Tysta däck - ljudoptimering Soft Sound

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Magnolia

Ny medlem
Hej alla, väldigt bra forum detta.

Har just köpt en begagnad A6 Avant 2013 med 19 tums originalfälgar och 255/40 odubbade kontinentala vinterdäck.

Gillar tysta bilar, tänkte nu ljudoptimera min A6:a. Har en DB-mätare som anger cirka 63 DB vid 90 på normalsliten asfalt.
Hyfsat men inte bra.
Målet är att komma ned till 60 DB. Allt med typ odubbat kontinentala vinterdäck.

Några tips?

Byta till 18 tums fälgar typ med 235/50 däck? Audi anger själv att såna däck/fälgar är tystast i sina broschyrer för både A6 och A8.
Funderar på att köpa Michelin Alpin Pilot i så fall, de anges ha 68 DB, vilket är bättre än de Continental jag har (70 DB)
Har testat Michelin Alpin på tidigare bilar och de känns som klart tystare än de flesta däck jag prövat ( Tyvärr rätt dyra...)

Extraisolera motorhuven? Lätt gjort, men tar inte bort vägljuden.

Någon som prövat s k Soft Sound däck, de medverkar till att det jobbiga sjungandet s k kavitetsljud minimeras, som är så irriterande vid fälgar från 19 tum och uppåt. Kan man fixa Soft Sound själv ( det består ju av en självhäftande cirka 2 cm tjock skumgummimatta inuti däcket, - standard på senare Volvo S-90 men vad jag vet inte på Audi p g av att tyska vägar är så mycket slätare).

Tacksam om någon funderat på detta.
 

Swizz

Aktiv medlem
isolera dörrar med asfaltsmattor, hjulhus och etc. Att laborera med däck skulle jag vara försiktig med då speciellt större dimensioner får lätt problem med obalans. Continental tillverkar ljuddämpade däck "ContiSilent".
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Både volvo och vw har skumgummi i däcken.
Konstigt att inte audi har det idag ?
 

jannee

Ny medlem
Smalare däck med högre profil ger ifrån sig mindre ljud.
Isolering av dörrar/torpedvägg men även NYA gummilister kan göra underverk.
 

Magnolia

Ny medlem
Tack för tipset.
Torpedvägg och dörrar har jag provat med hyfsat resultat men INTE nya gummilister.
Rel. smala däck är ju en självklarhet... allt över 18-19 tum ger väldigt höga ljus, spec s k kavitetsljud.
Problemet med gummilister är att de är väldigt dyra om man köper original - och ngt annat duger ju knappast...
 
Intressant. Kör runt med en Allroad -17 som har 20" rs-fälgar till sommardäcken, med 255/40 Goodyear Eagle F1. Har börjar irritera mig på ett högt vägljud och funderar på att gå ner till 19" eller 18". Den svenska asfalten är väldigt grov, på vissa underlag tycker jag att det "sjunger" ifrån däcken, antar att detta är kavitetsljudet som Magnolia nämner.

Tror ni 235/55R18 skulle lämpa sig? Eller räcker det med 245/45R19?

20" fälgarna är ju helt klart snyggast på bilen, men har blivit så gammal att komfort väger mycket tyngre än bling.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp