Transmissionkedjan mellan kamaxlarna är knäckt. :(

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Buuzzz

Ny medlem
Jag ställer om frågan i rätt underforum till A4 och hoppas på ett svar här :)
Jag har en Audi A4 B7 2006 med TFSI motor.

motorlampan började lysa och känslan var att jag tappade all kompression.

Bärgare hem och började klyva, kamrem mm ser bra ut och startmotorn drar runt utan missljud.
Öppnar toppen och då ser jag att bara den ena kamaxeln snurrar när jag snurrar på kamaxleremmen. Allt ser bra ut i övrigt och inget verkar böjt/trasigt.

Tar bort insug/krök/turbo och plockar lös hela toppen.
Ser då att kedjan som går mellan kamaxlarna har gått av. Inga skador i övrigt, allt ser bra ut.
Räcker det med att byta kedja/kedjespännare/kamrem/vattenpump eller måste jag renovera hela toppen? Plana den osv osv?

Det känns inte som en jättebillig affär om jag måste totalrenovera toppen också.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Om ventilerna är oskadda vilket låter otroligt,, så sätt dit en ny kedja å be till gud ?
 

Tommy B

Ny medlem
Jag ställer om frågan i rätt underforum till A4 och hoppas på ett svar här :)
Jag har en Audi A4 B7 2006 med TFSI motor.

motorlampan började lysa och känslan var att jag tappade all kompression.

Bärgare hem och började klyva, kamrem mm ser bra ut och startmotorn drar runt utan missljud.
Öppnar toppen och då ser jag att bara den ena kamaxeln snurrar när jag snurrar på kamaxleremmen. Allt ser bra ut i övrigt och inget verkar böjt/trasigt.

Tar bort insug/krök/turbo och plockar lös hela toppen.
Ser då att kedjan som går mellan kamaxlarna har gått av. Inga skador i övrigt, allt ser bra ut.
Räcker det med att byta kedja/kedjespännare/kamrem/vattenpump eller måste jag renovera hela toppen? Plana den osv osv?

Det känns inte som en jättebillig affär om jag måste totalrenovera toppen också.
Hej! Hur gick det? Jag har samma problem, kedjan av
Tommy
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp