TT 2.0 TFSI - totalt motorhaveri

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

TT13

Ny medlem
Har en TT Coupé 2.0 TFSI 211HK Q årsmodell 2013 som är pedantskött och går ca 300 mil under sommarhalvåret. Har gått 3000 mil totalt. Servad hos Audi enl plan och problemfri fram till nyligen.
Tog en kortar biltur på en kvart med låga varvtal. Fick plötsligt helt utan förvarning stopp på bilen när jag körde i 50 km/h. Ingen värme, inget missljud, inga lampor som indikerade. Trodde det var något enkelt fel även om det kändes mycket märkligt.

Det visade sig att motorn skurit (tändstift klövs och kolv smälte). Offerten på jobbet ligger nära 200.000:- då motor, spridare, katalysator och turbo måste bytas.

Teknikern sa att detta händer inte - möjligen en på miljonen. Kunde inte förklara varför det skett bara vad resultatet var.

Vilken chock! Vad säger ni? Är inte detta ett ursprungligt fel på motorn?
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
:confused:Det där lät inte roligt,beklagar

Det måste ju vara jordens super otur,det man läst om tfsi motorn är att den ibland tar olja
och nån kamaxel krånglat

200,000? det borde man ju få en fin TT för och kan ha den trasiga som reservbil/projekt

Blir billigare bara byta ut hela motorn skulle ja tro

Katalysator och turbo är ju inte säkert det är trasigt
 

TT13

Ny medlem
Ja, extrem otur.
Andra Audimodeller har ju haft problem med kamrem/kedja fter 10000 mil har jag hört. Så jag trodde detta var orsaken men icke. Fanns ingen förklaring..

TTn som har haveriet är i toppskick, förutom det som motorn nu orsakat.
OM den ska repareras så blir det även bl a spridare, katalysator och turbo som byts då dessa sannolikt fått följdskador, eller risk för. Det har sprutat järnfilsspån från tändstiften..

Har kollat på nätet efter Audis som haft plötsliga motorskador men det verkar vara ovanligt.
 

nn.j

Medlem
Har en TT Coupé 2.0 TFSI 211HK Q årsmodell 2013 som är pedantskött och går ca 300 mil under sommarhalvåret. Har gått 3000 mil totalt. Servad hos Audi enl plan och problemfri fram till nyligen.
Tog en kortar biltur på en kvart med låga varvtal. Fick plötsligt helt utan förvarning stopp på bilen när jag körde i 50 km/h. Ingen värme, inget missljud, inga lampor som indikerade. Trodde det var något enkelt fel även om det kändes mycket märkligt.

Det visade sig att motorn skurit (tändstift klövs och kolv smälte). Offerten på jobbet ligger nära 200.000:- då motor, spridare, katalysator och turbo måste bytas.

Teknikern sa att detta händer inte - möjligen en på miljonen. Kunde inte förklara varför det skett bara vad resultatet var.

Vilken chock! Vad säger ni? Är inte detta ett ursprungligt fel på motorn?
Efter som bilen gått 3000mil så måste din bilförsäkring tacka skadan du betalar bara självrisken !
Har en TT Coupé 2.0 TFSI 211HK Q årsmodell 2013 som är pedantskött och går ca 300 mil under sommarhalvåret. Har gått 3000 mil totalt. Servad hos Audi enl plan och problemfri fram till nyligen.
Tog en kortar biltur på en kvart med låga varvtal. Fick plötsligt helt utan förvarning stopp på bilen när jag körde i 50 km/h. Ingen värme, inget missljud, inga lampor som indikerade. Trodde det var något enkelt fel även om det kändes mycket märkligt.

Det visade sig att motorn skurit (tändstift klövs och kolv smälte). Offerten på jobbet ligger nära 200.000:- då motor, spridare, katalysator och turbo måste bytas.

Teknikern sa att detta händer inte - möjligen en på miljonen. Kunde inte förklara varför det skett bara vad resultatet var.

Vilken chock! Vad säger ni? Är inte detta ett ursprungligt fel på motorn?
Efter som bilen bara gått 3000mil så måste din bilförsäkring/ Maskinskada täcka skadan du betalar bara självrisken !
 

Calleculing

Ny medlem
Har en TT Coupé 2.0 TFSI 211HK Q årsmodell 2013 som är pedantskött och går ca 300 mil under sommarhalvåret. Har gått 3000 mil totalt. Servad hos Audi enl plan och problemfri fram till nyligen.
Tog en kortar biltur på en kvart med låga varvtal. Fick plötsligt helt utan förvarning stopp på bilen när jag körde i 50 km/h. Ingen värme, inget missljud, inga lampor som indikerade. Trodde det var något enkelt fel även om det kändes mycket märkligt.

Det visade sig att motorn skurit (tändstift klövs och kolv smälte). Offerten på jobbet ligger nära 200.000:- då motor, spridare, katalysator och turbo måste bytas.

Teknikern sa att detta händer inte - möjligen en på miljonen. Kunde inte förklara varför det skett bara vad resultatet var.

Vilken chock! Vad säger ni? Är inte detta ett ursprungligt fel på motorn?
Jag har en lika pedantskött A5 coupé som bara hade gått knappt 10000 mil när den började på att sörpla 1 liter olja på 100 mil. Vid inspektion visade det sig att kolvar och ringar som satt i var slut. Jag frågade verkstan om det inte är ett goodwillärende eftersom det tydligen är ett känt problem, men de bara himlade med ögonen och flinade. Som tur var tog min maskinskadeförsäkring smällen, för reparationen gick på över 71000.
Nu har jag en superfin Audi med en helt ny motor.
 

Clotiris

Ny medlem
Har en TT Coupé 2.0 TFSI 211HK Q årsmodell 2013 som är pedantskött och går ca 300 mil under sommarhalvåret. Har gått 3000 mil totalt. Servad hos Audi enl plan och problemfri fram till nyligen.
Tog en kortar biltur på en kvart med låga varvtal. Fick plötsligt helt utan förvarning stopp på bilen när jag körde i 50 km/h. Ingen värme, inget missljud, inga lampor som indikerade. Trodde det var något enkelt fel även om det kändes mycket märkligt.

Det visade sig att motorn skurit (tändstift klövs och kolv smälte). Offerten på jobbet ligger nära 200.000:- då motor, spridare, katalysator och turbo måste bytas.

Teknikern sa att detta händer inte - möjligen en på miljonen. Kunde inte förklara varför det skett bara vad resultatet var.

Vilken chock! Vad säger ni? Är inte detta ett ursprungligt fel på motorn?
Audi TT tillverkas i UNGERN! Min TT Coupe quattro TDI 2013 rasade kopplingen på vid 2800mil. (Hade börjat "kvittra" redan vid 2300). Hjälper inte mycket att sköta dessa då de är av usel kvalitet redan från fabriken!
Svänghjul, koppling, urtramp.lager + arbete till en VAG -kostnad av 26000+ (enl.försäkr.bolaget).
 

Clotiris

Ny medlem
Det stämmer antingen reparation eller inlösen. Får se vad som händer..
Ta reparation efter att du säkrat betalning med ditt försäkringsbolag. Sälj/byt sedan bilen innan nästa problem dyker upp. (VAG bilar gör att premien går upp varje år då försäkr.bolagen får träda in med
stora belopp pga deras dåliga kvalitet).
 

Jomsviking78

Aktiv medlem
Att dom skulle ha lägre kvalitet för att dom tillverkas i Ungern tvivlar jag på,,,
Kvalitetskontroll gäller även där och oavsett motortyp

Men så klart finns det missar och måndagsexemplar när det gäller alla fabrikat och modeller

Har för mig att flera "Tdi" modeller hade kopplingsproblem
:unsure:
 
Offerten på 200.000kr för det jobbet är rent BS!
Inte en chans att det kostar så mycket, det är väl inte ens nya delar, utan utbytesmotor.
Du måste ju kunna höra med andra verkstäder och utmana den första offerten (från VAG?).

Att kolven smält låter också väldigt osannolikt, såvida du inte vrålgasat och trimmat motorn.
Jag skulle gissa på att ett tändstift gått sönder och rammlat ner i cylindern, men då smälter inte kolven!

Och jag har aldrig någonsin hört talas om ett "tändstiftet klövs" ..... det finns bara inte.
 

TT13

Ny medlem
Offerten på 200.000kr för det jobbet är rent BS!
Inte en chans att det kostar så mycket, det är väl inte ens nya delar, utan utbytesmotor.
Du måste ju kunna höra med andra verkstäder och utmana den första offerten (från VAG?).

Att kolven smält låter också väldigt osannolikt, såvida du inte vrålgasat och trimmat motorn.
Jag skulle gissa på att ett tändstift gått sönder och rammlat ner i cylindern, men då smälter inte kolven!

Och jag har aldrig någonsin hört talas om ett "tändstiftet klövs" ..... det finns bara inte.
Offerten ligger nu på 175 tkr. Allt är då nytt. En ny motor ligger på 74 tsek ex moms. Alla delar som eventuellt kan ha påverkats av skadan byts med nya delar (turbo, katalysator, spridare, etc).

Nä, finns inte! Jag fattar inte alls HUR skadan kunde ske. Inte teknikerna heller. Som sagt 1/1.000.000 chans. (Måndagsexemplar?). Motorn är inte trimmad och kördes vid tillfället på låga varv. Kan ju ha blivit fel vid service och tändstiftsbytet?
 

TT13

Ny medlem
Att dom skulle ha lägre kvalitet för att dom tillverkas i Ungern tvivlar jag på,,,
Kvalitetskontroll gäller även där och oavsett motortyp

Men så klart finns det missar och måndagsexemplar när det gäller alla fabrikat och modeller

Har för mig att flera "Tdi" modeller hade kopplingsproblem
:unsure:
Jag lutar också åt måndagsexemplar...
 

TT13

Ny medlem
Ta reparation efter att du säkrat betalning med ditt försäkringsbolag. Sälj/byt sedan bilen innan nästa problem dyker upp. (VAG bilar gör att premien går upp varje år då försäkr.bolagen får träda in med
stora belopp pga deras dåliga kvalitet).
Ja! Kommer att köra på reparation. Men jag gillar verkligen bilen, svårt att hitta en kul automat coupé med fyrhjulsdrift så jag kommer behålla den med ny motor.
Försäkringen liggger på 13 tsek/år vid 500 mil men då då står den på gatan i Stockholm..
 

TT13

Ny medlem
:confused:Det där lät inte roligt,beklagar

Det måste ju vara jordens super otur,det man läst om tfsi motorn är att den ibland tar olja
och nån kamaxel krånglat

200,000? det borde man ju få en fin TT för och kan ha den trasiga som reservbil/projekt

Blir billigare bara byta ut hela motorn skulle ja tro

Katalysator och turbo är ju inte säkert det är trasigt

Om dom reparerar så blir det allt som kan ha påverkats av skadan.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp