Vibrationer.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

BoFrMa

Medlem
Hej.
Har en A6 2,0 TFSI -07 manuell, som gått 25300 mil.
Har börjat uppleva vibrationer i bilen vid körning. Trodde först det var däcken ,men om jag trampar ner kopplingen och släpper gasen ,lägger i neutral ,när jag kör, slutar det vibrera. Skall tilläggas att det har blivit svårt att växla med tiden och kopplingen hugger lite om man skall "slira igång". Hade det varit kopplingen så förmodar jag att vibrationerna varit kvar då jag frikopplar vid körningen, lägger alltså lådan i neutral och släpper upp kopplingen så bilen rullar fritt på tomgång. ibland så vill bilen rycka lite vid gaspådrag , men inte alltid. Går annars väldigt lugnt i motor på tomgång. Har bytt olja i växellådan och gör service var 1000: de mil, bytt stötdämpare bak samt bromsar runt om
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Hej.
Har en A6 2,0 TFSI -07 manuell, som gått 25300 mil.
Har börjat uppleva vibrationer i bilen vid körning. Trodde först det var däcken ,men om jag trampar ner kopplingen och släpper gasen ,lägger i neutral ,när jag kör, slutar det vibrera. Skall tilläggas att det har blivit svårt att växla med tiden och kopplingen hugger lite om man skall "slira igång". Hade det varit kopplingen så förmodar jag att vibrationerna varit kvar då jag frikopplar vid körningen, lägger alltså lådan i neutral och släpper upp kopplingen så bilen rullar fritt på tomgång. ibland så vill bilen rycka lite vid gaspådrag , men inte alltid. Går annars väldigt lugnt i motor på tomgång. Har bytt olja i växellådan och gör service var 1000: de mil, bytt stötdämpare bak samt bromsar runt om
Jag kommer med det vanliga, tråkiga, svaret. Börja med att läsa ut felkoder...
/Hälsningar Claes
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Låter onekligen som att det skulle kunna vara något med kopplingen, men förhoppningsvis finns det någon här som kan ge bättre svar.
// Hälsningar Claes
 

BoFrMa

Medlem
Lutar nog åt kopplingen jag med. Men jag satte på mina odubbade vinterdäck i kväll och bilen slutade nästan helt att vibrera.Kan det vara så att mina 18" fälgar ställer till något, vinterdäcken är 16".
Helskumt. Kunde inte hitta något glapp i drivknutarna heller. Undrar vad det kostar att byta koppling?
Inget man kan göra själv, säkert.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Hej.
Har en A6 2,0 TFSI -07 manuell, som gått 25300 mil.
Har börjat uppleva vibrationer i bilen vid körning. Trodde först det var däcken ,men om jag trampar ner kopplingen och släpper gasen ,lägger i neutral ,när jag kör, slutar det vibrera. Skall tilläggas att det har blivit svårt att växla med tiden och kopplingen hugger lite om man skall "slira igång". Hade det varit kopplingen så förmodar jag att vibrationerna varit kvar då jag frikopplar vid körningen, lägger alltså lådan i neutral och släpper upp kopplingen så bilen rullar fritt på tomgång. ibland så vill bilen rycka lite vid gaspådrag , men inte alltid. Går annars väldigt lugnt i motor på tomgång. Har bytt olja i växellådan och gör service var 1000: de mil, bytt stötdämpare bak samt bromsar runt om
Låter märkligt om det skulle göra någon skillnad beroende på vilka däck du har på bilen. Kan knappast påverka att kopplingen hugger ibland, men det problemet kanske du har kvar?
/Hälsningar Claes
 

BoFrMa

Medlem
Lite hugg är kvar , men skakningarna försvann nästan helt. Talade med en verkstad som inte trodde på kopplingen ,utan däcken samt hjullager fram. Ringde Toveks och dom skulle ha 24,500:- för att byta koppling inkl svänghjulet, om det nu behöver bytas. Har någon erfarenhet av att byta detta själv?
 

POHedman

Medlem
På en -07a så skulle jag ta den till den lokala verkstaden och be dem felsöka. För oavsett om det är hjullager eller koppling så är det ett vanligt jobb att göra (slitdelar) och de kan snabbt reda ut vad det är och byta.
 

BoFrMa

Medlem
Var på en lokal verkstad och fick ett pris på kopplingen, 22000:-. Det krävdes specialverktyg för att byta koppling. Har bytt lager fram, mycket bättre men inte riktigt bra. Däremot så tankade jag på PREEM, istället för INGO, och bilen beter sig mycket lugnare. Har märkt att den ville rycka lite på gaspådrag men nu drar den jämnare.
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Känner igen det där med byte av bensinbolag. Hade en bil för X antal år sedan som var orolig i omgången. Bytte till slut från JET, nuvarande INGO, till Statoil och problemen försvann, så det kan säkert påverka att motorn går taskigt.
/ Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp