigen/deutschland/audi-ng-motoren/c0-l0

Finns tydligen både NG1 och NG2, vet inte skillnaden på dom.
Vad frakten kan gå på har jag ingen aning om, men det brukar inte vara några problem att skriva på engelska och fråga.
Hur som helst är det tråkigt när det händer och frågan är ju hur mycket jobb det är värt att lägga ner... /Hälsningar Claes
Ja precis, bilen har ju några år på nacken, nyss slagit över till 39000 mil. Inte alls farligt med rost, men man vet ju aldrig när nästa del går sönder.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp