Startproblem S4 B6.

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit. Se fler här.
F

Fredrik Jakobsson

Guest
Tjenare, har ett riktigt knepigt problem.
Om bilen står mer än 10timmar och jag ska starta den måste jag hålla nyckeln i startläge i typ 15-20sec innan starten slår till.
Står bilen längre kan det ta upp till ett par timmars försök att gå den att starta, MEN när den väl har startat kan man stänga av och starta den utan problem, dtartrn drar direkt när man vrider nyckeln till startläge, inga felkoder finns. Testat att koppla loss batteriet i 12h gör ingen skillnad, men när den väl är startad första gången för dagen går den att starta utan problem hela dagen. Nån som har nån idé? Kan det va en startspärr som krånglar?
Mvh Fredrik
 

clabbe

Moderator
Forumpersonal
Tjenare, har ett riktigt knepigt problem.
Om bilen står mer än 10timmar och jag ska starta den måste jag hålla nyckeln i startläge i typ 15-20sec innan starten slår till.
Står bilen längre kan det ta upp till ett par timmars försök att gå den att starta, MEN när den väl har startat kan man stänga av och starta den utan problem, dtartrn drar direkt när man vrider nyckeln till startläge, inga felkoder finns. Testat att koppla loss batteriet i 12h gör ingen skillnad, men när den väl är startad första gången för dagen går den att starta utan problem hela dagen. Nån som har nån idé? Kan det va en startspärr som krånglar?
Mvh Fredrik
Om det vore startspärren som strular så borde det lämna någon felkod kan jag tycka. Startmotor eller tändningslås är väl min första tanke. Om du har möjlighet så ställ bilen i en nedförsbacke och testa att rulla igång den vid nästa tillfälle som den vägrar dra igång startmotorn.
Om den hoppar igång då så kan du åtminstone utesluta startspärren.

/ Hälsningar Claes
 

Killawife

Medlem
Om det är immobilizern som strular så lyser lampan för det i instrumentet. Jag tror också på tändningslåset då jag har haft det problemet med flera audis. Det är inte låsdelen som brukar strula utan kontaktdelen på baksidan. Den är lätt att byta.
 

Adde

Medlem
Hade exakt samma problem på min 2.0tdi b7, där var det backventil till högtryckspumpen/vakuupumpen,då pumpen som ligger i tanken inte går under själva uppstarten så ska motorn ha kvar bränsle,rinner det tillbaka till tanken så får du dessa problem som du beskriver. Men din är en bensinare så kan vara även vvt ventilen dess syfte är att hålla kvar oljetrycket i toppen så att kamaxeln inte flytta på sig. Båda relativt lätt att kolla.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in

Nya trådar

Topp