Uppgradera till MMI 3G Nav Plus.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

em9al

Ny medlem
Hej.
Jag vill uppgradera min A6 MMI 3G Radio Plus till Nav Plus.
Jag har införskaffat en MMI 3g Nav Plus med hårddisk 4L003566B.
Jag har några frågor.

1. Den display jag har har nummer 4L0919604 är detta en 6,5 " skärm med upplösning 400X240 ?
2. Den display kontakten jag har till displayen är en FAKRA lila kontakt den passar inte i min nya Nav Plus.
3. Måste jag byta loom display kabeln ? eller är det samma pinout på kontakten?
i så fall kan jag bara ta bort den FAKRA klacken så att den går in i Nav Plus kontakten.
4. Om jag måste byta till en 7 " display vad är då Audi numret på en sådan och var köper men den billigast ?
5. Måste jag åka till Audi för att koda in min nya Nav Plus?
6. Måste jag konfa. med hjälp av VAG-COM min nya Nav Plus?
7. Måste jag byta min Trim runt displayen eller passar 7" displayen i min befintliga trim?
 

nilsman

Ny medlem
Hej,

Jag har gjort detta på en A6 4F så svaren är baserade på att det är en sådan du ska göra det på:

1. Den display jag har har nummer 4L0919604 är detta en 6,5 " skärm med upplösning 400X240 ?
- Antagligen. Radio Plus har skärm med för låg upplösning så du behöver byta till 7" skärm.

2. Den display kontakten jag har till displayen är en FAKRA lila kontakt den passar inte i min nya Nav Plus.
- Detta är för att man inte ska koppla in "fel" skärm till "fel" enhet eftersom skärmarna har olika upplösning.

3. Måste jag byta loom display kabeln ? eller är det samma pinout på kontakten?
i så fall kan jag bara ta bort den FAKRA klacken så att den går in i Nav Plus kontakten.
- Ja, det gjorde jag och fungerade fint.

4. Om jag måste byta till en 7 " display vad är då Audi numret på en sådan och var köper men den billigast ?
- Minns inte art nummer men jag har för mig att det är samma skärm som även används på A4 med Navi Plus. Ganska säker på att det var en sådan jag monterade.

5. Måste jag åka till Audi för att koda in min nya Nav Plus?
- Nej, det går att göra VCDS/VAG-COM. Men du måste åka till Audi för att låsa upp komponentskyddet som kommer att aktiveras när du byter huvudenhet (om du inte fått tag i en huvudenhet utan komponentskydd).

7. Måste jag byta min Trim runt displayen eller passar 7" displayen i min befintliga trim?
- Du måste byta trim eftersom det olika storlek på skärmarna. Jag använde trim från A6 4F pre-facelift med MMI High/Navi plus eftersom jag inte hittade en från en facelift bil till vettigt pris. Det är dock annan färg/design på den och då måste du också byta knapparna som sitter i trim (handskfack/MMI på/av osv).

Utöver detta behöver du också byta knappsatsen för MMI till en som har joystick. Det fungerar utan att byta men du kommer inte att kunna flytta markören på kartan och navigera i DVD menyer. Det kan vara något annat som inte heller fungerar att styra 100%. Jag körde bara med "fel" knappsats ett kort tag så minns inte riktigt. Du behöver också en GPS antenn. Om du har en A6 Sedan så sitter den på insidan av överkanten på bakrutan (om du inte har telefon för då är det hajfena på taket). På Avant sitter den alltid på taket (hajfena).

Lycka till!
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp