Tvingad regenering

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

PINNEN

Medlem
Enligt Audi själva så ska man undvika så kallade nödregenereringar då dessa kan förkorta livslängden på partikelfiltret, dock är man som tekniker ibland tvingad till detta när någon har kört för länge med en motorlampa tänd= sotmängd för hög för traditionell regenerering.
Betänk även att din bil utför regenereringar ofta under din vardagliga körning och skiljer sig inte nämnvärt emot en nödregenerering, dock är temperaturerna oftast något lägre, dock fortfarande riktigt höga, därför går kylarfläkten på maxfart en stund när bil har parkerats för att kyla ner motorrummet.
 

Octaviafuzz

Ny medlem
Ok, undrade då Eftermontering skrev att det är bra att göra det med jämna mellanrum. Kör ganska blandat med korta/långa sträckor men det händer att jag får DPF lampan tänd och är tvungen att köra en runda på höga varv för att släcka den. Därför tänkte jag att det kan vara bra att göra detta. Är det ingen större skillnad mellan en tvingad service regenering och vanlig så är det inget mening. En annan sak - när lampan tänds för detta måste man "blåsa" ur den med en gång eller kan man vänta tills nästa gång man kör. Ibland kanske man inte har tid för detta.
 

CarlA4

Medlem
Ok, undrade då Eftermontering skrev att det är bra att göra det med jämna mellanrum. Kör ganska blandat med korta/långa sträckor men det händer att jag får DPF lampan tänd och är tvungen att köra en runda på höga varv för att släcka den. Därför tänkte jag att det kan vara bra att göra detta. Är det ingen större skillnad mellan en tvingad service regenering och vanlig så är det inget mening. En annan sak - när lampan tänds för detta måste man "blåsa" ur den med en gång eller kan man vänta tills nästa gång man kör. Ibland kanske man inte har tid för detta.
Eftermontering vill sälja OBDeleven Pro så du kan tvinga igång regenereringen. Sedan måste du köpa krediter för att använda funktionen i appen. Det står på deras hemsida; kan förlänga filtrets livslängd med flera år. Ska inte kör med lampan tänd för länge men det är ju inte super akut heller. Sedan kan det ju även var så att ett filter börja bli gammalt och snart måste bytas eller att en temperaturgivare eller givaren som mäter tryckfallet och anger sotmängden börjar knasa. Vilket kan orsaka att lampan tänds i otid.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp