Start problem A6-2000, startar bara om EPC lyser

Felkodsläsare till Audi - Vår favorit eller se fler här.

Bowmore

Ny medlem
När bilen är kall lyser EPC och bilen startar på första försöket.
När bilen är varm är den svårstartad. Om EPC lyser startar bilen fint. Om EPC inte lyser är där inte gnista på stiften men startmotorn snurrar fint. Jag har inte fått ut några felkoder.
Jag misstänker relä J271 strömförsörjningsrelä Motronic.
Var är detta relä placerat? Nere vid säkringscentralen vid förarens fötter hittar jag det inte, det kan finnas i Motronic lådan vid vindrutetorkarmotorn, där finns inga reläer.
Jag har följt kablar och kabelstammar utan att hitta det, baksätet får jag inte lös, annars hade jag letat där med. Någonstans bör relä förteckningen till årsmodell 2000 finnas men jag kan inte hitta den varken i reparationshandböker eller på nätet. Finns det möjligt vis någon som har lite tankar kring en så här gammal bil!
Tack på förhand
 

Bowmore

Ny medlem
Det är här som det börjar bli intressant, instruktions handboken beskriver 1,8-L-Bensin 110KW. Min motor är 2.4-L-Bensin 121KW. Frågan blir har min bil relä J271? Finns det en annan variant på att spännings sätta tändspolar och insprutningsventilerna? På YouTube finns det filmer där reläerna sitter i motorstyrningsboxen vid vindrutetorkarmotorn i "akvariet", och bilen har en motor som liknar min, varför har inte jag reläerna i "boxen"?
Kan det vara så enkelt att kylarfläktsreläet vid motorns oljefilter även kan bryta spänningen till EPC? Det reläet har flera tjocka kablar och sitter i "rätt" område.
 

Bowmore

Ny medlem
Jag har haft ECU:n löskopplad och utplockad ur boxen, öppnat boxen och tittat om det kan finnas reläer i ECU:n ,allt såg fint ut på kretskortet och inga reläer i eller under ECU:n . I kanalen ner mot den stora reläplattan är det fullt av sladdkontakter så det är svårt att se vad som finns under dom men jag såg inte några reläer där heller. Sladdarna från säkringsdosan går in i elsystemet mot motor rummet i ECU:lådan och det ser ut som dom vänder ett stycke in i härvan och går tillbaka mot och in i ECU:n utan att passera ett relä.
När den inte startar har jag ingen gnista på stiften, frågan är om felet är i dom grova eller klena sladdarna till tändspolarna. Elanslutningen ser och känns klen, jag vågar inte använda kraft när anslutningen ska lossnas och jag vet inte hur jag kan mäta på dom klena sladdarna, hur ska dom ha ström?
För att hålla tempot i felsökningen tog jag ut handskfacket och hittade inget där heller.
 



Välkommen till audiforum.nu!

Som gäst kan du både posta nya trådar och svar, utan att behöva registrera dig.

Registrera Logga in
Topp