Svårt att komma upp i temperatur vid kallt förhållande

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

knutsjohan

Ny medlem
Hej,

Har en Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI 170hk, 2010(2009-07). Nu när temperaturen ligger mellan -15 och -20 grader har jag märkt att bilen har stora problem att komma upp i temperatur. När jag ligger och åker i 80-90km/h konstant på sexans växel, så ligger motortemperaturen och pendlar på cirka 60-70grader. Ökar jag hastigheten, alternativt växlar ner, så stiger temperaturen till ungefär 80 grader. Har i detta fallet fläkten på auto inne i kupén och temperaturen inställd på 22 grader. Alltså inte jättehögt.
Ställer jag bilen sedan på tomgång, så går temperaturen slutligen ner på botten av mätaren(50 grader).

Som jag har förstått, så har moderna dieselbilar installerats med en extra tillsatsvärmare, antingen i form av dieseldriven eller eldriven. På min bil har jag förstått att det är en eldriven tillsatsvärmare som är installerad intill kupéfläkten, så att den hjälper till att få upp värmen i kupén, utan att motorn behöver bli varm. Detta betyder ju att motorn i sig inte får någon hjälp med att få upp temperaturen av denna tillsatsvärmaren, är jag rätt ute?

Hur som helst, är det normalt med så låg motortemperatur när det är så här kallt ute? Bilen bör väl nå mer än 50 grader på tomgång väll?
Vill kolla om någon vet något om detta, innan jag ger mig på ett byte av termostat.

Kylarsystemet som jag har på min bil visas i denna länken, där termostaten hittas i del 37:
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../1/121-121040/

Thermostat, del 6:
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../1/121-121005/

Har läst att vissa bilar har fler än en termostat, men detta är väl den enda på denna bilen?

Mvh,
Johan
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Du har helt rätt angående den elektriska värmaräven kallad brödrosten.
Det är bortkastat att byta termostat för din bil är helt ok, de sjunker om de står på tomgång.
Eftermontera en dieselvärmare om du vill ha bättre värme, tyvärr är det ju inte gratis.
 

Audi_VW

Medlem
På min Passat - 12 med DSG-låda och CFGB-motor finns det en så kallad DSG-termostat, ligger precis på lådan och kyler den. Jag hade samma symptom som du och efter att jag bytt ut den så fungerar allt kanon. Vågar inte säga om du har en sån men har du det så kan det vara boven.
 

knutsjohan

Ny medlem
Du har helt rätt angående den elektriska värmaräven kallad brödrosten.
Det är bortkastat att byta termostat för din bil är helt ok, de sjunker om de står på tomgång.
Eftermontera en dieselvärmare om du vill ha bättre värme, tyvärr är det ju inte gratis.
Okej, då vet jag. Tack för hjälpen :)
 

knutsjohan

Ny medlem
På min Passat - 12 med DSG-låda och CFGB-motor finns det en så kallad DSG-termostat, ligger precis på lådan och kyler den. Jag hade samma symptom som du och efter att jag bytt ut den så fungerar allt kanon. Vågar inte säga om du har en sån men har du det så kan det vara boven.
Glömde tala om att jag har manuell låda, så har troligtvis bara en termostat. Tack för svar :)
 

jannee

Ny medlem
Vi fick vintertid täcka för HELA grillen på vår tidigare audi (V 6) årsmodell 07.
Provade först med att byta termostat men ingen skillnad.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp