Stendöd kupéfläkt Audi A4 Avant 2.0 Tdi Quattro -09

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Helldwarf

Ny medlem
Hej.

Åkte till jobbet i morse och då fungerade allt som det ska. När jag startade bilen för att åka hem så var fläkten stendöd. Bara att lämna in på service eller vanligt fel som är lätt att åtgärda själv? Har givetvis kollat säkringarna.
 

Helldwarf

Ny medlem
Den fungerade inte under 40 min bilresa hem från jobbet. Nu 25 min senare när jag skulle åka iväg en kortis då går den helt plötsligt som den ska. Kan det ha med luftfuktigheten att göra då det är grymt kvavt och fuktigt och åska på gång? Läste om någon som hade problem med olika givare i bilen när det var hög luftfuktighet.
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Bytte fläkt i min a4 jag hade den funkade också sporadiskt för att sedan lägga av helt..har för mig jag läste nånstans också att det var ganska vanligt fel på a4
 

pat69

Ny medlem
Har du fått någon ordning på kupefläkten ?
Samma problem på min Audi A6 nu mitt i vintern , fläkten funkar som den ska ibland ??
Kan funka perfekt när jag startar och åker iväg, när jag sedan tex har stannat och gjort ett ärende och startar för att åka iväg igen funkar den inte alls ??
Löste det sig för dig att byta fläkt , eller hur gick det ??
 

LucasE98

Ny medlem
Har exakt samma problem jag, googlat och verkar vara ganska vanligt fel men får inte riktigt nå rakt svar på vad det är, så skulle också vilja veta om det löste sig å bara byta fläkt? Eller om det är nåt motstånd eller liknande elgrej som spökar.
 

pat69

Ny medlem
Har exakt samma problem jag, googlat och verkar vara ganska vanligt fel men får inte riktigt nå rakt svar på vad det är, så skulle också vilja veta om det löste sig å bara byta fläkt? Eller om det är nåt motstånd eller liknande elgrej som spökar.
Har dessvärre inte fått några tips, tror dock inte riktigt på att byte fläkt skulle lösa det hela, den funkar ju ibland ?
Ör mera inne på att det är något som styr fläkten som inte är som det ska ?
Det jag gjort hittills är att jag ställde in bilen i garaget några dagar, står ute annars, gjorde lite lätt felsökning men hittade inget , provade sedan igen och nu verkar det funka som det ska än så länge , 3 dagar sedan jag tog ut den från garaget igen !
Enligt sonen , som nyttjar bilen, så har han slagit av autofunktionen på fläkten, och tror att det kan vara det ?
Jag är mera inne på fukt i kontakt eller något sådant och att det blev ännu värre vid minusgrader ?
Blev ett långt svar ,men hoppas det kan hjälpa ?
Hör gärna av dig om du får samma resultat , så hör jag av mig om det skulle komma tillbaka igen, för då är jag ju ute på fel spår 😁
 

KimpBizkit

Ny medlem
Hej!

Jag har en Audi A4 Allroad 2.0 Quattro från 2016(B8) då den verkar vara en va de sista B8:eek:r(Gissning) så passar ofta inte de delar som kommer om man söker på regnr. När man kolla tutorials på Youtube ser min bil ofta delvis annorlunda ut än andra B8:eek:r.

Just nu har jag lämnat in bilhelvetet för en jävla massa saker, och nu har jag stött på patrull igen. Eftersom elen är svindyr och räntan på huskpney dubblats samt att jag lagt ca 15-20k på verkstäder det senaste kvartalet, kan ni ana att bästa bil som brinner inte är i Husby..

Nu till mitt problem:

Min kupéfläkt går inte som den ska.

I början va Dec, den fjärde närmre bestämt så satte jag på elstolsvärne steg 3, som alltid varit helt galet varm på läge 3 och knappt varm på läge 2, så varm att den slår ifrån(efter felsökning nu med kupefläkt har jag insett att de monterat för stark säkring(30A ist för 15A)). Hur som denna dag så började det lukta bränt, bränd el. Och jag tog för givet att det var stolsvärmen, skog av den och sedan vädrade ut lukten. Troligen har kupéfläkt slutat fungera här, utan att jag noterat det. Inte förrän än kulan slog till, då insåg jag att det är kallt, dieselvärmaren gav ingen effekt, det var imma och frost på insidan av rutorna. Jag har skrapat febrilt på den inåtvälvda rutjäveln. Det var verkligen de värsta tänkbara dagar, sett till temperatur att vara utan skiten. Men i brist på en garage, kunskap och pengar skrapade jag, körde ice remover, gnuggade och chansade på en och annan kurva.

Sedan läste jag att fläktmotor och resistor är vanliga problem. Beställde dessa, skruvade isär, inser att delarna ej passar, svär en och annan ramsa, testar den gamla fläkten mot en batteriladdare och noterar att den snurrar, försöker ta isär resistorn för att hitta minus och plus, hittar ej, svär som fan, chansar utan att ngt händer. Sätter in gamla fläkten, in med resistor, mäter ström som visar nästan 12V, svär lite till, ger upp, startar tändning, fläkten funkar?? Svär, sätter ihop allt igen, åker iväg, efter 3 mete rlultar det bränner, svär, doften försvinner, fläkten funkar 3 dygn, sedan lägger den av igen. Här är jag nu!

Finns något alternativ till Molotov Cocktail??

Skulle vara extremt tacksam för hjälp.

Skall notera att en vän med viss vana hjälpte mig med att ta isär, mäta osv. Så jag är en okunnig idiot när det kommer till bilar, med andra ord önskar jag svar på enkla termer🤣

Ha det bäst!
Kim
 

mahler

Aktiv medlem
Bara att byta fläkt eller testa rengöra kollektorn på motorn. Oftast koldamm från kolen som ställer till det. Rengjorde min på q5:an för ett år sen funkar än, har bensinvärmare så den går ganska mycket. Om man nu ska testa rengöra glöm inte rengöra spåren i kollektorn.
 
Senast ändrad:

KimpBizkit

Ny medlem
Bara att byta fläkt eller testa rengöra kollektorn på motorn. Oftast koldamm från kolen som ställer till det. Rengjorde min på q5:an för ett år sen funkar än, har bensinvärmare så den går ganska mycket. Om man nu ska testa rengöra glöm inte rengöra spåren i kollektorn.

Okej, så det är fläkten ändå tror du? Tror du resistorn bör bytas? Vad är en kollektor? Var sitter den? Lade i te märkte till att fläktmotorn var så smutsig, till synes. Däremot transistor, det kan nog varit koldamm!
 

Helldwarf

Ny medlem
Har du fått någon ordning på kupefläkten ?
Samma problem på min Audi A6 nu mitt i vintern , fläkten funkar som den ska ibland ??
Kan funka perfekt när jag startar och åker iväg, när jag sedan tex har stannat och gjort ett ärende och startar för att åka iväg igen funkar den inte alls ??
Löste det sig för dig att byta fläkt , eller hur gick det ??
Den funkade klockrent utan att jag gjorde något sedan jag skrev ursprungsinlägget här. Nu senaste veckorna har den börjat uppföra sig precis som du beskriver. Har det löst sig för dig?
 

KimpBizkit

Ny medlem
Den funkade klockrent utan att jag gjorde något sedan jag skrev ursprungsinlägget här. Nu senaste veckorna har den börjat uppföra sig precis som du beskriver. Har det löst sig för dig?
Min funkar inte alls,. Arit av sen jag hörde den på batteriladdare och dog kort efter. Tänder väl snart eld på bilhelvetet, det känns som en rimlig lösning för stunden..
 

KarlOve

Ny medlem
Samma här men en A3, började i Nov att sluta fungera temporärt. Tror ju mer att det kan vara kolen men det byter man väl inte utan man byter väl hela fläktmotorn. Men hur demonterar man för att komma åt kupéfläkten ? Någon ?
 

Kurtti

Super Moderator
Forumpersonal
Borde ju vara liknande som på a4.. ta lös "skivan" som är under handskfack + handskfack. vet dock inte hur det ser ut exakt på just a3...
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp