Vibrationer under körning och inbromsning.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.
J

Janne Larsson

Gäst
Hade ungefär samma oroblem med min c7 3.0 tdi 2012 gått 15k mil, fick tips att lämna in den på elekromekano i uppsala då dom ska vara duktiga på audi, jag är ingen mekaniker så jag ska göra mitt bästa för att förklara, när jag körde i hastigheter runt 90 så kändes nästan ingenting i pedalen, men om jag körde 120 och lade foten på bromsen så vibrerade hela bilen, men tröck jag hårdare så försvann det direkt tills jag tog omtag på pedalen, jag förklarade att jag hade lämnat in bilen och fått alla hjul balangserade osv, utan att titta på bilen så sa killen bakom kassan att det kunde röra sig om ett hjullager, jag lämnade in bilen och hämtade den samma dag och fick en glad överraskning! Dom hade bytt två stag i framvagnen! Bilen känns som ny!
 

clabbe

Super Moderator
Forumpersonal
Hade ungefär samma oroblem med min c7 3.0 tdi 2012 gått 15k mil, fick tips att lämna in den på elekromekano i uppsala då dom ska vara duktiga på audi, jag är ingen mekaniker så jag ska göra mitt bästa för att förklara, när jag körde i hastigheter runt 90 så kändes nästan ingenting i pedalen, men om jag körde 120 och lade foten på bromsen så vibrerade hela bilen, men tröck jag hårdare så försvann det direkt tills jag tog omtag på pedalen, jag förklarade att jag hade lämnat in bilen och fått alla hjul balangserade osv, utan att titta på bilen så sa killen bakom kassan att det kunde röra sig om ett hjullager, jag lämnade in bilen och hämtade den samma dag och fick en glad överraskning! Dom hade bytt två stag i framvagnen! Bilen känns som ny!
Skönt att du fick en lösning på problemet och tack för att du delar med dig (y)
/Hälsningar Claes
 

Egerborn

Ny medlem
Du vet möjligtvis inte vilka stag de bytte? Min A6:a beter sig precis likadant som du beskriver.
Det intressanta är att de på bilprovningen för en vecka sedan inte kunde se något fel på den även fast jag bad dem kolla extra noga på framvagnen.

Hade ungefär samma oroblem med min c7 3.0 tdi 2012 gått 15k mil, fick tips att lämna in den på elekromekano i uppsala då dom ska vara duktiga på audi, jag är ingen mekaniker så jag ska göra mitt bästa för att förklara, när jag körde i hastigheter runt 90 så kändes nästan ingenting i pedalen, men om jag körde 120 och lade foten på bromsen så vibrerade hela bilen, men tröck jag hårdare så försvann det direkt tills jag tog omtag på pedalen, jag förklarade att jag hade lämnat in bilen och fått alla hjul balangserade osv, utan att titta på bilen så sa killen bakom kassan att det kunde röra sig om ett hjullager, jag lämnade in bilen och hämtade den samma dag och fick en glad överraskning! Dom hade bytt två stag i framvagnen! Bilen känns som ny!
 

Frappe

Ny medlem
Hej återupplivar tråden då jag har samma problem.

Vibrationer i farter mellan 100-140. I hög fart så vibrerar det som satan vid lätt inbromsning, men också medans man kör. Dock betydligt mer när jag bromsar lätt. Vibrationerna känns mest under sätet, pedaler och växelspak och blir mer och mer tills det känns i ratten. Hela bilen skakar!

Har haft inne bilen hos 3 olika mekaniker och ingen kan hitta något fel på bilen, däcken är balanserade på 4 olika däckfirmor och har köpt sprills nya continental däck. Bromsskivor och belägg är bytt runtom hela bilen, drivaxlarna är inte glapp eller har spruckna damasker. Kardanaxel ser fin ut och åt kan inte se något fel på upphängaren (inte mekanikerna heller för den delen). BLIR TOKIG!!

Vibrerar mer när bilen stått stilla i 12-24timmar, då kan jag uppleva att jag känner av det redan i låga farter som 40-60kmh, inte just vibrationer men att det är nånting. När bilen blivit varm och jag kört några kilometer så är det bara i höga hastigeter jag känner att det vibrerar. Det är olika ibland jätte mycket ibland knappt någonting, ibland i 110 ibland i 140. Men har nu haft problemet så länge att jag kan producera vibrationerna genom att gasa på som fan och sedan bromsa lätt och då skakar hela bilen. Kan inte känna att några fälgar blir varm så tror inget ok ligger på men det gjorde det förrut på höger bakdäck så jag gick runt bilen och kände hur det bara osade från däcket och fälgen var stekhet. Detta var innan jag bytte bromskivor/belägg och har inte känt så sen dess.

Hoppas någon här haft löst sitt problem och fortfarande hänger kvar på forumet! Ska besikta bilen idag och ska påpeka att de gärna får kugga mig om de hittar nåt fel kring detta...
 

Egerborn

Ny medlem
Hej,
Jag har precis löst delar av mina problem, jag har nog bytt så mycket delar att jag skulle kunna sälja bilen som ny!
Men det som orsakade mina bromsvibrationer var att hjulnaven blivit skeva, vilket i sin tur krökte bromsskivorna. Bytte man bromskivor var det bra att par mil tills de också blev krokiga. Men med nya nav har de hållt ihop någon månad nu iaf.
Det är dock en hyggligt dyr operation att byta då man måste byta Nav, hjullager, bromskivor och belägg samtidigt. Kostade totalt 38k för mig på mekonomen.
Nu ska jag bara lösa klonkandet i framvagnen också. Klonkar trots att ALLA länkarmar är bytta.

Hej återupplivar tråden då

......
Hoppas någon här haft löst sitt problem och fortfarande hänger kvar på forumet! Ska besikta bilen idag och ska påpeka att de gärna får kugga mig om de hittar nåt fel kring detta...
 

Frappe

Ny medlem
Hej,
Jag har precis löst delar av mina problem, jag har nog bytt så mycket delar att jag skulle kunna sälja bilen som ny!
Men det som orsakade mina bromsvibrationer var att hjulnaven blivit skeva, vilket i sin tur krökte bromsskivorna. Bytte man bromskivor var det bra att par mil tills de också blev krokiga. Men med nya nav har de hållt ihop någon månad nu iaf.
Det är dock en hyggligt dyr operation att byta då man måste byta Nav, hjullager, bromskivor och belägg samtidigt. Kostade totalt 38k för mig på mekonomen.
Nu ska jag bara lösa klonkandet i framvagnen också. Klonkar trots att ALLA länkarmar är bytta.
Fyfan, det lät inge vidare! Jag har faktiskt bytt nav och hjullager på vänster fram då jag hade gängpajj i ett av bulthålen, men gjorde ingen skillnad. Kan ju vara så men känns högt osannolikt att alla nav ska ha blivit skeva utan anledning? Klonkandet låter ju faktiskt som att det skulle kunna va en drivaxel, de brukar ju klonka när de är påväg ut. Klonkar det mer när du svänger?
 

Egerborn

Ny medlem
Fyfan, det lät inge vidare! Jag har faktiskt bytt nav och hjullager på vänster fram då jag hade gängpajj i ett av bulthålen, men gjorde ingen skillnad. Kan ju vara så men känns högt osannolikt att alla nav ska ha blivit skeva utan anledning? Klonkandet låter ju faktiskt som att det skulle kunna va en drivaxel, de brukar ju klonka när de är påväg ut. Klonkar det mer när du svänger?
Fick berättat för mig att naven är så klena så att det räcker med ett slag på fel ställe när man byter bromsskivor för att de ska skeva till sig, eller att man inte rengör naven ordentligt. Tyckte det lät osannolikt, men skillnad gjorde det iaf.
Mekonomen mätte upp alla nav och såg att tre st var skeva.
Vad gäller klonkandet så har jag bytt drivaxel också... det enda jag inte bytt ännu är topplagringen. Blir inte klok på det. Märks mest när man kör på ojämn väg, typ grusväg. Då rattlar det mest hela tiden som om ngt nästan skulle sitta löst.
 

vonTurbo

Ny medlem
Hej,
Jag har precis löst delar av mina problem, jag har nog bytt så mycket delar att jag skulle kunna sälja bilen som ny!
Men det som orsakade mina bromsvibrationer var att hjulnaven blivit skeva, vilket i sin tur krökte bromsskivorna. Bytte man bromskivor var det bra att par mil tills de också blev krokiga. Men med nya nav har de hållt ihop någon månad nu iaf.
Det är dock en hyggligt dyr operation att byta då man måste byta Nav, hjullager, bromskivor och belägg samtidigt. Kostade totalt 38k för mig på mekonomen.
Nu ska jag bara lösa klonkandet i framvagnen också. Klonkar trots att ALLA länkarmar är bytta.
Hej,
Jag hade klonk i framvagnen på min A4 2004. Bytte alla leder utan framgång. När jag slutligen bytte stötdämpare fram så blev det tyst.
 

Mekman72

Ny medlem
Hej,
Har en A4 B5 2002 Quattro som gått just under 31 000 mil jag har bara kört cirka 500 mil med den och har ingen Audi vana. Sista 100 milen har det börjat klonka någonstans i höger fram. Klonkar vid jämn fart, men INTE vid acceleration, bromsning eller svängar. Det låter heller inte mera på ojämn väg eller slår i ratten. Dock kan jag känna av det i golvet. Har varit under och lyft och bänt utan att hitta några uppenbara glapp. Ovan beskrivning stämmer inte med hur jag skulle uppfatta det om det vore hjullager eller drivknutar. Det låter liksom illa vid fel tillfällen. Funder på övre stötdäparebussning eller liknande. Någon som har en god idé?
Tack på förhand. // Mattias
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp