V8 Remskrik!!!


T

Toni

Guest
Jag har en V8 från 1992 (ABH) som sitter i ett amatörbygge.
Servopumpen är borta och jag har en kortare rem nu.
Trots att remmen är rejält hårt spänd och löper på minst 50% av remskivorna skriker remmen vid hastigt gaspådrag.
Har provat remspray utan resultat.
Några tips?
Toni.
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Jag har en V8 från 1992 (ABH) som sitter i ett amatörbygge.
Servopumpen är borta och jag har en kortare rem nu.
Trots att remmen är rejält hårt spänd och löper på minst 50% av remskivorna skriker remmen vid hastigt gaspådrag.
Har provat remspray utan resultat.
Några tips?
Toni.
Så remmen driver bara vattenpump och generator, eventuellt fläkten ?
Låter som att något går tungt tycker jag... /Hälsningar Claes
 
T

Toni

Guest
[/QUOTE]
Det stämmer, bara fläkt, generator, spännhjul och vevaxel.
Jag har bytt lager i generatorn, den snurrar lätt, men det är ju en tung rotor (110Amp).
Det är bara vid gaspådrag det skriker.
Allt annat går lätt med nya lager.
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Det stämmer, bara fläkt, generator, spännhjul och vevaxel.
Jag har bytt lager i generatorn, den snurrar lätt, men det är ju en tung rotor (110Amp).
Det är bara vid gaspådrag det skriker.
Allt annat går lätt med nya lager.
[/QUOTE]
Generatorn går ju inte tungt förrän den belastas/laddar och tyngre ju mer den laddar, men normalt sett så klarar remmen det utan att slira, så man kan ju undra vad det är som händer...
En variant är att öka ingreppet på remskivan med hjälp av en extra spännrulle, men det löser knappast grundproblemet, skumt🤔
Finns det något sätt att se vilken av remskivorna som slirar? Typ färgmärkning på skiva och rem? /Hälsningar Claes
 
T

Toni

Guest
Det stämmer, bara fläkt, generator, spännhjul och vevaxel.
Jag har bytt lager i generatorn, den snurrar lätt, men det är ju en tung rotor (110Amp).
Det är bara vid gaspådrag det skriker.
Allt annat går lätt med nya lager.
Generatorn går ju inte tungt förrän den belastas/laddar och tyngre ju mer den laddar, men normalt sett så klarar remmen det utan att slira, så man kan ju undra vad det är som händer...
En variant är att öka ingreppet på remskivan med hjälp av en extra spännrulle, men det löser knappast grundproblemet, skumt🤔
Finns det något sätt att se vilken av remskivorna som slirar? Typ färgmärkning på skiva och rem? /Hälsningar Claes
[/QUOTE]

Felet hittat.
Orsak: Skit bakom spakarna...!
Jag har lagt remmen fel.
Där remmen ”släpper” efter vevaxeln, d v s där den är obelastad, slapp, ska ju remspännaren komma.
Inte generatorn...
Tack för hjälp och inputs!
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Generatorn går ju inte tungt förrän den belastas/laddar och tyngre ju mer den laddar, men normalt sett så klarar remmen det utan att slira, så man kan ju undra vad det är som händer...
En variant är att öka ingreppet på remskivan med hjälp av en extra spännrulle, men det löser knappast grundproblemet, skumt🤔
Finns det något sätt att se vilken av remskivorna som slirar? Typ färgmärkning på skiva och rem? /Hälsningar Claes
Felet hittat.
Orsak: Skit bakom spakarna...!
Jag har lagt remmen fel.
Där remmen ”släpper” efter vevaxeln, d v s där den är obelastad, slapp, ska ju remspännaren komma.
Inte generatorn...
Tack för hjälp och inputs!
[/QUOTE]
Gött och tack för återkopplingen 👍 /Hälsningar Claes
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp