Systemfel Adblue Tryck för lågt P20E800

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Magnus82

Medlem
Har en Audi A6 Allroad 2015 som jag fått upp Systemfel Adblue bilen går ej att starta om 1000km.
Läste av koderna och fick P20E800 som säger reduktionsmedel tryck för lågt.

Har läst lite här på forumet och det verkar kunna vara Adblue pumpen som är trasig, men finns en hel del annat som också skulle kunna vara trasigt som injektorventil, förvärmnings enhet m.m

Någon som haft lika problem och vad var felet då.
Alla tips o trix är varmt välkomna :) Pratade med Audi verkstaden och dom vill ha mellan 750-6000kr för att först felsöka och om det är pumpen så kostar den 10.000kr plus arbete på det så han gissade runt 20-25,000kr :sick::oops:
 

Audi_VW

Medlem
Audi A6 Allroad 2016 218hk CRTE här och jag råkade ut för samma problem vid 140 000 km. Kommer inte ihåg vad felkoden var exakt eftersom det var förrförra sommaren men meddelandet i displayen var samma och det slutade med att svärfar och jag bytte ut Adblue-pumpen.

Själva arbetet var jätteenkelt, vi tog bort några plastdetaljer vänster bak för att komma åt Adblue-tanken och när man väl har den framför sig så skruvar man bara bort en stor ring i mitten under tanken och så följer allt med ut. Kom bara ihåg att släppa ut allt medel innan. Vi hade tur och fick tag på en begagnad för 6 000 kr från en A7 2017 som bara gått 18 000 km och sedan blivit totalkvaddad bak. Vi behövda ca 1 timme för allt jobb men det förutsätter att du har tillgång till fyrpelarlyft annars kan det bli bökigt att komma åt.

Hör av dig om du vill ha nåt mer tips eller undrar över något. Här nedan ser du hur det ser ut när du tagit bort plastskydden. Som sagt själva pumpen och tanken är samma på A6 och A7, skydden är lite olika.

 
Senast ändrad:

Magnus82

Medlem
Tackar för din beskrivning och det låter ju inte så komplicerat att byta själva pumpen iaf.
Problemet nu är ju o få reda på OM det är pumpen eller något annat fel?

Surt om man köper en ny eller begagnad pump för mellan 6-10.000:- så är det inte det felet. Hur kom du fram till att det var din pump o inget annat som skulle bytas samt var hittade du den begagnad?

Undrar vilka modeller som har samma sorts pump, säkert ett flertal!
 

Audi_VW

Medlem
Jag kollade med svärfar och det var samma felkod hos mig, han hade den lagrad i sin dator ännu. 9643 - P20E8 00 [101]. Vi kom fram till det genom att först kolla så att det inte läckte någonstans och att det inte p.g.a. läckage hade uppstått dåligt tryck, vilket det inte gjorde. Därefter så fanns det någon funktion i VCDS där man kunde göra nån form av test på pumpen och då ska den låta när den arbetar vilket den inte gjorde på min bil. Sen vid en sökning på internet så verkade det vara ett ganska utbrett problem på just den här typen av bilar.

När detta hände mig så var jag på resa utomlands och svärfar bor utomlands och är mekaniker så han hade kontakter och till slut hittade vi delen i Slovenien. Hade det hänt i Sverige så hade jag först sökt på Bildelsbasen men jag hade inte köpt en pump som gått långt för då är det nog nära till att den också lägger av snart. Jag vet att det är samma pump i åtminstone A6 och A7 från närliggande tillverkningsår, ska kolla och återkomma om det finns ännu fler modeller som använder samma.

Denna borde passa dig utmärkt, du behöver inte tanken men den är billig så du betalar i stort sett bara för pumpen:

 
Senast ändrad:

Magnus82

Medlem
Stort tack för alla tips o råd,
Låter väl som det bara är att beställa en pump OM det inte uppenbarligen syns läckage nånstans!
lägger hellre 6-7000 på en pump med tank änatt felsöka för dom pengarna och sen köpa pumpen eller vad det nu in vara.

men eftersom du hade samma kod oxå så till 90% borde det ju vara pumpen.

kanske nåt man kan ge sig på själv då o byta, problemet blir bara o komma åt utan lyft ?
 

Audi_VW

Medlem
Det var så lite så, man ska ju hjälpas åt. Hade lite mer tid idag och gjorde en sökning och hittade ännu billigare varianter, du kommer ner på ca 4 000 kr för en hyfsad begagnad pump verkar det som.


Sannolikheten är väldigt stort att det är pumpen och skulle det inte vara den nu så är ändå sannolikheten stor att den lägger av senare och då har du en redo.

I ganska många städer så finns det fortfarande GDS-hallar med lyft, själv använder jag en i Kalmar vid behov. Kolla nedan om du har någon nära dig:

 

Magnus82

Medlem
Du e grym, verkligen tack.
Ska ringa och beställa nån av dom där på måndag ?
Verkligen tack.?

såg framför mig en reparation på Audi för ca 20.000kr en månad före jul, verkligen precis vad man vill ha.

det är inga svårigheter eller nåt o tänka på när man byter eller tömmer tanken?
 

Audi_VW

Medlem
Det ska inte vara några svårigheter, när du hissar upp den så se till så att du inte klämmer till plastskyddet som ska av, då får du sätta ner bilen igen och lyfta upp den på nytt. Skruvarna i plastskyddet vill jag minnas är torx så se till att du har dessa bits med dig.

När du ska tömma tanken så ta med en rätt rejäl behållare då det kan rymmas upp emot 17 liter på dessa tror jag, försök att inte få detta på dig då kristallerna är svåra att få bort. Ta någon av slangarna som hänger vid pumpen bara.

Själva pumpen så är det två metallringar som sitter som fästpunkt precis mellan pumpen och tanken dessa ser du tydligt. Med en större skruvmejsel eller kil samt en hammare så kan du knacka runt pumpen. Den skruvas alltså ut som om det vore en stor skruv, kommer inte ihåg om det var med eller motsols den ska gå men det märker du nog.

Det är nog en fördel om ni kan vara två stycken vid bytet så går det smidigare :)
 

Magnus82

Medlem
Toppen, låter som ett jobb som ska funka iaf.
Ska leta rätt på en tank med pump från länkarna du skickade och beställa en idag.

Återkommer med resultat.
Ha de fint och tack igen :)
 

Magnus82

Medlem
Har beställt en komplett tank med pump nu och har kikat runt på nätet lite, ett litet märkligt sammanträffande är att man kommer ofta in på det som kallas NOX sensor när man söker på adblue pump på Youtube m.m. och till saken är att för ett par veckor sedan fick jag ett annat motorlamps fel då den sa NOX sensor bank 2 så den bytte jag och nollställde felkoderna och sen ett par veckor senare kommer detta nu med för lågt tryck och troligen pumpen till adblue..!

Lite märkligt då dom verkar ha nåt samband,
 

Audi_VW

Medlem
Vågar inte spekulera något kring om det kan finnas något samband mellan dina båda felkoder men NOX sensor och Adblue-pumpen tillhör ju samma system i övrigt och är nära besläktade.

Dock har jag svårt att se att NOX sensorn ska kunna påverka just trycket på pumpen vilket just denna koden anmärker på, det är ju ett typiskt pump-relaterat fel alternativt läckage i systemet men som sagt jag vågar inte säga nåt mer :)
 

Magnus82

Medlem
Hej, ledsen för sent svar men det hela slutade med att jag köpte en komplett adblue tank med pump o allt komplett, bytte hela kitet rakt av utan att plocka ur just pumpen.

har funkat bra sedan dess. 👌😊
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp