Kylarvatten försvinner

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Antonia Stark

Ny medlem
Hej. Har en S8+ 2016 D4.
Förra sommaren i juli slutade AC fungera som den skulle. Vi var i Danmark då det plötsligt kom is ur ventilationen. Sedan dess har det både varit svårt att få tillräcklig värme på vintern eller kyla på sommaren. Det kan gå 30 minuters körning och sedan plötsligt om jag kör om eller ger fullgas så kickar den igång.
Sedan en tid har bilen tappat kylarvatten. Jag har haft inne den och trycksatt två gånger. Första gången kom en liten droppe ur en platta bakom fronten, bifogar bild. Bytte den, men fick fortfarande fylla på kylarvatten för ofta.

IMG_6480.jpeg

Hade inne den för service och byte av luftfilter och tändstift men när jag fick tillbaks den misstände den ett par gånger. Det visade sig att de inte dragit åt stiften med rätt moment så fick byta alla igen.
Problemen med kylarvatten kom tillbaks efter servicen. Problemen med AC har funnits hela tiden.
Trycksatte systemet igen under våren utan att hitta någon läcka. Enligt senaste mek så fanns det spår av fukt i en cylinderkammare, vilket tyder på topplockspackningen eller spricka i toppen, men de har inte hittat någon spricka eller något ställe där det läcker. Vill inte gärna behöva plocka isär motorn för att få reda på att felet är något annat.
Vi (min son och jag) har hela tiden haft en känsla av det kan vara något med Intercoolern, åtminstone från början.
Har felkoder p2096 och p2196 som återkommer med jämna mellanrum.
Någon som varit med om något liknande?
 
Senast ändrad:

rolleslitz

Aktiv medlem
Hej. Har en S8+ 2016 D4.
Förra sommaren i juli slutade AC fungera som den skulle. Vi var i Danmark då det plötsligt kom is ur ventilationen. Sedan dess har det både varit svårt att få tillräcklig värme på vintern eller kyla på sommaren. Det kan gå 30 minuters körning och sedan plötsligt om jag kör om eller ger fullgas så kickar den igång.
Sedan en tid har bilen tappat kylarvatten. Jag har haft inne den och trycksatt två gånger. Första gången kom en liten droppe ur en platta bakom fronten, bifogar bild. Bytte den, men fick fortfarande fylla på kylarvatten för ofta.

Visa bilaga 1459

Hade inne den för service och byte av luftfilter och tändstift men när jag fick tillbaks den misstände den ett par gånger. Det visade sig att de inte dragit åt stiften med rätt moment så fick byta alla igen.
Problemen med kylarvatten kom tillbaks efter servicen. Problemen med AC har funnits hela tiden.
Trycksatte systemet igen under våren utan att hitta någon läcka. Enligt senaste mek så fanns det spår av fukt i en cylinderkammare, vilket tyder på topplockspackningen eller spricka i toppen, men de har inte hittat någon spricka eller något ställe där det läcker. Vill inte gärna behöva plocka isär motorn för att få reda på att felet är något annat.
Vi (min son och jag) har hela tiden haft en känsla av det kan vara något med Intercoolern, åtminstone från början.
Har felkoder p2096 och p2196 som återkommer med jämna mellanrum.
Någon som varit med om något liknande?
Du har sannolikt flera olika fel på bilen, och mest troligt är de flesta felen helt oberoende av varandra.

Om vi tar förlust av kylvätska, om man trycksätter och inte hittar någonstans det rinner ut men en möjlig spricka in till en cylinder så kollar man förekomst av avgaser i kylsystemet. Finns testkit för det.... Är det spår av avgaser med kylvätskan så är det nog dags att lyfta på topplocket. Är det inte spår av avgaser så är det nog någon variant av yttre läckage i alla fall. Får man tryckprova igen, kanske med lite (inom rimliga gränser) för högt tryck .
Går även att tillsätta UV färgämne till kylvätskan, så kan man med speciellt UV-ljus se var det läcker.

Vad gäller ac, felkoder på klimatanläggning och vilka? Nästa steg mäta tryck i systemet...
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp