Vibrationer

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Markuslof

Ny medlem
Hej. Har en a4 2017 automat som inte känns helt normal i växlingen. Det går inte att köra i 90 med gott samvete då den går på så låga varv så hela bilen vibrerar🤔 att ha farthållaren på 80 är inga problem då den ligger på 6ans växel men åker man mellan 85-100 växlar den upp på 7an och varvar 1100-1200 varv och skakar som om man har skickat i 5an istället för 3an i en gammal 740🤣 kör man över 100 så märker man inget konstigt. Så vad tror ni? Kan det vara kopplingen eller något som vibrerar eller tänker växellådan helt enkelt fel?🤔 någon som känner igen fenomenet?
 

MickeM

Medlem
Exakt så gör den B9 A4 Quattro S-tronic 2017 som vi har i dödsboet och när jag skrev om problemet svarar en till om samma sak.
Nu när jag kört den ca 50mil, så har jag lärt mig att det GÅR att undvika att få mesta av ljudet genom körstilen.
Jag är riktigt säker på att det är en egenskap av att den ska gå miljövänligt. En lösning skulle vara en mjukvaruuppdatering, men känns inte sannolikt då utsläppen skulle öka.
Det passar sig nog VAG noga för efter dieselgate.

Premiumkänsla? Nej.


(Vårat stereoproblem som nämns i tråden är löst)
 

Markuslof

Ny medlem
Exakt så gör den B9 A4 Quattro S-tronic 2017 som vi har i dödsboet och när jag skrev om problemet svarar en till om samma sak.
Nu när jag kört den ca 50mil, så har jag lärt mig att det GÅR att undvika att få mesta av ljudet genom körstilen.
Jag är riktigt säker på att det är en egenskap av att den ska gå miljövänligt. En lösning skulle vara en mjukvaruuppdatering, men känns inte sannolikt då utsläppen skulle öka.
Det passar sig nog VAG noga för efter dieselgate.

Premiumkänsla? Nej.


(Vårat stereoproblem som nämns i tråden är löst)
[
Exakt så gör den B9 A4 Quattro S-tronic 2017 som vi har i dödsboet och när jag skrev om problemet svarar en till om samma sak.
Nu när jag kört den ca 50mil, så har jag lärt mig att det GÅR att undvika att få mesta av ljudet genom körstilen.
Jag är riktigt säker på att det är en egenskap av att den ska gå miljövänligt. En lösning skulle vara en mjukvaruuppdatering, men känns inte sannolikt då utsläppen skulle öka.
Det passar sig nog VAG noga för efter dieselgate.

Premiumkänsla? Nej.


(Vårat stereoproblem som nämns i tråden är löst)
Ja något känns ju inte riktigt bra🤔 Det går ju att undvika om man håller 80 eller över 100 alt växlar manuellt men så ska det ju inte vara.

Har du varit i kontakt med någon audiverkstad? Tänker att dem borde ju ha fått höra detta några gånger om alla bilar uppträder lika dant🤔 är det svänghjul eller kopplingen så kan det ju bli en dyr historia...
 

MickeM

Medlem
Eftersom bilen inte är min utan tillhör pågående dödsbo så här den inte varit till någon verkstad.

Men jag tror inte det är ett fel i stil med utslitet/trasigt. Utan en egenskap.
Jag hoppas det finns mjukvara som ändrar parametrar att den inte använder 7an under 95km, tex.

Visst måste DMF ta stryk. Helt klart blir det inte med bilen ut under dessa premisser.
 

Markuslof

Ny medlem
Eftersom bilen inte är min utan tillhör pågående dödsbo så här den inte varit till någon verkstad.

Men jag tror inte det är ett fel i stil med utslitet/trasigt. Utan en egenskap.
Jag hoppas det finns mjukvara som ändrar parametrar att den inte använder 7an under 95km, tex.

Visst måste DMF ta stryk. Helt klart blir det inte med bilen ut under dessa premisser.
Okaj👍Ja det går ju att chippa växellådan och ställa in växellägen med mera. Men det finns ju roligare saker att lägga 5-6 tusen på. Såg nu att det ingår någon uppdatering av mjukvara om man bokar service på bilmetro. Men står inte vad det är så kan ju vara något annat. Men ska ringa bilmetro och fråga👍
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp