Audi 2.2t AAN s6 c4 misständer

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Audimario

Ny medlem
Hallå hallå, just tagit över brorsans bil då han flyttat. Då jag ej är så haj på bilar söker jag hjälp.

Lite kort info nedanför.

Misständer och gör bakslag när bilen blir varm, luktar extremt med soppa bakom bilen.

Bytt tändstift och pluggar då tändstiften var igensotade, kanske nånting med felkoderna att göra. Bilen gick riktigt bra första 1-2 dagarna efter tändstiftsbytet. Men nu är misständningen tillbaka.

Vad är nästa steg i felsökningen, Tack.
 

Bilagor

CarpeDiem

Aktiv medlem
Bensin lukt kanske är ett tecken på läckage från bensintanken, avgassystemet, bensinledningarna eller insprutningsmunstyckena. Kolla bränslepumpen också :)

Uppdatera gärna hur det går med felsökningen.
 

rolleslitz

Aktiv medlem
Hallå hallå, just tagit över brorsans bil då han flyttat. Då jag ej är så haj på bilar söker jag hjälp.

Lite kort info nedanför.

Misständer och gör bakslag när bilen blir varm, luktar extremt med soppa bakom bilen.

Bytt tändstift och pluggar då tändstiften var igensotade, kanske nånting med felkoderna att göra. Bilen gick riktigt bra första 1-2 dagarna efter tändstiftsbytet. Men nu är misständningen tillbaka.

Vad är nästa steg i felsökningen, Tack.
Jobba bort varje felkod.... Läs på om felkod, mät/kontrollera/testa tills du får bort felkod och den inte återkommer.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Svårt att gissa sig fram, men några saker som jag själv har råkat ut för.
Felkod på varvtalsgivare får du eftersom motorn (troligen) varit avstängd under felkodsavläsningen. Inget fel alltså.
Att den verkar gå fett kan ha med läckage på tryckslangar att göra. Kolla anslutningar och eventuella sprickor. Du kanske laddade på ordentligt när du övertog bilen från brorsan?
Använder du orginaltändspolar eller spolar till 1,8t, en lös för varje tändstift?
1,8 - spolarna har en tendens att "krypa upp" på stiftet pga. att gummit håller emot.
Min lösning blev att lägga en M20 mutter på varje spole och sedan skruva fast locket som täcker tändspolarna.
Har även bytt till NGK - stift eftersom den verkar gå bättre med dessa än med BOSCH. Noga att du har rätt sort för övrigt.
Men detta är mer finlir, du behöver ju ha den att funka först.
Detta är vad jag kommer på för tillfället

/Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp