Växellådsolja på Audi A3 8V: Behöver man byta eller håller den livet ut?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

parjohan

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Audi A3 8V, 2015 med manuell sexväxlad låda. Bilen har gått 17500 mil och jag vet att det inte finns något serviceintervall angivet för växellådsoljebyte. Betyder det att växellådsoljan ska hålla hela växellådans livslängd - alltså tills bilen eller växellådan skrotas? Vad är en 'livslängd´? 20000 mil, 30000mil?

Jag har svårt att tro på detta med att olja inte ska bytas då den utsätts för mekaniskt slitage och värme. Jag köpte en FEBI Bilstein-olja på Autodoc med specifikationen GL-4 (ChatGPT sade att det är rätt). Den kostade 187 kronor per liter mot VAGs 900 kronor per liter.

Ska jag byta eller låta bli?

Kan någon hjälpa till och reda ut detta så är jag tacksam!

Mvh Pär
 

rolleslitz

Aktiv medlem
Nu är inte växellådan lika känslig som motoroljan då det kommer in ytterst lite skit i växellådan gentemot motorn som får in sotrester, bränslerester och fukt från förbränningen.

Däremot blir en olja som används sämre med tiden.

Du får fundera ut vad Audi har tänkt ut för livslängd för din bil, vill man hårddra det lite så garantitiden... Vill du att grejorna håller längre behöver man kolla upp lämpliga serviceintervall och serva komponenter även om de inte finns med i Audis serviceplan.

Med det sagt, om du tänkt behålla bilen ~ 5 år till och kanske även sälja den, byt olja. Kostar inte så mycket i sammanhanget.

Men jag hade tveklöst valt 'originaloljan' fast den är dyr. Har genom åren bytt olja i lite olika bilars transmissioner, använt rekommenderade eftermarknadsoljor men även original. Generellt så brukar lådorna bli lite mer svårväxlade när de är kalla med eftermarknad, medans med original behåller du lådan.
Har jag bara haft otur?
 

parjohan

Aktiv medlem
Nu är inte växellådan lika känslig som motoroljan då det kommer in ytterst lite skit i växellådan gentemot motorn som får in sotrester, bränslerester och fukt från förbränningen.

Däremot blir en olja som används sämre med tiden.

Du får fundera ut vad Audi har tänkt ut för livslängd för din bil, vill man hårddra det lite så garantitiden... Vill du att grejorna håller längre behöver man kolla upp lämpliga serviceintervall och serva komponenter även om de inte finns med i Audis serviceplan.

Med det sagt, om du tänkt behålla bilen ~ 5 år till och kanske även sälja den, byt olja. Kostar inte så mycket i sammanhanget.

Men jag hade tveklöst valt 'originaloljan' fast den är dyr. Har genom åren bytt olja i lite olika bilars transmissioner, använt rekommenderade eftermarknadsoljor men även original. Generellt så brukar lådorna bli lite mer svårväxlade när de är kalla med eftermarknad, medans med original behåller du lådan.
Har jag bara haft otur?för
Hej och tack för svar!
Jag är med i Motormännens Riksförbund och frågade en tekniker där. Han sade att detta med serviceintervall på växellådsolja har kommit och gått genom åren och att min (2015) är tillverkad då detta med serviceintervall på denna olja var mindre vanligt.

Han rekommenderade mig att inte byta då en ny olja kan, så att säga, vispa bort beläggningar från lådans metallhus och sätta igen kanaler som är viktiga för smörjning. Så jaglåter bli att byta just nu i alla fall.
 
  • Like
Reactions: Per

rolleslitz

Aktiv medlem
Hej och tack för svar!
Jag är med i Motormännens Riksförbund och frågade en tekniker där. Han sade att detta med serviceintervall på växellådsolja har kommit och gått genom åren och att min (2015) är tillverkad då detta med serviceintervall på denna olja var mindre vanligt.

Han rekommenderade mig att inte byta då en ny olja kan, så att säga, vispa bort beläggningar från lådans metallhus och sätta igen kanaler som är viktiga för smörjning. Så jaglåter bli att byta just nu i alla fall.
Ett tag på sjuttiotalet eller början på åttiotalet tyckte VAG koncernen att kamremmar inte skulle bytas, de höll bilens livslängd ut.

Och nog blev det ventilsallad på många bilar :rolleyes::eek:
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp