Trasig växellåda?

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.

Audi_VW

Medlem
För ca 10 dagar sedan så kände jag att bilen började vibrera kraftigt under körning, började dra svagt åt höger, kändes lite slöare än vanligt och kändes som att den hackade vid gaspådrag. Den hade också väldigt jobbigt med kurvtagningen, framförallt när man svängde höger så kändes det som att bilen fick jobba stenhårt och gick rätt så ryckigt. Första tanken var att kolla drivaxlarna och jag kände lite glapp i den inre drivknuten på höger sida och bestämde mig att byta ute bägge drivaxlarna. Efter detta byte gick bilen relativt ok i ca 50-60 km och därefter kom problemen tillbaka, kanske inte lika allvarligt som innan men till iaf kanske 80% av det som fanns innan, nu drar den inte åt höger längre och den har inte lika jobbigt med kurvtagningen men i övrigt samma. Detta får mig att misstänka växellådan, vet att min DMF inte är helt hundra sedan tidigare men dessa ska ju inte skapa den typen av problem mig veterligen, vibrationer och oljud absolut men tror inte att bilen ska kännas ryckig vid gaspådrag o.s.v. Min tanke nu är att inspektera om jag kan se några fysiska skador på växellådan och därefter tappa ut oljan och kolla efter metallspån. Vad har ni för tankar, erfarenheter eller förslag för att fastställa eller eventuellt utesluta växellådan?

Bilen det rör sig om:
Audi A3 8P 2012
140 hp, Manuell 6 växlad låda beteckning NFU eller 02Q
Motor CFFB Diesel
Gått 285 000 km
 

Audi_VW

Medlem
Kan tillägga att idag tappade jag ur oljan ur växellådan och kunde konstatera att det var rätt mängd olja, alltså läcker den inte olja. Fanns inga synliga skador på växellådan och inga lösa delar som gick att rucka på runt drivaxlarna. Heller inga metallspån överhuvudtaget i varken oljan som kom ut eller på den magnetiska skruven där man släpper ut oljan. Efter att ha bytt olja kan jag konstatera att den beter sig likadant som innan, alltså hjälpte det inte med oljebyte mer än att det känns marginellt lättare att växla.

Funderar på att kolla motorfästena imorgon, hur hade ni gått vidare?
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Kan tillägga att idag tappade jag ur oljan ur växellådan och kunde konstatera att det var rätt mängd olja, alltså läcker den inte olja. Fanns inga synliga skador på växellådan och inga lösa delar som gick att rucka på runt drivaxlarna. Heller inga metallspån överhuvudtaget i varken oljan som kom ut eller på den magnetiska skruven där man släpper ut oljan. Efter att ha bytt olja kan jag konstatera att den beter sig likadant som innan, alltså hjälpte det inte med oljebyte mer än att det känns marginellt lättare att växla.

Funderar på att kolla motorfästena imorgon, hur hade ni gått vidare?
Jag har inga bra tips tyvärr, men tänker att något förändrades när du var och rotade med drivknutar/axlar. Att du har bytt båda drivaxlarna, innebär det att både yttre och inre knutar kommer med "på köpet" ?
Att en manuell växellåda pajar tror jag är väldigt sällsynt, och det verkar ju inte vara den som strular för dig...
/ Hälsningar Claes
 

Audi_VW

Medlem
Hej Claes,

Tusen tack för ditt svar! Jag bytte ut mina gamla drivaxlar helt och hållet mot "nya" från bildemonteringen, mina gamla hade ju gått 285 000 km och dessa har gått 120 000 km, så inte helt nya men dessa var testade med 1 års garanti så jag utgår från att dessa bör vara ok även om man såklart aldrig kan vara helt säker.

Plockade isär höger inre drivknut på min gamla drivaxel och hittade ett rejält glapp, den snurrade på en hel del i sidled vilket ju inte är bra. Detta glapp kunde kännas redan på bilen och jag känner absolut inte något glapp på dem "nya" drivaxlarna.

Så uppenbarligen löste det en del av problemen jag har på bilen men inte helt och hållet :(
 
R

rrr

Guest
Hej Claes,

Tusen tack för ditt svar! Jag bytte ut mina gamla drivaxlar helt och hållet mot "nya" från bildemonteringen, mina gamla hade ju gått 285 000 km och dessa har gått 120 000 km, så inte helt nya men dessa var testade med 1 års garanti så jag utgår från att dessa bör vara ok även om man såklart aldrig kan vara helt säker.

Plockade isär höger inre drivknut på min gamla drivaxel och hittade ett rejält glapp, den snurrade på en hel del i sidled vilket ju inte är bra. Detta glapp kunde kännas redan på bilen och jag känner absolut inte något glapp på dem "nya" drivaxlarna.

Så uppenbarligen löste det en del av problemen jag har på bilen men inte helt och hållet :(
Och vad är kvarvarande fel? Klarar tyvärr inte att läsa "The Wall of Text" utan radbrytningar etc i första inlägget, kommer några rader ner sedan hoppar blicken runt bland alla bokstäver.

Men det är inte sällan så att en bil kan ha +3 fel på en gång, två av felen är inte kritiska och har kanske inte märkts. Ett motorfel kan ge hoppande och ryckig gång, dock inte sneddragning.
Ett fel på ABS-systemet kan ge ryck.

Kolla felkoder så det inte finns felkoder lagrade på fel som kan påverka.
 

Audi_VW

Medlem
Och vad är kvarvarande fel? Klarar tyvärr inte att läsa "The Wall of Text" utan radbrytningar etc i första inlägget, kommer några rader ner sedan hoppar blicken runt bland alla bokstäver.

Men det är inte sällan så att en bil kan ha +3 fel på en gång, två av felen är inte kritiska och har kanske inte märkts. Ett motorfel kan ge hoppande och ryckig gång, dock inte sneddragning.
Ett fel på ABS-systemet kan ge ryck.

Kolla felkoder så det inte finns felkoder lagrade på fel som kan påverka.
Tack för svar! Jag tror precis som du att det måste finnas flera olika förklaringar till allt detta. Det jag fortfarande känner av är:

- Bilen vibrerar, oavsett om den står i neutralt läge eller när den körs. Dock så tilltar vibrationerna främst i hastigheter mellan ca 40-80 km/h

- Den går lite ryckigt eller vad man ska säga, som att någon roterande del är sned, som att köra med äggformade däck

- Det hörs ibland ett något klingande metalliskt ljud som känns komma från underdelen fram och ibland slår det också till när jag stänger av bilen, typ som en kedja som är på väg att rasa men denna bilen har ju kamrem och inte kedja

Det som kollats av och bytts hittills är:

- Båda drivaxlar fram inklusive bägge knutar

- Ny växellådsolja och mängden av den gamla var rätt samt inga metallspån överhuvudtaget vid tömning

- Testat att byta till andra däck, kollat av glapp i styrleder, kulleder, länkarmar, kollat av fjädrar, dämpare

- Kollat av felkoder med VCDS och visar inga felkoder alls

Symptom som jag blivit av med:

- Bilen drar inte längre åt höger

- Bilen känns mycket piggare vid gaspådrag

- Bilen är mycket mjukare vid växling än innan
 
S

Smaug

Guest
Tack för svar! Jag tror precis som du att det måste finnas flera olika förklaringar till allt detta. Det jag fortfarande känner av är:

- Bilen vibrerar, oavsett om den står i neutralt läge eller när den körs. Dock så tilltar vibrationerna främst i hastigheter mellan ca 40-80 km/h

- Den går lite ryckigt eller vad man ska säga, som att någon roterande del är sned, som att köra med äggformade däck

- Det hörs ibland ett något klingande metalliskt ljud som känns komma från underdelen fram och ibland slår det också till när jag stänger av bilen, typ som en kedja som är på väg att rasa men denna bilen har ju kamrem och inte kedja

Det som kollats av och bytts hittills är:

- Båda drivaxlar fram inklusive bägge knutar

- Ny växellådsolja och mängden av den gamla var rätt samt inga metallspån överhuvudtaget vid tömning

- Testat att byta till andra däck, kollat av glapp i styrleder, kulleder, länkarmar, kollat av fjädrar, dämpare

- Kollat av felkoder med VCDS och visar inga felkoder alls

Symptom som jag blivit av med:

- Bilen drar inte längre åt höger

- Bilen känns mycket piggare vid gaspådrag

- Bilen är mycket mjukare vid växling än innan
du skriver
"Det hörs ibland ett något klingande metalliskt ljud som känns komma från underdelen fram och ibland slår det också till när jag stänger av bilen, typ som en kedja som är på väg att rasa men denna bilen har ju kamrem och inte kedja" det låter som dåligt Dubbelmassesvänghjul

 

Audi_VW

Medlem
du skriver
"Det hörs ibland ett något klingande metalliskt ljud som känns komma från underdelen fram och ibland slår det också till när jag stänger av bilen, typ som en kedja som är på väg att rasa men denna bilen har ju kamrem och inte kedja" det låter som dåligt Dubbelmassesvänghjul

Dubbelmassesvänghjulet är dåligt sedan åtminstone 100 000 km tillbaka så det är definitivt en av bovarna i det hela, tror jag skrev det i trådstarten. Men tycker inte att det kan förklara alla övriga symptom. Vibrationer och skakningar kan ju självklart vara på grund av den men mig veterligen brukar detta inte bli värre under acceleration då utan snarare när man släpper på gasen/bromsar eller står still utan växel i.
 
S

Smaug

Guest
Dubbelmassesvänghjulet är dåligt sedan åtminstone 100 000 km tillbaka så det är definitivt en av bovarna i det hela, tror jag skrev det i trådstarten. Men tycker inte att det kan förklara alla övriga symptom. Vibrationer och skakningar kan ju självklart vara på grund av den men mig veterligen brukar detta inte bli värre under acceleration då utan snarare när man släpper på gasen/bromsar eller står still utan växel i.
där har du stora problemet varför din bil vibrerar byter du inte det så kan den sprängas Dubbelmassesvänghjulet kommer separera till slut och förstöra hela din växellåda
 

Audi_VW

Medlem
Lite uppdatering såhär på kvällen, har lyckats få bort en hel del symptom genom bland annat byte av drivaxlar, ny olja i växellådan samt byte av spindelled höger fram.

Det som återstår och som jag inte fått bukt med är konstanta vibrationer och ljud från motorn. Oavsett om jag gasar, bromsar, står still eller kör i konstant hastighet så låter det lite mer än vanligt från motorn och hela bilen skakar/vibrerar.

Inga felkoder finns att läsa av via VCDS och jag vet med mig sedan tidigare att dubbelmassesvänghjulet har låtit sedan säkert 100 000 km tillbaka. Det jag nu är inne på är att antingen själva dubbelmassesvänghjulet är boven och/eller att det finns en kombination av att ett eller flera motorfästen gått sönder. Här nedan kommer två video från idag där man kan höra ljudet från motorn samt se motorn röra sig vid belastning. Känns som att motorn har ett lite väl stort spel vid belastning.


 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Lite uppdatering såhär på kvällen, har lyckats få bort en hel del symptom genom bland annat byte av drivaxlar, ny olja i växellådan samt byte av spindelled höger fram.

Det som återstår och som jag inte fått bukt med är konstanta vibrationer och ljud från motorn. Oavsett om jag gasar, bromsar, står still eller kör i konstant hastighet så låter det lite mer än vanligt från motorn och hela bilen skakar/vibrerar.

Inga felkoder finns att läsa av via VCDS och jag vet med mig sedan tidigare att dubbelmassesvänghjulet har låtit sedan säkert 100 000 km tillbaka. Det jag nu är inne på är att antingen själva dubbelmassesvänghjulet är boven och/eller att det finns en kombination av att ett eller flera motorfästen gått sönder. Här nedan kommer två video från idag där man kan höra ljudet från motorn samt se motorn röra sig vid belastning. Känns som att motorn har ett lite väl stort spel vid belastning.


Håller med dig om att motorn rör sig väl mycket vid gaspådrag. Känns inte riktigt som det ska...
/ Hälsningar Claes
 

Audi_VW

Medlem
Ännu en uppdatering såhär på kvällskvisten, idag fick jag hem mina nya motorfästen och hann byta det högra som sitter vid kamremmen, jäklar vilken skillnad! Känns som att köra en helt annan bil efter detta byte, fästet var helt sönder och man kunde rucka det åt alla håll och kanter med bara ett finger.

Imorgon blir det förhoppningsvis att byta det vänstra också om tiden räcker till, kan tänka mig hur slitet det också måste vara efter alla dessa kilometer.
 

Audi_VW

Medlem
Nu är även det vänstra motorfästet utbytt och bilen känns precis som den var innan problemen började glädjande nog.

Sammanfattning över vad jag gjorde för att få den bra igen:

- Byte bägge drivaxlar (höger inre drivknut var garanterat kass, övriga tre drivknutar förmodligen bra)
- Byte bägge övre motorfästen (bägge var rejält kassa och man kunde rucka på dem med bara ett finger, borde bytts för länge sedan)
- Byte spindelled höger fram (eftersom jag hade av en skruv på den när jag bytte drivaxeln, annars var det inga fel på den)
- Ny växellådsolja

Nu håller vi tummarna att den får gå felfri ett tag framöver!
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Nu är även det vänstra motorfästet utbytt och bilen känns precis som den var innan problemen började glädjande nog.

Sammanfattning över vad jag gjorde för att få den bra igen:

- Byte bägge drivaxlar (höger inre drivknut var garanterat kass, övriga tre drivknutar förmodligen bra)
- Byte bägge övre motorfästen (bägge var rejält kassa och man kunde rucka på dem med bara ett finger, borde bytts för länge sedan)
- Byte spindelled höger fram (eftersom jag hade av en skruv på den när jag bytte drivaxeln, annars var det inga fel på den)
- Ny växellådsolja

Nu håller vi tummarna att den får gå felfri ett tag framöver!
Skam den som ger sig! Även om det var ett rejält detektivarbete innan du hittade felet(en) så var det tack och lov inte växellådan i alla fall 😜
Tack för att du har uppdaterat tråden under arbetets gång, det kan förhoppningsvis hjälpa andra med liknande problem.
/Hälsningar Claes
 

Audi_VW

Medlem
Skam den som ger sig! Även om det var ett rejält detektivarbete innan du hittade felet(en) så var det tack och lov inte växellådan i alla fall 😜
Tack för att du har uppdaterat tråden under arbetets gång, det kan förhoppningsvis hjälpa andra med liknande problem.
/Hälsningar Claes
Ja, det tog sin tid ;) Växellådan var det definitivt inte, den verkar vara finfin. Sammanfattningsvis kan ju sägas att drivknuten gav bilen en wobblande känsla vid gaspådrag och motorfästena gav ifrån sig rejäla vibrationer vid såväl stillastående som i fart samt fick hela motorn att gunga vid gaspådrag/gassläpp. Dubbelmassesvänghjulet är heller inte i bästa skick och det har jag vetat ett tag så det var säkerligen det som tillförde en hel del vibrationer när fästena var dåliga så det blir väl en nästa åtgärd tids nog men det kostar ju en slant och tar lite tid att byta svänghjul, koppling, tryckplatta och urtrampningslager :)
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp