Varvtalssensor

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Gisa

Medlem
Hej till alla.
Mekaniker har sagt att jag har problem med varvtalssensor och bilen starta inte alltid. Den startar efter 4 till 5 försök,irriterande.
Den måste bytas, men hittade inte del som passar till min bil ( Mekonomen,Autoexperten) . Bilen Audi A3 FSI, 2,0 med150 HK från 2004.
Nu jag behöver hjälp: vad sitter den, kan man bytta själv, var man kan köpa den och hade ni såna problem och hu den gick?
Alla tips er välkomna och jag tackar för alla hjälp.
En fråga till:vad er skillnad mellan varvtalssensor och tändläge givare?)
 
R

rrr

Gäst
Du kan ju prova med de som tillverkat din bil, Audi. De har massa återförsäljare runt om i landet och där har de även en 'reservdelsdisk'

Och tjoho de säljer reservdelar. Dessutom brukar de hitta rätt del till just din audi.

Varvtalsgivaren ger en i praktiken 60 impulser per motorvarv (nu pratar vi audi) och beroende på hur ofta dessa impulser kommer vet styrboxen hur snabbt motorn snurrar. Används då även till varvräknaren.

En fyrtaktsmotor (som sitter i din bil) snurrar två varv för en komplett tändcykel, men tänder bara på ena varvet. Därför har du en tändlägesgivare som komplement till varvtalsgivaren så motorstyrningen vet om den är på varv 1 när den inte tänder eller varv 2 när den ska tända.

Den sitter troligen i nedre delen av motorblocket på framsidan av motorn, ganska nära växellådan. Men när du handlar den av din audi återförsäljare kan du fråga var den sitter, få se sprängskiss etc. Frågar du snällt skriver de säkert ut en bild åt dig.

En vettigt kompetent hemmamekare som klarar att byta hjul, bromsbelägg, lufta bromsar och byta tändstift klarar att byta denna givare. Tar kanske en timme eller i värsta fall två timmar
 

Gisa

Medlem
Du kan ju prova med de som tillverkat din bil, Audi. De har massa återförsäljare runt om i landet och där har de även en 'reservdelsdisk'

Och tjoho de säljer reservdelar. Dessutom brukar de hitta rätt del till just din audi.

Varvtalsgivaren ger en i praktiken 60 impulser per motorvarv (nu pratar vi audi) och beroende på hur ofta dessa impulser kommer vet styrboxen hur snabbt motorn snurrar. Används då även till varvräknaren.

En fyrtaktsmotor (som sitter i din bil) snurrar två varv för en komplett tändcykel, men tänder bara på ena varvet. Därför har du en tändlägesgivare som komplement till varvtalsgivaren så motorstyrningen vet om den är på varv 1 när den inte tänder eller varv 2 när den ska tända.

Den sitter troligen i nedre delen av motorblocket på framsidan av motorn, ganska nära växellådan. Men när du handlar den av din audi återförsäljare kan du fråga var den sitter, få se sprängskiss etc. Frågar du snällt skriver de säkert ut en bild åt dig.

En vettigt kompetent hemmamekare som klarar att byta hjul, bromsbelägg, lufta bromsar och byta tändstift klarar att byta denna givare. Tar kanske en timme eller i värsta fall två timmar
Tack for jätte bra förklaring. Jag har redan kontaktat Audi,kosta 2200 kr. Pratat med kille hur man kommer till den. Jag har läst på en forum att varvtalssenor =tändlegesgivare kan stäma detta?
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp